Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Det ska vara "skäliga" processkostnader men helt klart en inte helt obetydlig risk. Högst påtaglig.

Det är därför det heter Sveriges Rikes Lag.....

Fråga exempelvis Håkan Lantz....
Lufthansa vill inte riskera att få ett prejudikat om att man kan åka på sin resa där en flight faller bort (vilket resenären var medveten om) och sedan ska resenären ha rätt till full återbetalning och kompensation trots att man åkte 97% av resan. Kan se att man nog tar in det lite tyngre gardet då, förlorar Lufthansa en sådan dom så kommer många kunna kräva full återbetalning på sina biljetter om något strular.

Jag ser personligen inte detta som ett självklart mål att vinna. Ersättning för nedgradering är det inget snack om att det ska betalas ut, men allt annat man kräver är långt ifrån säkert att man skulle vinna.
 

palmen

Moderator
Efter att sk944 blev inställd igår är vi kvar i Chicago. Det hela började med att sk943 inte fick någon gate för alla gater hade frusit och då blev dom stående i drygt 3tim på backen och väntar på gate. När dom väl fick en gate hade cargoluckorna frusit så det tig lång tid att få ur bagaget. När man redan drygt 2tim sena med sk944 skulle tanka fans det bara 1 tankbil/pumpbil på hela terminal 1 påstod man. Efter ytterligare 1timme var det dags att tanka med den bilen och boarding började. Det gick inte att tanka med den bilen och man vet inte om det är bilen, flygplanet eller i backen där bränslet finns som är problemet. Ny pumpbil fixas fram och nytt försök görs men detta med samma resultat :(. Efter 5 olika pumpbilar har piloternas arbetstid börjat ta slut och man har bara 30min kvar innan vi behöver vara airborn men nej det slutar med att flyget ställs in och alla får kliva av. Pratade med både styrman och kapten och den otroligt trevliga kabinpersonalen om vad som hände och kaptenen svarade att ”tyvärr är vi bara 2st i cockpit idag ” ”hade vi varit 3st hade det inte varit någon fara med tjänstgöringstid för då kan en av oss vila”
Misstänker att ersättning kommer bli svårt eftersom det beror på kylan men vad tror ni andra om detta?
Vi har tillslut fått hotell men vi var här kl5:30 lokal tid och det blev en lång dag igår :)
Att det är kallt i Chicago på vintern är inte extraordinärt. Att saker på flygplatsen skadar ett flygplan är inte extraordinärt.
Huruvida din situation är extraordinär eller ej låter jag vara osagt. Det verkar ju mer eller mindre varit utom sas kontroll och 3 piloter är inte standard på så korta flygningar.

Skicka in ett claim och se vad de säger, men jag gissar att sas nekar i ett första skede.
 

LPC123

Medlem
Nej kallt i Chicago på vintern är det ofta men såhär kallt är inte vanligt. Ja jag misstänker att dom nekar men vi gör ett försök och ser.
 

SK989

Medlem
Kan inte detta bli extremt dyrt om Lufthansa drar in alla sina advokater för att försäkra sig om att risken för förlust är minimal? Ska man då stå för dessa kostnader om man förlorar så är ju risken rätt stor i detta?
Det kan säkert blir rättegångskostnader på några tiotusentals kronor om man förlorar, men flygmål har sällan eller aldrig muntlig handläggning utan tingsrätterna använder sig regelmässigt av en regel i rättegångsbalken (42 kap 5 §) och avgör flygmål på handlingarna vilket drar ned rättegångskostnaderna väsentligt. Sen har de flesta ett rättsskydd i sin hemförsäkring som tar en hel del av kostnaderna - om man förlorar.

Jag har följt Lufthansas processande i flygmål i Sverige och den är inte konfrontativ alls utan tvärtom så medger de nästan alla mål, och då skapas inga prejudikat heller eftersom domstolen p.g.a. medgivande inte tar ställning i sak. Finnair däremot är tvärtom. De medger aldrig något och kör en hård processföring och överklagar det mesta, väldigt sällan med framgång.
 
Last edited:

Kenny

Medlem
Det kan säkert blir rättegångskostnader på några tiotusentals kronor om man förlorar, men flygmål har sällan eller aldrig muntlig handläggning utan tingsrätterna använder sig regelmässigt av en regel i rättegångsbalken (42 kap 5 §) och avgör flygmål på handlingarna vilket drar ned rättegångskostnaderna väsentligt. Sen har de flesta ett rättsskydd i sin hemförsäkring som tar en hel del av kostnaderna - om man förlorar.

Jag har följt Lufthansas processande i flygmål i Sverige och den är inte konfrontativ alls utan tvärtom så medger de nästan alla mål, och då skapas inga prejudikat heller eftersom domstolen p.g.a. medgivande inte tar ställning i sak. Finnair däremot är tvärtom. De medger aldrig något och kör en hård processföring och överklagar det mesta, väldigt sällan med framgång.
Visst pratar vi om förenklat tvistemål om högst ett halvt prisbasbelopp? I så fall blir det inga sådana summor.

Edit: ser nu att diskussionen handlar om beloppet överstiger ett halvt prisbasbelopp och instämmer i slutsatsen om kostnaden. Fördelen med småmål är att man på sin höjd får stå för ansökningskostnaden till tingsrätt plus eventuellt för motpartens kostnad för en timme juridisk rådgivning.
 

LPC123

Medlem
Är det bara via online registreringen man kan ansöka om EU261 ersättning från SAS Inte ycket att skriva där utan bara fylla i uppgifter etc men ingen möjlighet att sriva någon fri text?
 

TP12

Medlem
Hade en lååång försening med TK i oktober som ger oss rätt till EUR 600 per person. De återkom med någon form av skambud och försökte skylla ifrån sig. Tog fram lite underlag för att visa att det inte är något snack utan att vi har rätt till ersättning fullt ut.

Efter att ha väntat ca 1,5 månad har de nu kommit med nedan förslag (per passagerare). Kan inte deras bonusprogram men förstår att poängen är värde kring 10-15 öre styck så att få en resevoucher framstår som bättre. Inte lika generöst som SAS som gav dubbla värdet om man valde voucher.

Jag lutar åt att acceptera vouchers (vi kommer nog använda dessa annars för vi sälja dem) för att få slut på processen (flight från CPH så hade fått driva processen i DK) men ville bara snabbt kolla så jag inte missar något gällande värde på poäng eller att det är "enkelt" att driva process mot dem och få ut cash eller om dessa vouchers i praktiken är svåra att lösa in.

Erbjudande:
  1. Instead of the bonus miles we have specified in our previous reply, we can credit 42.000 Bonus Miles to your Miles&Smiles membership account.
  2. We can credit 18.000 Status Miles to your Miles&Smiles membership account.
  3. If you prefer, we can issue a traveler’s cheque that is worth 720.00 Euros that you can use to pay for ticket purchases on Turkish Airlines and AnadoluJet flights.
 

Guarana

Ny medlem
Flög från Stockholm till Sao Paolo via Frankfurt i december med Lufthansa flight LH506. LH506 var försenat över 12h, vilket är ganska vanligt om man ser på dess historik de senaste månaderna. Har förgäves försökt att få ut kompensation för förseningen från Lufthansa som nekat två gånger och nu stängt ärendet på sin sida. Funderar nu om jag ska gå vidare med ARN eller tyska motsvarigheten (LBA?). Vilket väg rekommenderas?
 
Toppen