Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tack!

Tips för anmälan till ARN? Har jag rätt? Eller är jag ute och snurrar?
Strunta i det och lå¨t ARN besluta i ärendet. Kostar väl 150kr nu mera så det kan ju vara en liten investering om du kan få rätt. Räkna dock med att det kommer ta lååång tid att få beslut. Oss tog det 9mån från inlämnat ärende till beslut. Lycka till
 
Strunta i det och lå¨t ARN besluta i ärendet. Kostar väl 150kr nu mera så det kan ju vara en liten investering om du kan få rätt. Räkna dock med att det kommer ta lååång tid att få beslut. Oss tog det 9mån från inlämnat ärende till beslut. Lycka till
Visst kan jag invester 150 kr i att skicka det till ARN, men om någon som är mer kunnig än vad jag är i EU261-frågor säger att glömt det, du har fel så är det inte värt det tänker jag. Därav min förfrågan.
 
Visst kan jag invester 150 kr i att skicka det till ARN, men om någon som är mer kunnig än vad jag är i EU261-frågor säger att glömt det, du har fel så är det inte värt det tänker jag. Därav min förfrågan.

Du kommer att gå segrande ur detta och det är hög tid att ta det vidare i stället för att brottas med SAS. Om du inte vill vänta på ARN kan du ta det till tingsrätten som förenklat tvistemål. Kostar 900 kronor som du kan lägga till kravet på SAS. Du kan även kräva ränta.
 
Du kommer att gå segrande ur detta och det är hög tid att ta det vidare i stället för att brottas med SAS. Om du inte vill vänta på ARN kan du ta det till tingsrätten som förenklat tvistemål. Kostar 900 kronor som du kan lägga till kravet på SAS. Du kan även kräva ränta.
Tack, ska läsa in mig lite mer på vad det innebär.
 
Hade en T&R Eurobonus Star Alliance award till Tokyo bokad i business. LOT ställde in flyget WAW-PEK några månader innan avgång. LOT hänvisade till att SAS behövde boka om mig. SAS kunde inte hitta något alternativ i business, men kunde erbjuda ett alternativ i economy. Blev då ombokad till economy på utresan och fick tillbaka motsvarande poäng. På den nya bokningsbekräftelsen står det "INVOL REROUTE SAS STAR AWARD". Min fråga är om jag borde ha rätt till att få tillbaka fler poäng samt en del av skatterna och avgifterna. Stämmer det att jag borde ha rätt till 75% av vad jag betalade för utresan? Är det till SAS som jag borde skicka ett sådant claim?
 
Hade en T&R Eurobonus Star Alliance award till Tokyo bokad i business. LOT ställde in flyget WAW-PEK några månader innan avgång. LOT hänvisade till att SAS behövde boka om mig. SAS kunde inte hitta något alternativ i business, men kunde erbjuda ett alternativ i economy. Blev då ombokad till economy på utresan och fick tillbaka motsvarande poäng. På den nya bokningsbekräftelsen står det "INVOL REROUTE SAS STAR AWARD". Min fråga är om jag borde ha rätt till att få tillbaka fler poäng samt en del av skatterna och avgifterna. Stämmer det att jag borde ha rätt till 75% av vad jag betalade för utresan? Är det till SAS som jag borde skicka ett sådant claim?
Alltid utförande flygbolag, dvs alla dina anspråk riktas mot LOT.

Du har inte fått en downgrade, du har bokat om till lägre klass på eget bevåg. Viktigt att skilja på sådana saker.
LOT har med andra ord kört den klassiska fulingen att skylla ifrån sig trots att de är skyldiga att lösa detta.

LOT hade varit skyldiga att boka om dig till likvärdiga flyg i likvärdig klass. Istället bokade du själv om med SAS och då kan du inte kräva ersättning för nedgradering, men ska bara betala priset för ekonomi.
 
Alltid utförande flygbolag, dvs alla dina anspråk riktas mot LOT.

Du har inte fått en downgrade, du har bokat om till lägre klass på eget bevåg. Viktigt att skilja på sådana saker.
LOT har med andra ord kört den klassiska fulingen att skylla ifrån sig trots att de är skyldiga att lösa detta.

LOT hade varit skyldiga att boka om dig till likvärdiga flyg i likvärdig klass. Istället bokade du själv om med SAS och då kan du inte kräva ersättning för nedgradering, men ska bara betala priset för ekonomi.
Hur är det på eget bevåg när det är ”INVOL REROUTE”? Om det hade varit en vanlig ombokning hade ju även skatterna räknats om, vilket de inte gjorde i det här fallet.
 
Hur är det på eget bevåg när det är ”INVOL REROUTE”? Om det hade varit en vanlig ombokning hade ju även skatterna räknats om, vilket de inte gjorde i det här fallet.
Du ringde en part som inte har med detta att göra och bad de boka om. Det var LOT som skulle hantera detta, istället vände du dig till sas och bad dom boka om dig till ekonomi då det var vad ni hittade. SAS har inga skyldigheter alls att boka om och är inte skyldiga att betala dig någon ersättning eller något.

Att det står i biljetten att de bokar om gissar jag är mer tekniskt, annars hade du inte kunnat bokat om Star Alliance över huvud taget.

Men vill du driva detta mot SAS så önskar jag dig lycka till samt att du hittar någon EU förordning eller liknande som styrker ditt case då EU261/2004 inte är möjligt att tillämpa på SAS för ekonomisk kompensation när LOT ställt in ett flyg.
 
Toppen