Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mha321

Medlem
Hej, någon som har erfarenhet av BA:s hantering av förseningsanspråk? Sonens flyg från BOM var försenat varvid connecting flight till CPH bokades om till nästa dag vilket resulterade i 16 h försening.

BA hävdar att flyget var i tid och att ”connecting time” var mer än tillräcklig och avslår alla anspråk. Efter mitt påpekande att så inte var fallet med hänvisning till exakt ankomsttid till LHR så får jag samma svar tillbaka. Via en sökning på Flight Aware får jag tydligt fram hur mycket försenat flyget till LHR var, går dock inte att bifoga skärmdump via BA:s dialogsystem.

Någon som har tips på hur jag går vidare?

Vänta nu. BA hävdar att flyget inte var försenat, men bokade ändå om anslutningen? Vad gav de då för anledning till den ombokningen?
 

JKS

Medlem
Vänta nu. BA hävdar att flyget inte var försenat, men bokade ändå om anslutningen? Vad gav de då för anledning till den ombokningen?
Flyget var försenat från BOM och BA bokade om anslutande till nästa dag vid ankomst till LHR. Nu hävdar BA att vi hade tillräcklig connecting time och verkar utgå ifrån tidtabellen och inte det faktum att inkommande flyg var 1h 44 minuter försenat.

Hittills är korrespondens med BA värre än att diskutera med en chatbot... men kanske värt att prova med skärmdump från FlightAware?
 

AMF

Medlem
Problemet är väl att det är svårt att motivera att något skulle falla under "nödvändigt" på hemresan. Man förväntas nog ha lite kläder hemma så man klarar sig (till skillnad från utresan). Och är det något så unikt att det faktiskt är nödvändigt, ska det nog inte ligga i incheckat. Så även om det inte explicit pratar om hemresa så är det nog sannolikt att det skulle falla på den punkten.

Om baggage däremot är förlorat och inte försenat (det brukar det räknas som efter 21 dagar) och det gäller såklart även på hemresa.

Jo precis. Kläder har vi, det är väl mer vissa toiletries som man inte har dubbelt upp av. Speciellt nu när det börjar närma sig 4 dygn försening och jobbet börjar imorgon. Jag har behövt göra ett antal inköp oavsett, så kan lika väl prova och se vad Turkish säger tänker jag :D
 
Hejsan

Skulle uppskatta lite feedback. Notera att detta är en bonusresa (business). Så enbart betalat flygskatt utöver 60000p.

Skulle flyga hem från Boston igår
BOS-CPH 17:15 - 06:45 (+1)
Skulle sedan ta
CPH-GOT 08:20 - 09:15

1h innan landning till Köpenhamn så får
Mail från SAS om att min resa mellan CPH-GOT är inställd (tacka för bra in-flight Wi-Fi). De bokar istället om mig till

CPH-OSL 08:00 - 09:10
OSL-GOT 12:05 - 13:05

Det betyder en försening med 3h 50min.
Jag valde dock att inte checka in och sa till de i transfer center att jag hellre tar tåget då jag hellre hade velat komma hem snabbt då jag hade ett möte och tåget går ju direkt från Kastrup till Göteborg. De löste så jag fick ut väskan!

Jag förstår att jag måste stå för min egna biljett för tåget, då det var jag som valde det istället för deras alternativ.

Om jag har förstått det rätt så kan jag få återbetalning för resan mellan CPH-GOT samt även ersättning för försening?

Aldrig tidigare skickat in en förfrågan till de. Skulle uppskatta hjälp om jag förstått det rätt.


EDIT
Vet inte om det har någon betydelse men flyget kom faktiskt in 13:16 från Oslo, så egentligen hade förseningen varit 4h1min om jag var på den. Har det någon betydelse? https://www.flightstats.com/v2/flight-tracker/WF/0334?year=2023&month=8&date=7
 
Last edited:

palmen

Moderator
Hejsan

Skulle uppskatta lite feedback. Notera att detta är en bonusresa (business). Så enbart betalat flygskatt utöver 60000p.

Skulle flyga hem från Boston igår
BOS-CPH 17:15 - 06:45 (+1)
Skulle sedan ta
CPH-GOT 08:20 - 09:15

1h innan landning till Köpenhamn så får
Mail från SAS om att min resa mellan CPH-GOT är inställd (tacka för bra in-flight Wi-Fi). De bokar istället om mig till

CPH-OSL 08:00 - 09:10
OSL-GOT 12:05 - 13:05

Det betyder en försening med 3h 50min.
Jag valde dock att inte checka in och sa till de i transfer center att jag hellre tar tåget då jag hellre hade velat komma hem snabbt då jag hade ett möte och tåget går ju direkt från Kastrup till Göteborg. De löste så jag fick ut väskan!

Jag förstår att jag måste stå för min egna biljett för tåget, då det var jag som valde det istället för deras alternativ.

Om jag har förstått det rätt så kan jag få återbetalning för resan mellan CPH-GOT samt även ersättning för försening?

Aldrig tidigare skickat in en förfrågan till de. Skulle uppskatta hjälp om jag förstått det rätt.


EDIT
Vet inte om det har någon betydelse men flyget kom faktiskt in 13:16 från Oslo, så egentligen hade förseningen varit 4h1min om jag var på den. Har det någon betydelse? https://www.flightstats.com/v2/flight-tracker/WF/0334?year=2023&month=8&date=7
Lite osäker på denna men man har ju tre alternativ när flyg ställs in.
Ombokning till första bästa flight
Ombokning till senare flight enligt önskemål
Pengar tillbaka

Du valde ju därmed att avsluta din resa i Köpenhamn vilket ni anlände i tid så då blir det nog ingen ersättning med 600€, men jag är osäker på denna, kan vara så att du ändå har rätt till det.

Om jag var du skulle jag skicka in ansökan om ersättning och sen se vad de säger.

Om någon har bättre koll på rättsläget när man väljer att hoppa av sin resa halvvägs så får ni gärna delge det.
 

jonten

Medlem
SAS är komiska, de ställde in mitt flyg till LAX och ombokade med försening. Jag som Diamond fick ersättning efter lite gnissel, jag fick vara tydlig och sen slant. Polarn EBB på samma plan, samma försening nekas ersättning med vaga formuleringar att det inte var tillräcklig försening.
3-4 mail och någon stackare i typ Indien med dålig engelska så fortsätter de neka. Lämnade precis till ARN....
Att de kan göra så olika.
 

Gus

Medlem
13 346 kr trillade häromdagen in på mitt konto från Airhelp. Det gällde en försening med TAP till Kap Verde på höstlovet. Vi var fyra personer i bokningen men bara tre personer fick ersättning. (som flera andra historier på sistone här i tråden). Nu ska juristerna på Airhelp försöka driva in den sista personens pengar också.

Oavsett så är jag väldigt nöjd med Airhelp. TAP bemödade sig inte ens att svara på mitt anspråk angående förseningen. Och gällande ersättning för försenat bagage på samma resa så säger TAP att de ska betala men det gör de inte.
 
Dotterns flyg SKG–ARN den 3 juli blev inställt några timmar innan avgång. Hon blev ombokad via CDG och kom hem ca 10 timmar senare än planerat. Idag fick jag svar från SAS att anledningen till inställningen var blixtnedslag, något jag inte kan minnas blivit informerad om tidigare.

”However, flight SK 1824 / 03 July 2023 was cancelled due to aircraft being affected by lightning strike and flight safety is always, and will always be, our first priority.

Cancellations due to lightning strike and related circumstances are considered extraordinary circumstances and, therefore, we regret to inform you that we are unable to comply with your request for compensation on this occasion.”

Om detta stämmer misstänker jag att kompensation är utesluten, men kan jag begära bevis från SAS sida att det verkligen var blixtnedslag? Som jag har förstått det så blev flighten ARN–SKG också inställd, så då borde blixten slagit till på Arlanda?

Hur går jag vidare med detta? Svarar jag helt enkelt i mejlet från SAS att jag vill få någon form av bevis?

Nu har jag mejlat med SAS fram och tillbaka några gånger och de vägrar gå med på kompensation med hänvisning till blixtnedslaget, trots att jag har påvisat att flygplanet i fråga flög ARN–ATH–ARN–PMO–ARN samma dag. Jag har inte fått någon förklaring till hur den blixtskadade kärran kunde flyga till Aten men inte till Thessaloniki.

När jag gör en snabbkoll på AirHelp säger de att de inte kan hjälpa till på grund av att det var strejk som orsakade den inställda flighten.

Ska jag ta detta vidare till en annan instans eller bara ta ett djupt andetag och släppa?
 

micke

Medlem
Nu har jag mejlat med SAS fram och tillbaka några gånger och de vägrar gå med på kompensation med hänvisning till blixtnedslaget, trots att jag har påvisat att flygplanet i fråga flög ARN–ATH–ARN–PMO–ARN samma dag. Jag har inte fått någon förklaring till hur den blixtskadade kärran kunde flyga till Aten men inte till Thessaloniki.

När jag gör en snabbkoll på AirHelp säger de att de inte kan hjälpa till på grund av att det var strejk som orsakade den inställda flighten.

Ska jag ta detta vidare till en annan instans eller bara ta ett djupt andetag och släppa?
Jag hade försökt med ARN.
 

gxsxax

Ny medlem
Hej,

Försökt söka efter någon som upplevt följande, men kan inte hitta något, så uppskattar gärna lite feedback.

Skulle flyga CPH - CDG med SAS den 8/7 för att sedan samma dag ta tåget mot Biarritz som slutdestination.

Den 5/7 så avbokar SAS flighten utan anledning och bokar då in oss den 8/7 i stället. Pga ovannämnda planer med tåg osv. lirade det inte alls, vilket slutade med att vi fick flyga in den 7/7 i stället, och därmed övernatta i Paris.

Jag tänker självklart att SAS då står för kostnad av hotell + frukost eftersom de ställde in den första flighten, men har nu fått avslag på kompensationen för detta.

Skulle ni säga att komma tidigare till destinationen i likhet med ovan är samma som att komma för sent till destinationen?

Är det något man bara ska ta vidare med ARN? Ser att HD haft ett liknande fall uppe på prövning vilket resulterade i att resande fick rätt.

https://www.domstol.se/hogsta-domst...är ersättning,eller partens kostnad för detta.

Tack på förhand!
 
Toppen