Jane Insane
Medlem
Datapunkt: 11h försening med SAS i juni, via ARN.
2023-07-01 skulle jag resa från Stockholm till Spanien via Köpenhamn (genomgående biljett, SAS hela vägen, connection självklart över MCT). Pga förseningar från Stockholm missade jag min connection, och då det var dagens sista flyg (med SAS åtminstone) blev jag ombokad till morgonflyg dagen efter.
Jag fick hotell och middag ordnat på flygplatsen, den biten gick väldigt smidigt. Kom fram morgonen därefter, totalt sett 11 timmar senare än planerat. Drog på mig några mindre extra kostnader, typ underkläder och en mobilladdare till flygplatspriser.
2023-07-03 försökte jag först anmäla hos mitt försäkringsbolag (IF) som har en schablonersättning vid förseningar. Jag försökte först få fram ett förseningsintyg, men trots många försök kraschade SAS site varje gång, även när jag provade dagen efter och två dagar senare.
2023-07-05 anmälde jag till sist hos IF utan intyg, utan bara min egen berättelse om vad som skett, och tänkte att de får väl återkomma kring hur vi går vidare. Till min förvåning fick jag svar ett dygn senare att de godkände mitt ärende baserat endast på min berättelse, och ordnade med omedelbar utbetalning av 500 kr schablon (6-12h försening). Gissningsvis påverkade det att jag haft IFs största reseförsäkring i typ 20 år och aldrig nyttjat den, men jag blev ändå positivt överraskad...
2023-07-05 gjorde jag också en anmälan till SAS om EU 261/2004-ersättning enligt schablon på €400. Jag gjorde även en anmälan om ersättning för mina mindre kostnader.
2023-07-31 (efter ca 4 veckor) fick jag svar från SAS där de dels avslog mitt krav på ersättning av kostnader. Eftersom jag fått ersättning från reseförsäkringen som täckte dessa, så valde jag inte att gå vidare med dessa småpengar. Jag fick även ett avslag på schablonersättning då orsaken till förseningen angavs som "airport restrictions" som är extraordinära.
Jag svarade och efterfrågade ett förtydligande kring vad dessa restriktioner var, hur de påverkade min flight specifikt, och vad SAS gjort för att undvika eller minimera problemen.
Två dagar senare fick jag svar från SAS där de upprepade att förseningen berodde på extraordinära "restrictions at airport", utan någon som helst förtydligande. Härmed inleddes email-pingpong där jag i princip upprepade mitt krav på förtydligande, och SAS nekar detsamma helt, med ett par dagar mellan varje mail (alla signerade samma handläggare). I fjärde mailet fick jag att ärendet var utrett och stängt från SAS sida.
2023-08-09 skickade jag in ett ärende till ARN där jag väldigt enkelt angav de otvetydiga faktumen (förseningen) samt att jag inte fått något svar på orsak, endast att det var extraordinärt utan närmare förklaring. Laddade upp biljett, ombokningsmail, och mailtråden med SAS som bilagor. Jag yrkade på €400 enligt 261/2004.
2023-08-18 skickade ARN en begäran om svar till SAS, som fick till 2023-09-15 på sig att ge sin inställning.
2023-09-11, idag, får ARN och jag ett mail från SAS där de rakt av medger kraven (utan något försök till att förklara orsak till förseningen eller hävda att det var extraordinärt), samt att de efterfrågar kontouppgifter för att göra utbetalningen. Jag svarar med vändande post, och 10 minuter senare har jag en bekräftelse på att de idag gjort en utbetalning om €400 till mitt konto och att pengarna ska vara mig tillhanda senast inom 7 dagar.
Lärdomen är densamma som flera i tråden haft: Man ska inte oreserverat godta flygbolagens nekanden om de inte låter riktiga, det är inte svårt eller tidskrävande att anmäla till ARN, och gör man det kan man få en "second opinion" inifrån SAS på ärendet som kan leda till utbetalning innan ARN ens uttalat sig.
2023-07-01 skulle jag resa från Stockholm till Spanien via Köpenhamn (genomgående biljett, SAS hela vägen, connection självklart över MCT). Pga förseningar från Stockholm missade jag min connection, och då det var dagens sista flyg (med SAS åtminstone) blev jag ombokad till morgonflyg dagen efter.
Jag fick hotell och middag ordnat på flygplatsen, den biten gick väldigt smidigt. Kom fram morgonen därefter, totalt sett 11 timmar senare än planerat. Drog på mig några mindre extra kostnader, typ underkläder och en mobilladdare till flygplatspriser.
2023-07-03 försökte jag först anmäla hos mitt försäkringsbolag (IF) som har en schablonersättning vid förseningar. Jag försökte först få fram ett förseningsintyg, men trots många försök kraschade SAS site varje gång, även när jag provade dagen efter och två dagar senare.
2023-07-05 anmälde jag till sist hos IF utan intyg, utan bara min egen berättelse om vad som skett, och tänkte att de får väl återkomma kring hur vi går vidare. Till min förvåning fick jag svar ett dygn senare att de godkände mitt ärende baserat endast på min berättelse, och ordnade med omedelbar utbetalning av 500 kr schablon (6-12h försening). Gissningsvis påverkade det att jag haft IFs största reseförsäkring i typ 20 år och aldrig nyttjat den, men jag blev ändå positivt överraskad...
2023-07-05 gjorde jag också en anmälan till SAS om EU 261/2004-ersättning enligt schablon på €400. Jag gjorde även en anmälan om ersättning för mina mindre kostnader.
2023-07-31 (efter ca 4 veckor) fick jag svar från SAS där de dels avslog mitt krav på ersättning av kostnader. Eftersom jag fått ersättning från reseförsäkringen som täckte dessa, så valde jag inte att gå vidare med dessa småpengar. Jag fick även ett avslag på schablonersättning då orsaken till förseningen angavs som "airport restrictions" som är extraordinära.
Jag svarade och efterfrågade ett förtydligande kring vad dessa restriktioner var, hur de påverkade min flight specifikt, och vad SAS gjort för att undvika eller minimera problemen.
Två dagar senare fick jag svar från SAS där de upprepade att förseningen berodde på extraordinära "restrictions at airport", utan någon som helst förtydligande. Härmed inleddes email-pingpong där jag i princip upprepade mitt krav på förtydligande, och SAS nekar detsamma helt, med ett par dagar mellan varje mail (alla signerade samma handläggare). I fjärde mailet fick jag att ärendet var utrett och stängt från SAS sida.
2023-08-09 skickade jag in ett ärende till ARN där jag väldigt enkelt angav de otvetydiga faktumen (förseningen) samt att jag inte fått något svar på orsak, endast att det var extraordinärt utan närmare förklaring. Laddade upp biljett, ombokningsmail, och mailtråden med SAS som bilagor. Jag yrkade på €400 enligt 261/2004.
2023-08-18 skickade ARN en begäran om svar till SAS, som fick till 2023-09-15 på sig att ge sin inställning.
2023-09-11, idag, får ARN och jag ett mail från SAS där de rakt av medger kraven (utan något försök till att förklara orsak till förseningen eller hävda att det var extraordinärt), samt att de efterfrågar kontouppgifter för att göra utbetalningen. Jag svarar med vändande post, och 10 minuter senare har jag en bekräftelse på att de idag gjort en utbetalning om €400 till mitt konto och att pengarna ska vara mig tillhanda senast inom 7 dagar.
Lärdomen är densamma som flera i tråden haft: Man ska inte oreserverat godta flygbolagens nekanden om de inte låter riktiga, det är inte svårt eller tidskrävande att anmäla till ARN, och gör man det kan man få en "second opinion" inifrån SAS på ärendet som kan leda till utbetalning innan ARN ens uttalat sig.