Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Bra jobbat, Knucket! Klapp på axeln, du har gjort ett bra arbete. Och kul att jag kunde hjälpa till :).

Några funderingar kring Thomas Cooks svar.
(1) pitot röret är den del på flyget som styr hastigheten. Pitotröret styr inte hastigheten direkt utan pitotröret är en hastighetsmätare (Fartmätare (luftfartyg) | Wikipedia). En rätt så stor skillnad mellan att styra och att mäta, verkar inte som om den som författat deras svar är tekniker.
(2) Flygbolaget har gjort allt i sin makt ur ekonomiska synpunkter. Det kan ju inte stämma. Ur ekonomisk synvinkel kunde de exempelvis ha skrivit ut en check på 600€ till varje passagerare, om de faktiskt menar allt. Och skriver man "allt" så ska man också mena allt. Menar man "rimligen" så skriver man rimligen.

Vad är nästa steg? En löpsedel kan ju få flygbolaget, eller ännu bättre, dra in Ving/Fritidsresor/etc, att snabbt betala ut ersättning nu när sommarens charter ska bokas. De vill inte ha rubriken "charterbolaget XY på svarta listan" nu inför sommaren. Annars har du rätt stor chans att få rätt i Tingsrätten om du har tålamod att ta det dit.

Jag får ta en funderare på om jag ska dra det vidare. Ska nog maila dom om hota med AB/Expressen artikel där jag gråter ut ;-)

Något tips hur jag ska gå tillväga. Ska jag direkt skriva att jag kommer att dra det vidare till tingsrätten och kontakta kvällspressen om dom nekar till att betala ut pengarna?

Last edited:
Jag får ta en funderare på om jag ska dra det vidare. Ska nog maila dom om hota med AB/Expressen artikel där jag gråter ut ;-)

Något tips hur jag ska gå tillväga. Ska jag direkt skriva att jag kommer att dra det vidare till tingsrätten och kontakta kvällspressen om dom nekar till att betala ut pengarna?

Det finns ju viss risk att vissa tidningar läser här redan, men att just det bolaget du flyger men inte följer ARN ser man på t.ex. Råd&Rön - Charterbolagen anlitar svartlistade företag redan.

Bra jobbat, Knucket! Vet av egen erfarenhet att det krävs en hel del tålamod att driva ett fall hela vägen som du gjort.

Om de inte betalar hamnar de på svarta listan och med tanke på att inte ens Ryan Air finns med på den numera får det ju anses vara en bedrift. Personligen tror jag inte på att hota med saker om man inte får sin vilja igenom, men att tipsa gärna diverse reseredaktioner (som ju ändå håller koll på ARN:s beslut) skadar ju knappast.

Jag tycker att du ska
(1) Göra helg och fira (del-)segern
(2) Nästa vecka skriva ett vänligt brev till Thomas Cook med kontonr för inbetalning av skadeståndet, datum för sista betalningsdag etc.
(3) Kolla upp möjligheter till uppmärksamhet ifall du vill gå den vägen (öppet brev till charterbolaget, kvällstidningar, etc)
(4) Kolla upp ifall du vill gå till tinget (länken från mry är en bra start Råd&Rön - Ta tvisten till tinget).
Det är som sagt bara ett löst förslag, det är du som ska göra jobbet så gör det som du tror är bäst för dig.

EDIT: I princip så är varje passagerare på denna flight berättigad till 600€ i skadestånd. Har man intresset, tålamodet och orken kan man försöka få någon tidning att skriva en efterlysning på dessa passagerare. Om hundratals personer begär ersättning direkt av Thomas Cook eller via grupptalan kan det bli dyrt för flygbolaget. Vi får väl hoppas att de är smarta nog att betala ut din och din familjs ersättning direkt så att de inte hamnar i situationen att behöva betala ut runt 600€x200pax(?) = 120000€ = c:a 1.000.000 SEK.

Last edited:
Det jag saknar från ARN är något resonemang kring varför Thomas Cooks åtgärder inte är tillräckliga. Det hade varit väldigt bra att ha en tydlig åsikt i frågan...

Bra jobbat Knucket! Jag följer detta fall med stor iver... ;-)

Jag reste med familjen till Turkiet med Ving/Thomas Cook för ett tag sedan och vi blev sena från (3 timmar) Arlanda vilket inte är så intressant. Men vid tiden för hemresan från Turkiet så fick vi veta att vi kommer blir 12 (!) timmar sena pga tekniska problem på planet. Detta resulterade i att vi kom hem till ARN kl 07.00 morgonen efter istället för kl 19.00 kvällen innan.

Så om du får Thomas Cook att betala ut pengar så kommer jag definitivt att kontakta dem jag också...

Nu fått väntat svar från ThomasCook

Hej Kenneth.

Vi har mottagit beslutet från ARN och vill meddela dig om att vi inte är eniga i deras beslut.

Vi har tidigare skrivit till dig att vid just denna försening kommer vi inte att utbetala någon kompensation enligt EU 261/2004.

Felet uppstod på grund av fel på ett pitot rör som behövde repareras innan flyget fick flyga vidare.

Vi anser att detta är en extra ordinär händelse, som flygbolaget inte kunnat påverka och som varit utanför vår kontroll. Vi hänvisar även till en lista som blivit publicerad på EU-kommissionens hemsida. Denna lista har även alla National Enforcement Bodies godkänt (NEB är ett samlat begrepp för de olika EU ländernas nationella tillsyns myndigheter. I Sverige är det Konsumentverket samt Allmänna Reklamations Nämnden). I sitt beslut skriver ARN att de inte använder sig utav denna listan, vilket vi ställer oss frågande till då de tillhör NEB som även godkänt att listan publicerat på EU komissionens hemsida.

I denna lista står det beskrivet undantag som gäller vid bland annat extra ordinära händelser.

Vi är inte heller eniga i beloppet som ARN skriver att vi skall utbetala. Det är 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar som är mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa.

Vi står fortfarande fast vid att vi inte utbetalar någon kompensation till dig eller ditt resesällskap.

Med vänlig hälsning
Thomas Cook Airlines

Kundservice

Toppen