Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Taggen

Medlem
Bird strike,
Hur är det med ersättning där?
Min dotter skulle åka från Luleå till Arlanda för fjorton dagar sedan. Fick info att det var ”tekniskt problem” och att de skulle bli en kvart sena, sedan info om ytterligare en halvtimmes försening. Sedan info att de skulle invänta en tekniker som skulle komma upp från Stockholm. Tekniker kom tre timmar senare, då kommunicerades att det varit en Bird strike, men att det nu gick att flyga. Landade på Arlanda lite drygt fyra timmar försenade.
Hon har blivit nekad kompensation från SAS, de hävdar att Bird strike är en icke ersättningsbar orsak, har för mig att jag läst att det är det? Kan någon hjälpa mig med vad som gäller? (Jag vet att SAS säger nej i första hand, men vill inte driva vidare om de har rätt).
Bird Strike är extraordinärt. Det finns praxis på detta.

 

gxsxax

Ny medlem
Jag var med om liknande. ARN-MAN inställt och fick flyga dagen före i stället. Fick hotell frukost+ lunch + kompensation enligt EU261/2004 utan problem av SAS. Detta var dock strax före pandemin
Känns som de håller i pengarna lite mer nu. Men då vet jag att någon i samma sits varifall fått kompensation tidigare. Bra att veta. Tack!
 

ilon

Medlem
Bird strike,
Hur är det med ersättning där?
Min dotter skulle åka från Luleå till Arlanda för fjorton dagar sedan. Fick info att det var ”tekniskt problem” och att de skulle bli en kvart sena, sedan info om ytterligare en halvtimmes försening. Sedan info att de skulle invänta en tekniker som skulle komma upp från Stockholm. Tekniker kom tre timmar senare, då kommunicerades att det varit en Bird strike, men att det nu gick att flyga. Landade på Arlanda lite drygt fyra timmar försenade.
Hon har blivit nekad kompensation från SAS, de hävdar att Bird strike är en icke ersättningsbar orsak, har för mig att jag läst att det är det? Kan någon hjälpa mig med vad som gäller? (Jag vet att SAS säger nej i första hand, men vill inte driva vidare om de har rätt).

Jag kan ju såklart missförstå och/eller komma ihåg fel, men:
Birdstrike räknas väl bara som extraordinärt på just den avgången det inträffar, men inte på kommande flygningar som ska utföras av samma individ / flygplan?

I det här fallet så låter det ju som att inkommande flyg som din dotter skulle åka returen med råkade ut för birdstrike, och inte att det inträffade på den avgång hon reste med. Borde således inte vara extraordinärt, och borde ersättas.

Edit: har tagits upp tex här: https://www.businessclass.com/forum...a-problem-ersättning.27773/page-2#post-399916
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag har också för mig att ersättning utgår om Bird striken inträffade på tidigare flyg, men undrar om det är ändrat nu efter den dom som @Taggen hänvisade till ovan?
Vad som hänt på tidigare flyg är nästan alltid irrelevant. En bird strike (som i sig är extraordinär) på tidigare flight som gör att senare flighter försenas ska inte ses som extraordinärt. På samma sätt som en försening på tidigare flight som ger följdförseningar på ens egen flight inte är extraordinärt.
 

ilon

Medlem
Jag har också för mig att ersättning utgår om Bird striken inträffade på tidigare flyg, men undrar om det är ändrat nu efter den dom som @Taggen hänvisade till ovan?
Jag tror inte det, då andra händelser som ÄR extraordinära på flygningen då de inträffar inte gör att följdförseningar som orsakas är att anse som extraordinära om jag förstår det rätt.
Har dock inte läst igenom dommen för att se om det står något om detta.

Edit: @palmen är som alltid snabbare :D
 

erixon

Medlem
Hej!
Behöver lite hjälp av expertisen :)

Lång story short och 2 frågor i en (typ)
1)
Fick mitt flyg istället ca 2.5h innan avgång och blev ombokad till nytt flyg två dagar senare, det flyget blev också iställt o ombokad till dagen efter. Vad gäller här egentligen? 2x250eur i kompensation?

Ärende inskickat men ingen återkoppling än

2)
Blev lite utlägg i form av mat och där har flygbolaget svaret att de ersätter i princip hela summan men här blir jag fundersam över om jag "tackar ja" till den här ersättning kommer de då neka kompensation i ärende nr 1?

Ska sägas att utläggen är ett separat Ärende

Flög med ett LCC bolag så är beredd på att fightas ;)

Tack
Mvh
Nu har Wizzair återkommit och svarat att båda flighterna ställdes in pga extraordinära händelser - ganska väntat antar jag..
Svarade ganska omgående att jag ville veta vad den/dom extraordinära händelserna var och då fick jag första till svar att ärendet nu är stängt. Upprepade frågan igen och då fick jag tillbaka det här:

"
Dear,

Thank you for your reply.

In relation to your claim, we would like to inform you that as we have already provided you with our position in this case, this is our final consideration of this claim.

In case you are not satisfied with the resolution of your claim, you may refer the case, to an Alternative Claims Resolution/Online Dispute Resolution (ODR) platform.

For more information, please visit: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Please note the following address: odr@wizzair.com when completing the commercial details on the ODR platform.

We would like to inform you that the above email address is for use only for complaints and claims placed to the said ODR platform.

An alternative option is the platform - AviationADR.

Their details are as follows:

Website: https://www.cdrl.org.uk/

Email address: Aviation@cdrl.org.uk

Phone number: 44 (0) 203 540 8063

If you have any further questions, we remain at your disposal."

Jag verkar inte komma längre via deras mail?

Vad hade ni gjort nu?
Ta hjälp av 3e part?

Flygningen var från Polen så ARN är väl inte aktuellt, motsvarande finns väl i Polen men jag har ingen erfarenhet av ett sådant ärende.

Tack
 

Taggen

Medlem
Nu har Wizzair återkommit och svarat att båda flighterna ställdes in pga extraordinära händelser - ganska väntat antar jag..
Svarade ganska omgående att jag ville veta vad den/dom extraordinära händelserna var och då fick jag första till svar att ärendet nu är stängt. Upprepade frågan igen och då fick jag tillbaka det här:

"
Dear,

Thank you for your reply.

In relation to your claim, we would like to inform you that as we have already provided you with our position in this case, this is our final consideration of this claim.

In case you are not satisfied with the resolution of your claim, you may refer the case, to an Alternative Claims Resolution/Online Dispute Resolution (ODR) platform.

For more information, please visit: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Please note the following address: odr@wizzair.com when completing the commercial details on the ODR platform.

We would like to inform you that the above email address is for use only for complaints and claims placed to the said ODR platform.

An alternative option is the platform - AviationADR.

Their details are as follows:

Website: https://www.cdrl.org.uk/

Email address: Aviation@cdrl.org.uk

Phone number: 44 (0) 203 540 8063

If you have any further questions, we remain at your disposal."

Jag verkar inte komma längre via deras mail?

Vad hade ni gjort nu?
Ta hjälp av 3e part?

Flygningen var från Polen så ARN är väl inte aktuellt, motsvarande finns väl i Polen men jag har ingen erfarenhet av ett sådant ärende.

Tack
Fast om du läser mailet så står det vart du kan vända dig om du inte är nöjd. Börja med någon av länkarna de hänvisar till.
 
Toppen