Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Datapunkt: 11h försening med SAS i juni, via ARN.

2023-07-01 skulle jag resa från Stockholm till Spanien via Köpenhamn (genomgående biljett, SAS hela vägen, connection självklart över MCT). Pga förseningar från Stockholm missade jag min connection, och då det var dagens sista flyg (med SAS åtminstone) blev jag ombokad till morgonflyg dagen efter.

Jag fick hotell och middag ordnat på flygplatsen, den biten gick väldigt smidigt. Kom fram morgonen därefter, totalt sett 11 timmar senare än planerat. Drog på mig några mindre extra kostnader, typ underkläder och en mobilladdare till flygplatspriser.

2023-07-03 försökte jag först anmäla hos mitt försäkringsbolag (IF) som har en schablonersättning vid förseningar. Jag försökte först få fram ett förseningsintyg, men trots många försök kraschade SAS site varje gång, även när jag provade dagen efter och två dagar senare.

2023-07-05 anmälde jag till sist hos IF utan intyg, utan bara min egen berättelse om vad som skett, och tänkte att de får väl återkomma kring hur vi går vidare. Till min förvåning fick jag svar ett dygn senare att de godkände mitt ärende baserat endast på min berättelse, och ordnade med omedelbar utbetalning av 500 kr schablon (6-12h försening). Gissningsvis påverkade det att jag haft IFs största reseförsäkring i typ 20 år och aldrig nyttjat den, men jag blev ändå positivt överraskad...

2023-07-05 gjorde jag också en anmälan till SAS om EU 261/2004-ersättning enligt schablon på €400. Jag gjorde även en anmälan om ersättning för mina mindre kostnader.

2023-07-31 (efter ca 4 veckor) fick jag svar från SAS där de dels avslog mitt krav på ersättning av kostnader. Eftersom jag fått ersättning från reseförsäkringen som täckte dessa, så valde jag inte att gå vidare med dessa småpengar. Jag fick även ett avslag på schablonersättning då orsaken till förseningen angavs som "airport restrictions" som är extraordinära.

Jag svarade och efterfrågade ett förtydligande kring vad dessa restriktioner var, hur de påverkade min flight specifikt, och vad SAS gjort för att undvika eller minimera problemen.

Två dagar senare fick jag svar från SAS där de upprepade att förseningen berodde på extraordinära "restrictions at airport", utan någon som helst förtydligande. Härmed inleddes email-pingpong där jag i princip upprepade mitt krav på förtydligande, och SAS nekar detsamma helt, med ett par dagar mellan varje mail (alla signerade samma handläggare). I fjärde mailet fick jag att ärendet var utrett och stängt från SAS sida.

2023-08-09 skickade jag in ett ärende till ARN där jag väldigt enkelt angav de otvetydiga faktumen (förseningen) samt att jag inte fått något svar på orsak, endast att det var extraordinärt utan närmare förklaring. Laddade upp biljett, ombokningsmail, och mailtråden med SAS som bilagor. Jag yrkade på €400 enligt 261/2004.

2023-08-18 skickade ARN en begäran om svar till SAS, som fick till 2023-09-15 på sig att ge sin inställning.

2023-09-11, idag, får ARN och jag ett mail från SAS där de rakt av medger kraven (utan något försök till att förklara orsak till förseningen eller hävda att det var extraordinärt), samt att de efterfrågar kontouppgifter för att göra utbetalningen. Jag svarar med vändande post, och 10 minuter senare har jag en bekräftelse på att de idag gjort en utbetalning om €400 till mitt konto och att pengarna ska vara mig tillhanda senast inom 7 dagar.

Lärdomen är densamma som flera i tråden haft: Man ska inte oreserverat godta flygbolagens nekanden om de inte låter riktiga, det är inte svårt eller tidskrävande att anmäla till ARN, och gör man det kan man få en "second opinion" inifrån SAS på ärendet som kan leda till utbetalning innan ARN ens uttalat sig.
 
Hallå,
Behöver lite hjälp i ett väldigt aktuellt fall, vill inte missa något…
Så här ligger det till;
Golfgänget bestående av 7 herrar åkte från Inverness med KLM igår förmiddag. Tyvärr så var inkommande flyg från Amsterdam försenat och en väldigt osmidig och tidskrävande lastning av planet gjorde oss än mer sena från Skottland. Denna försening gjorde att vi missade vårt flyg från Amsterdam till Linköping och vi blev istället ombokade av KLM till eftermiddagsflyget idag istället.
Surt sa räven men vad skulle vi göra? Infodesken på Schiphol gav oss ingen hjälp mer än att förtydliga att detta var läget. Hotell fick vi boka själva och valet föll på närliggande hotell ute på flygplatsen.
Idag, mer än ett dygn försenade landade vi i Lkpg. Vad är våra rättigheter? Som jag har förstått det så ska KLM stå för hotell, andra nödvändiga utgifter och ersättning för mat. Även en fastslagen (?) summa som ren kompensation. Finns det något annat? Är det något jag missat? Är det enklare för oss att driva våra case mot KLM enskilt eller ska vi göra detta som grupp?
Vänligen,
Otto
 

Jannes

Medlem
KLM ska stå för hotell och mat (ersättning) plus kompensation.
Huruvida ni ska ansöka om detta som grupp eller enskilt skulle jag säga beror på hur bokningen ser ut. Varje bokning bör hanteras för sig, och troligtvis behöver ni göra separata ärenden för ersättning och kompensation.
 
Datapunkt: 11h försening med SAS i juni, via ARN.

2023-07-01 skulle jag resa från Stockholm till Spanien via Köpenhamn (genomgående biljett, SAS hela vägen, connection självklart över MCT). Pga förseningar från Stockholm missade jag min connection, och då det var dagens sista flyg (med SAS åtminstone) blev jag ombokad till morgonflyg dagen efter.

Jag fick hotell och middag ordnat på flygplatsen, den biten gick väldigt smidigt. Kom fram morgonen därefter, totalt sett 11 timmar senare än planerat. Drog på mig några mindre extra kostnader, typ underkläder och en mobilladdare till flygplatspriser.

2023-07-03 försökte jag först anmäla hos mitt försäkringsbolag (IF) som har en schablonersättning vid förseningar. Jag försökte först få fram ett förseningsintyg, men trots många försök kraschade SAS site varje gång, även när jag provade dagen efter och två dagar senare.

2023-07-05 anmälde jag till sist hos IF utan intyg, utan bara min egen berättelse om vad som skett, och tänkte att de får väl återkomma kring hur vi går vidare. Till min förvåning fick jag svar ett dygn senare att de godkände mitt ärende baserat endast på min berättelse, och ordnade med omedelbar utbetalning av 500 kr schablon (6-12h försening). Gissningsvis påverkade det att jag haft IFs största reseförsäkring i typ 20 år och aldrig nyttjat den, men jag blev ändå positivt överraskad...

2023-07-05 gjorde jag också en anmälan till SAS om EU 261/2004-ersättning enligt schablon på €400. Jag gjorde även en anmälan om ersättning för mina mindre kostnader.

2023-07-31 (efter ca 4 veckor) fick jag svar från SAS där de dels avslog mitt krav på ersättning av kostnader. Eftersom jag fått ersättning från reseförsäkringen som täckte dessa, så valde jag inte att gå vidare med dessa småpengar. Jag fick även ett avslag på schablonersättning då orsaken till förseningen angavs som "airport restrictions" som är extraordinära.

Jag svarade och efterfrågade ett förtydligande kring vad dessa restriktioner var, hur de påverkade min flight specifikt, och vad SAS gjort för att undvika eller minimera problemen.

Två dagar senare fick jag svar från SAS där de upprepade att förseningen berodde på extraordinära "restrictions at airport", utan någon som helst förtydligande. Härmed inleddes email-pingpong där jag i princip upprepade mitt krav på förtydligande, och SAS nekar detsamma helt, med ett par dagar mellan varje mail (alla signerade samma handläggare). I fjärde mailet fick jag att ärendet var utrett och stängt från SAS sida.

2023-08-09 skickade jag in ett ärende till ARN där jag väldigt enkelt angav de otvetydiga faktumen (förseningen) samt att jag inte fått något svar på orsak, endast att det var extraordinärt utan närmare förklaring. Laddade upp biljett, ombokningsmail, och mailtråden med SAS som bilagor. Jag yrkade på €400 enligt 261/2004.

2023-08-18 skickade ARN en begäran om svar till SAS, som fick till 2023-09-15 på sig att ge sin inställning.

2023-09-11, idag, får ARN och jag ett mail från SAS där de rakt av medger kraven (utan något försök till att förklara orsak till förseningen eller hävda att det var extraordinärt), samt att de efterfrågar kontouppgifter för att göra utbetalningen. Jag svarar med vändande post, och 10 minuter senare har jag en bekräftelse på att de idag gjort en utbetalning om €400 till mitt konto och att pengarna ska vara mig tillhanda senast inom 7 dagar.

Lärdomen är densamma som flera i tråden haft: Man ska inte oreserverat godta flygbolagens nekanden om de inte låter riktiga, det är inte svårt eller tidskrävande att anmäla till ARN, och gör man det kan man få en "second opinion" inifrån SAS på ärendet som kan leda till utbetalning innan ARN ens uttalat sig.
Undra om SAS vägt in i den här nya strategin kring EU261 att det kan allvarligt skada förtroendet från deras mest frekventa resenärer....?
 

Hachans

Medlem
Undra om SAS vägt in i den här nya strategin kring EU261 att det kan allvarligt skada förtroendet från deras mest frekventa resenärer....?

Säkerligen. De har ju kört med minimal service och maxade priser ett tag och de har fortfarande väldigt lojala kunder som går genom eld och vatten för att få flyga med dem. Nu prövar de andra sätt att hålla kvar pengarna. Har en magkänsla av att det nog inte blir några problem då de flesta ger med sig.
 

SvartMjolk

Medlem
Hallå,
Behöver lite hjälp i ett väldigt aktuellt fall, vill inte missa något…
Så här ligger det till;
Golfgänget bestående av 7 herrar åkte från Inverness med KLM igår förmiddag. Tyvärr så var inkommande flyg från Amsterdam försenat och en väldigt osmidig och tidskrävande lastning av planet gjorde oss än mer sena från Skottland. Denna försening gjorde att vi missade vårt flyg från Amsterdam till Linköping och vi blev istället ombokade av KLM till eftermiddagsflyget idag istället.
Surt sa räven men vad skulle vi göra? Infodesken på Schiphol gav oss ingen hjälp mer än att förtydliga att detta var läget. Hotell fick vi boka själva och valet föll på närliggande hotell ute på flygplatsen.
Idag, mer än ett dygn försenade landade vi i Lkpg. Vad är våra rättigheter? Som jag har förstått det så ska KLM stå för hotell, andra nödvändiga utgifter och ersättning för mat. Även en fastslagen (?) summa som ren kompensation. Finns det något annat? Är det något jag missat? Är det enklare för oss att driva våra case mot KLM enskilt eller ska vi göra detta som grupp?
Vänligen,
Otto
Jag missade min connection i Amsterdam i somras (början på juli) på grund av en storm. Fick i går besked att KLM står för hotell, mat och alla andra extrakostnader som uppstod. Deras verktyg på hemsidan för att registrera claims var väldigt smidigt. Kika här och följ stegen beroende på hur du vill bli ersatt: https://www.klm.se/en/information/refund-compensation

Enda negativa var att det tog lång tid att få ersättning. Men med tanke på hur många flyg som ställdes in i samband med stormen så förstår jag att de har mycket att göra. Lycka till!
 

FFlash

Medlem
Hur tillämpas paragraphen ”om flygningen inte längre har något syfte….en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt”??

Mitt anslutningsflyg är nu 3 timmar försenat och inte längre har syfte, jag kommer att återvända hem. Är på Arlanda och gick till servicecenter för att be flyga mig tillbaka hem, dom först sade det ska gå men sen ringde dom nån annan som sa att nej då jag har bara tur och ingen returbiljett så gäller inte kravet på returflygning till avgångsorten.

Konstigt. Ovh dumt om man behöver ha returbiljett, det är ju helt orimlig regel och står ingenstans i EU261 förordning.

Nån som haft liknande situation, vad gäller?
 

Lagerman

Medlem
Jag har nu efter att ha läst @Jane Insane ´s inlägg ovan tagit min nekade claim vidare till ARN (allmänna reklamationsnämnden) idag.
I mitt fall påstår SAS nu att de missat slottid/alternativt blivit av med den på mitt flyg från ARN-CPH i Juni där jag sedan skulle vidare till AMS men missade connection.
SAS hävdar att Air Traffic restrictions = extraordinary circumstances. Dock vet jag inte alls om det finns några sådana prejudikat.

SAS bifogade denna bild som jag ej kan utläsa som root cause till förseningen som sedan ledde till missed connection. Total försening blev 3:02 h
Är EBD och har tidigare fått igenom claims snabbt och smidigt.

SAS försening.png
 
Toppen