Då har jag missförstått. Hade förstått det som att 2 timmar gäller för korta flyg.Försening över tre timmar krävs oavsett sträckans längd. Vid inställda flyg finns andra gränser.
Då har jag missförstått. Hade förstått det som att 2 timmar gäller för korta flyg.Försening över tre timmar krävs oavsett sträckans längd. Vid inställda flyg finns andra gränser.
Eventuell ersättning enligt 261 räknas alltid på hela resan, så i ditt fall BKK-ARN.Då har jag missförstått. Hade förstått det som att 2 timmar gäller för korta flyg.
Gäller till slutdestinationen och inte per leg.Flög BKK-ARN via HEL med Finnair nyligen. Det långa benet var hyfsat i tid medan det korta var mer än 2h sent (dock ej 3h). Vad gäller här? Har jag rätt till 250 euro eller är det 3h/600 euro som gäller?
Lufthansa lyckades såklart också bli sena pga något problem med personal på Frankfurt, får se om dom hävdar force majure eller ifall jag kan få igenom 261 på denna istället, totalt sett 13 timmar sena till destinationen. Bagaget 4 dagar sent också men var ju hemresa så inte mycket att göra där.Landade för en liten stund sen med Ethiopian från Addis med mellanlandning i Milano, vi blev 45 minuter sena till Zurich och missade då connection till London. Ända lösningen var att flyga i eftermiddag via Frankfurt så vi blir totalt sett 9 timmar sena. Då är då frågan, går det att få ersättning genom 261 här? Bolaget är ju inte baserat i Europa så tänker att det kan bli svårt. Uppskattar alla era tankar.
PS - blev iallafall ombokad till rev biljetter med Lufthansa så något slags plåster på såren.
För att undvika förvirring till följd av detta.Gäller till slutdestinationen och inte per leg.
Visa bifogad bild 149073
Ingenstans i Artikel 6 hänvisar man till Artikel 7 men du får ersättning.
Visa bifogad bild 149072
Nej. Det krävs tre timmar försening till destinationen för att ersättning ska komma i fråga.Alltså, hur är det principiellt?
Om man har flyg C-B-A där C-B är long-hall och B-C short-hall inom EU och C-B inte är försenat/alternativt är sent mer än 3h men är icke-EU-bolag, och flyget B-A är mer än 2 h sent, kan man då äska försening för åtminstone short haul B-A?
Igår kom jag hem från Madeira 27 timmar försenad, planet som kom från Stockholm klarade inte landningen och en knall/eldslåga syntes ur ena motorn vid touch down. Piloten valde att åka till Gran Canaria för service och SAS flög ner ett nytt plan till de strandsatta resenärerna och vi som var på Madeira kom hem ca ett dygn försent. Det var ett annat plan den dagen som inte lyckades med sin första landning pga av cross wind tror jag det kallas, men som gjorde ett nytt lyckat försök. Det var inte dåligt väder, lite byar bara! Har jag någon chans att få 600 € i detta fall tror ni? Eller kommer detta vara utom deras kontroll.... Alla andra plan lyckades ju. Förstår att de ville till G C för service dock med tanke på eldslågan.
Om inte kan hemförsäkringen vara bättre?