Om de struntar i ARNs rekommendationer kan man dra det vidare i någon annan instans för att få det man har rätt till?
Verkar ju vara ett relativt solklart fall där 261/2004 ska gälla, såvida de inte hade bytt ut den felande delen dagen innan och den ändå pajade, då kan jag åtminstone tycka att flygbolaget faktiskt har gjort vad de kunnat för att förhindra detta fel.
2013-08-28
[h=2]Så gör du om företaget struntar i ARN[/h] Du kan stämma företaget inför tingsrätt om du inte får rättelse trots Allmänna reklamationsnämndens beslut. Många konsumenter drar sig för det med argumentet att det skulle bli för dyrt. Det behöver det inte bli.
Om tvisten rör högst ett halvt prisbasbelopp 22 250 kronor, kan det bli ett förenklat tvistemål. Ansökningsavgiften till tingsrätten är för närvarande 450 kronor. Målet avgörs av en domare, och i de flesta går tvisten inte till rättegång utan avgörs i ett inledande sammanträde med en förlikning.
Du behöver inget ombud, men om du förlorar målet måste du betala motpartens kostnader. Ofta handlar det bara om ersättning för en timmes rättslig rådgivning, en kostnad på cirka 1 500 kronor.
I din hemförsäkring har du en rättsskyddsförsäkring, men den gäller inte vid förenklat tvistemål. Däremot har du nytta av den om tvisten gäller mycket pengar och det blir en regelrätt rättegång.
Advokat- och andra rättegångskostnader drar iväg, särskilt om du förlorar målet och även måste ersätta motparten. Men maxbeloppen, alltså hur mycket pengar du kan få ut från försäkringarna, varierar avsevärt mellan bolagen.
Och självrisken på ibland 20 procent av kostnaderna är inte heller försumbar. Konsumenternas försäkringsbyrå jämför olika bolag på sin webbplats; gå in på