Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

cantona

Medlem
Flög BKK-ARN via HEL med Finnair nyligen. Det långa benet var hyfsat i tid medan det korta var mer än 2h sent (dock ej 3h). Vad gäller här? Har jag rätt till 250 euro eller är det 3h/600 euro som gäller?
Gäller till slutdestinationen och inte per leg.

1704617496532.png


Ingenstans i Artikel 6 hänvisar man till Artikel 7 men du får ersättning.

1704617459396.png
 

Attachments

  • 1704617226343.png
    1704617226343.png
    12,6 KB · Visningar: 35
Last edited:
Landade för en liten stund sen med Ethiopian från Addis med mellanlandning i Milano, vi blev 45 minuter sena till Zurich och missade då connection till London. Ända lösningen var att flyga i eftermiddag via Frankfurt så vi blir totalt sett 9 timmar sena. Då är då frågan, går det att få ersättning genom 261 här? Bolaget är ju inte baserat i Europa så tänker att det kan bli svårt. Uppskattar alla era tankar.

PS - blev iallafall ombokad till rev biljetter med Lufthansa så något slags plåster på såren.
Lufthansa lyckades såklart också bli sena pga något problem med personal på Frankfurt, får se om dom hävdar force majure eller ifall jag kan få igenom 261 på denna istället, totalt sett 13 timmar sena till destinationen. Bagaget 4 dagar sent också men var ju hemresa så inte mycket att göra där.
 

pswe

Medlem
Gäller till slutdestinationen och inte per leg.

Visa bifogad bild 149073

Ingenstans i Artikel 6 hänvisar man till Artikel 7 men du får ersättning.

Visa bifogad bild 149072
För att undvika förvirring till följd av detta.

Om det inte hänvisas till artikeln så är det rätt vågat att resonera som du gör.

Då är det bättre att utgår från faktiska förhållanden. Då gör praxis det gällande att en försening överstigande tre timmar (oavsett längd på flygning) ska hanteras likt en inställd flygning beträffande rätt till ersättning. Två timmar är mindre än tre timmar och därmed gäller endast det som skrivs i förseningsparagrafen.
 

Sir Lemon

Medlem
Alltså, hur är det principiellt?

Om man har flyg C-B-A där C-B är long-hall och B-C short-hall inom EU och C-B inte är försenat/alternativt är sent mer än 3h men är icke-EU-bolag, och flyget B-A är mer än 2 h sent, kan man då äska försening för åtminstone short haul B-A?
 

pswe

Medlem
Alltså, hur är det principiellt?

Om man har flyg C-B-A där C-B är long-hall och B-C short-hall inom EU och C-B inte är försenat/alternativt är sent mer än 3h men är icke-EU-bolag, och flyget B-A är mer än 2 h sent, kan man då äska försening för åtminstone short haul B-A?
Nej. Det krävs tre timmar försening till destinationen för att ersättning ska komma i fråga.
 

taxvalp

Medlem
i förra veckan blev jag försenad sju timmar HEL-JFK på grund av tekniskt strul med planet. Det var tydligen låga kvävenivåer i stötdämparna till landningställen, om jag förstod allt rätt. Vi fick vänta på plattan i flera timmar, sedan gå av planet så att de kunde fixa det. Det var kallt (-19) men övrig flygtrafik hade ganska små förseningar och flygplan av samma typ startade och landade.

Solklart fall för ersättning tycker jag men Finnair säger nej i första rundan. Förseningen orsakades av ”weather and de-icing of the aircraft” enligt Finnair. De erbjuder en värdecheck på 200€ eller 40 000 poäng som goodwiill.

Någon som har färsk erfarenhet av att driva ärenden mot Finnair?
 

Moa159

Ny medlem
Igår kom jag hem från Madeira 27 timmar försenad, planet som kom från Stockholm klarade inte landningen och en knall/eldslåga syntes ur ena motorn vid touch down. Piloten valde att åka till Gran Canaria för service och SAS flög ner ett nytt plan till de strandsatta resenärerna och vi som var på Madeira kom hem ca ett dygn försent. Det var ett annat plan den dagen som inte lyckades med sin första landning pga av cross wind tror jag det kallas, men som gjorde ett nytt lyckat försök. Det var inte dåligt väder, lite byar bara! Har jag någon chans att få 600 € i detta fall tror ni? Eller kommer detta vara utom deras kontroll.... Alla andra plan lyckades ju. Förstår att de ville till G C för service dock med tanke på eldslågan.

Om inte kan hemförsäkringen vara bättre?
 

marbe166

Medlem
Igår kom jag hem från Madeira 27 timmar försenad, planet som kom från Stockholm klarade inte landningen och en knall/eldslåga syntes ur ena motorn vid touch down. Piloten valde att åka till Gran Canaria för service och SAS flög ner ett nytt plan till de strandsatta resenärerna och vi som var på Madeira kom hem ca ett dygn försent. Det var ett annat plan den dagen som inte lyckades med sin första landning pga av cross wind tror jag det kallas, men som gjorde ett nytt lyckat försök. Det var inte dåligt väder, lite byar bara! Har jag någon chans att få 600 € i detta fall tror ni? Eller kommer detta vara utom deras kontroll.... Alla andra plan lyckades ju. Förstår att de ville till G C för service dock med tanke på eldslågan.

Om inte kan hemförsäkringen vara bättre?

600 EUR blir det inte tal om, max 400 EUR för intra EU-flygningar.
 
Toppen