Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

cantona

Medlem
Uppdatering på mitt ärende om inställd fligth med LH First.... Som vanligt läser LHs kundservice aldrig vad man skriver i sitt claim... "Thank you very much for contacting us regarding refund for unused ticket. The respective operating carrier, who has access to all relevant flight operations data, is best suited to address flights which fall under EU regulation 261/04. We have therefore forwarded your correspondence to the operating carrier Scandinavian Airlines to facilitate the fastest and most accurate answer. Because the ticket issued by Scandinavian Airlines. "
Ska man skratta eller gråta.
Välkommen till tålamodets prövning. ;)
 

Matore

Medlem
Välkommen till tålamodets prövning. ;)
Ja jag vet. Men denna gång är det på en nivå att man blir mörkrädd... Nu har jag skrivit 3 gånger till dem att LH424 inte opererades av SAS utan är Lufthansa med First-kabin, och bifogat min bokning i PDF men det är goddag yxskaft. De läser ju inte ens, måste vara en bot som svarar. De säger att jag måste acceptera att de nu stänger ärendet och jag får kontakta SAS som utfört flygningen. Vad gör ni i dessa lägen, nån ide att fortsätta konversationen, skapa ett nytt ärende? Kan man be dem eskalera internt? Eller bara ge upp och köra via SÖP eller liknande?
 

criced

Ny medlem
Ja jag vet. Men denna gång är det på en nivå att man blir mörkrädd... Nu har jag skrivit 3 gånger till dem att LH424 inte opererades av SAS utan är Lufthansa med First-kabin, och bifogat min bokning i PDF men det är goddag yxskaft. De läser ju inte ens, måste vara en bot som svarar. De säger att jag måste acceptera att de nu stänger ärendet och jag får kontakta SAS som utfört flygningen. Vad gör ni i dessa lägen, nån ide att fortsätta konversationen, skapa ett nytt ärende? Kan man be dem eskalera internt? Eller bara ge upp och köra via SÖP eller liknande?
Stå på dig. Det är bara LHs metod för att försöka slippa undan. I 9 fall av 10 köper konsumenten deras svar och driver inte fallet vidare. Bara att du tar det till tyska ARN om det behövs.
 
Last edited:

cantona

Medlem
Ja jag vet. Men denna gång är det på en nivå att man blir mörkrädd... Nu har jag skrivit 3 gånger till dem att LH424 inte opererades av SAS utan är Lufthansa med First-kabin, och bifogat min bokning i PDF men det är goddag yxskaft. De läser ju inte ens, måste vara en bot som svarar. De säger att jag måste acceptera att de nu stänger ärendet och jag får kontakta SAS som utfört flygningen. Vad gör ni i dessa lägen, nån ide att fortsätta konversationen, skapa ett nytt ärende? Kan man be dem eskalera internt? Eller bara ge upp och köra via SÖP eller liknande?
Beroende på hur snabbt du vill få slut på hela historien så hade jag gått via tyska ARN:s motsvarighet eller anlitat ett av alla dessa bolag som gör jobbet åt dig.
Någon med mer kunskaper i juridik kanske kan ge dig råd om du kan ta de till tingsrätten eller om det måste göras i Tyskland. Rent generellt så hoppar jag över ARN numera. Domstol direkt.
 

oneM

Medlem
Gäller detta även på en charter resa till Phuket med TUI? Sällskapet har precis blivit notifierade om att det avgår först 14:00 imorgon pga fel på planet, från planerat 19:20 idag.
Planet verkar ha stått i Phuket sen landning igår, ska ha avgått här idag 17:00 tillbaka till ARN men fortfarande inte i luften.
Frågan är alltså gäller även ersättning för charter resor för i det fallet borde det ju gälla i detta case?
 

Hachans

Medlem
Uppdatering på mitt ärende om inställd fligth med LH First.... Som vanligt läser LHs kundservice aldrig vad man skriver i sitt claim... "Thank you very much for contacting us regarding refund for unused ticket. The respective operating carrier, who has access to all relevant flight operations data, is best suited to address flights which fall under EU regulation 261/04. We have therefore forwarded your correspondence to the operating carrier Scandinavian Airlines to facilitate the fastest and most accurate answer. Because the ticket issued by Scandinavian Airlines. "
Ska man skratta eller gråta.

Dra dem till domstol. Lufthansa har praxis för nedgradering enligt följande. Jag är lite osäker på bokningsklass för F för bonus om det är O eller I men jag har tidigare skrivit i forumet om detta.

Bokningsklass O -> C (award) ska ge 1000 euro
A->C 2000 euro
F->C 4000 euro

Det är fasta summor som kommer godkännas av Lufthansa men de kommer inte släppa ifrån sig det lättvindigt. Du kommer behöva anmäla dem via Tysklands arbitreringstjänst för flygstrul. Jag har drivit mitt ärende hela vägen och vann till slut, det tog 9 månader men hade minimal arbetsinsats.

Några poäng kommer dock inte tillbaka då ni genomförde resan.
 

011430121

Medlem
Gäller detta även på en charter resa till Phuket med TUI? Sällskapet har precis blivit notifierade om att det avgår först 14:00 imorgon pga fel på planet, från planerat 19:20 idag.
Planet verkar ha stått i Phuket sen landning igår, ska ha avgått här idag 17:00 tillbaka till ARN men fortfarande inte i luften.
Frågan är alltså gäller även ersättning för charter resor för i det fallet borde det ju gälla i detta case?
Ingen skillnad om det är charter eller reguljärflyg
 

oneM

Medlem
Ingen skillnad om det är charter eller reguljärflyg
Grymt! Och tack för snabbt svar då blir det att fylla i ett claim efter dom har kommit fram då, var en stund sen jag senaste gjorde det och då hade jag en mall att utgå från men den är nu borta nån som kan tipsa om något eller bara köra ChatGPT?
 

011430121

Medlem
Grymt! Och tack för snabbt svar då blir det att fylla i ett claim efter dom har kommit fram då, var en stund sen jag senaste gjorde det och då hade jag en mall att utgå från men den är nu borta nån som kan tipsa om något eller bara köra ChatGPT?
Det skall finnas på TUI hemsida och de skall finnas vid Gaten en information hur ni skall gå till väga.
 
Toppen