Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

När ARN helt uppenbart har fel så gör SAS helt rätt i att inte följa deras rekommendationer.
Fallet ovan som diskuterades är solklart inget som SAS ska betala, det är inte ens dom som har orsakat förseningen.
Det har du säkert rätt i. Om konsumenten inte går vidare så har SAS ingen möjlighet att "överklaga" och det gör ju svarta listan lite mer grå i våra ögon.
 
Vilka flightnummer ska man ange i SAS formulär när man har en försening som lett till missad connection? Flighten som blev försenad eller flighten man missade?

Vi skulle flugit ARN-MAN-SIN men första flighten ARN-MAN blev försenad med över en timme så vi missade MAN-SIN. Blev ombokade på plats till MAN-LHR-DXB-SIN och kom fram i runda slängar 11 timmar sent.

Efter man anger flight så kommer ju även frågan om man blev ombokad eller inte och vi blev ju ombokade men det var ju på grund av förseningen inte vad som ledde till den i första hand så här är jag med lite fundersam vad jag ska välja.

Tänkte det är lika bra att vara säker innan man skickar in så det blir så lite strul så möjligt.

spelar ingen större roll, jag har angett flygningen som orskar (Arn-man)

Resultatet här blev €600 * 4 i ersättning från SAS utan problem, utbetalt inom någon vecka. Ändå lite kul att gå "plus" på själva resan då både flyg och hotell var poäng (vad vi spenderade på plats behöver vi inte prata om ;) )
 
Snabb fråga, har läst igenom diverse trådar i ämnet utan att hitta något egentligt svar.

Jag hade en resa till och från USA som gick ARN-ORD-ARN och som bokades om till ARN-CPH-ORD-CPH-ARN. Resultatet blir att jag kommer fram 5h 30 min senare än ursprunglig bokning till USA, vilket berättigar till ersättning enligt EU 261. Min fråga rör hemvägen då jag kommer hem en dag tidigare än tabell då jag blivit ombokad på just en dag tidigare. Sas säger att det var det enda som fanns och att det berättigar till ersättning enligt EU 261 då en flight som avviker så pass mycket räknas som inställd flygning och därmed berättigar till ersättning. Båda är SAS bonusbiljetter och båda är ombokade nu med ca 6 månader till avgång. Berättigar båda flighterna till ersättning?

God fortsättning! :)
 
Snabb fråga, har läst igenom diverse trådar i ämnet utan att hitta något egentligt svar.

Jag hade en resa till och från USA som gick ARN-ORD-ARN och som bokades om till ARN-CPH-ORD-CPH-ARN. Resultatet blir att jag kommer fram 5h 30 min senare än ursprunglig bokning till USA, vilket berättigar till ersättning enligt EU 261. Min fråga rör hemvägen då jag kommer hem en dag tidigare än tabell då jag blivit ombokad på just en dag tidigare. Sas säger att det var det enda som fanns och att det berättigar till ersättning enligt EU 261 då en flight som avviker så pass mycket räknas som inställd flygning och därmed berättigar till ersättning. Båda är SAS bonusbiljetter och båda är ombokade nu med ca 6 månader till avgång. Berättigar båda flighterna till ersättning?

God fortsättning! :)
Det blir nog svårt om det är 6 månader till avgång.
 
Det blir nog svårt om det är 6 månader till avgång.

Jag har läst regelverket och tolkar det som att om det är mer än 4 timmars försening så spelar det ingen roll hur långt i förväg man blir informerad (se utdrag nedan). Antar att detsamma gäller för inställd flygning. Rätta mig gärna om jag har fel :)


"(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival."
 
Jag har läst regelverket och tolkar det som att om det är mer än 4 timmars försening så spelar det ingen roll hur långt i förväg man blir informerad (se utdrag nedan). Antar att detsamma gäller för inställd flygning. Rätta mig gärna om jag har fel :)


"(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival."
Inget av det du citerat gäller. Du har blivit informerad mer än 6 månader innan. Det du citerar är mindre än 14 dagar innan och mindre än 7 dagar innan, inget av detta är applicerbart för dig.

Du kommer inte få någon ersättning alls då du blivit informerad i god tid om ändringen.
 
Inget av det du citerat gäller. Du har blivit informerad mer än 6 månader innan. Det du citerar är mindre än 14 dagar innan och mindre än 7 dagar innan, inget av detta är applicerbart för dig.

Du kommer inte få någon ersättning alls då du blivit informerad i god tid om ändringen.
Tack för klargörandet. Det låter helt rimligt. Bara för att klargöra så att andra som har samma fråga kan läsa sig till detta - är det två veckor som är tidsgränsen för att få någon ersättning enligt EG 261? FWIW (=ingenting) så var det flera av varandra oberoende personer på SAS kundservice(!) som betonade att i detta fall kan jag få ersättning... Varför de nu proaktivt skulle ta upp detta, vilket också är rätt märkligt i sig.
 
Tack för klargörandet. Det låter helt rimligt. Bara för att klargöra så att andra som har samma fråga kan läsa sig till detta - är det två veckor som är tidsgränsen för att få någon ersättning enligt EG 261? FWIW (=ingenting) så var det flera av varandra oberoende personer på SAS kundservice(!) som betonade att i detta fall kan jag få ersättning... Varför de nu proaktivt skulle ta upp detta, vilket också är rätt märkligt i sig.
Allt mer än två veckor så utgår aldrig monetära ersättning. Efter det så beror det på om man får och hur mycket.
Som vanligt har folk på kundstöd inte koll. Men att de ens uttalar sig om detta är rätt märkligt kan jag tycka.
 
Allt mer än två veckor så utgår aldrig monetära ersättning. Efter det så beror det på om man får och hur mycket.
Som vanligt har folk på kundstöd inte koll. Men att de ens uttalar sig om detta är rätt märkligt kan jag tycka.

Tack @palmen! Du är outtröttlig - god fortsättning och gott nytt år!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Toppen