Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Gjorde en EU261 claim igår hos SAS. Noterade att man numera kan få 100 Eurobonus poäng per €1. Är detta nytt? Kändes som en helt ok deal tyckte jag. Blev dock cash ändå eftersom vi har svårt att boka något med nuvarande utbud av bonusresor
Ett litet varningens finger, ifall man tänker sig att en claim ska skicka en över gränsen för Fly Premium: Dessa poäng räknas inte mot det.

Tusen tack för snabbt svar. Vi bokade direkt med Wizz och ”Supplier” står som Wizz Air Hungary, så då tolkar jag det som att EU261 går att tillämpa.

Eftersom vi reser med 3 små barn är jag mest ute efter det bekvämaste sättet att komma hem, inte kompensation, 05:50 flyg är jobbigt nog ändå :)
Du kan kräva ombokning till något annat som får er hem på liknande tid som bokad, eller i alla fall tidigare än erbjudna alternativet. Ganska osannolikt att Wizz går med på det dock. Då får man avgöra om man orkar att: skicka in ett protest, boka ny resa själv, ligga ut med pengar och sedan kräva (evt genom domstol) återbetalning.

Du kan kräva ombokning till något annat som får er hem på liknande tid som bokad, eller i alla fall tidigare än erbjudna alternativet. Ganska osannolikt att Wizz går med på det dock. Då får man avgöra om man orkar att: skicka in ett protest, boka ny resa själv, ligga ut med pengar och sedan kräva (evt genom domstol) återbetalning.
Då jag är föräldraledig för tillfället så lutar det mot att acceptera ombokningen två dagar senare mot att Wizz står för ”Duty of care” (mat+boende) i två dagar då vi inte har någon brådska hem.

Vi hade liknande problematik med Easyjet och flyg från Milano till Arlanda som flera månader innan ombokades flera dagar framåt. Chattade med kundtjänst flertalet gånger och fick alltid nej på ombokning. Lärde mig den långa vägen att bara omboka själv ändå då dem följer EU261 och tog ombokning med Swiss utan att knorra (till slut).

Toppen