palmen
Moderator
Ja du har rätt att kräva detta. Men SAS kommer högst troligt inte lyssna på det örat över huvud taget och vägra att boka detta. Du hamnar då i moment 22.Jag hade en bokning KRN-ARN-MXP med SAS den 31 maj, men blev idag meddelad att de gjort ändringar i min bokning. När jag undersöker det hela visar det sig att de flyttat oss ett helt dygn tidigare, och att det är flygningen ARN-MXP (SK2689) som verkar blivit inställd (eftersom den inte längre dyker upp när jag söker nya biljetter). Det naturliga hade varit att boka om via Kastrup, men eftersom det inte finns något tidigare flyg än kl 14:00 från KRN hinner vi inte ner till Arlanda i tid för detta.
Jag är inte nöjd med SAS lösning på problemet, eftersom det innebär att jag behöver ta ut en till semesterdag. Reglementer säger att jag har rätt till
"re-routing, under comparable transport conditions, to the final destination in your itinerary, at the earliest opportunity or at a later date at your convenience, subject to availability"
Vad innebär det att jag har rätt att kräva i det här fallet? Det finns avgångar ARN-MXP med Lufthansa som jag skulle hinna med samma dag som min ordinarie avgång. Har jag rätt att kräva att SAS bokar in mig på det?
Det du kan göra är då att boka just denna bokning med Lufthansa själv och sen kräva SAS på mellanskillnaden om de inte bokar om er själva. Det är dock en process som kan bli lång och jobbig, men oftast så brukar kunden få rätt om de kan visa på att SAS inte ville boka om trots att det fanns alternativ som skulle lösa resan samma dag.