Nej, om det är 6 månader kvar gör flygbolagen lite som de vill och det enda de är skyldiga till är att erbjuda kostnadsfri ombokning eller avbokning om ombokningen inte passar. Det håller inte att hävda att det är uppenbart att det blir merkostnader 6 månader innan avgång. Att du väljer non-refundable priser på ditt hotell 6 månader innan är inte flygbolagets problem och det finns alltid reseförsäkringar.
finns få, om någon reseförsäkring, som skulle täcka kostnader för outnyttade hotellnätter.
Men det låter däremot som att han skulle kunna ha krävt att bli ombokad till ett senare flyg om, till exempel, det var ett bröllop en dag innan original avgång eller om han hellre kom hem senare än tidigare.
Jag undrar hur flygbolaget kan neka resa med ett annat bolag samma dag som original avgång när det står "ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor" i förordningen. För den mening har inget att göra med tidsgränsen på 2 veckor. Och 6 månader innan bör det finns platser hos andra bolag.
Jag undrar också hur det är om man vill flyga hem med första tillgänglig SAS flyg efter originalavgång med SAS. Måste SAS då stå för omkostnader under Artikel 9 av förordningen?
"Rätt till service
1. I de fall hänvisning görs till denna artikel skall passagerare utan kostnad erbjudas
a) måltider och förfriskningar i skälig proportion till väntetiden,
b) hotellrum i sådana fall
- då övernattning under en eller flera nätter blir nödvändig, eller
- då en längre vistelse än den passageraren planerat blir nödvändig,
c) transport mellan flygplatsen och inkvarteringsorten (hotell eller annan)."