Någon som har bra koll på ersättning?
Jag hade en bokning CUN-IST-VIE-ARN (Turkish Airlines CUN-IST-VIE och Austrian VIE-ARN). 2 personer.
- På leg IST-VIE blev vi försenade så att vi missade anslutningen i VIE med typ 5 min. De höll på att dra bort "gången" till dörren när vi kom fram.
- Vi blev ombokade VIE-IST-ARN med Turkish, fick alltså åka tillbaka via IST eftersom samtliga direktflyg samt flyg med mellanlandning som inte var i totalt motsatt riktning var slutsålda. Fick övernatta i VIE och kom hem totalt 15 h senare än planerat.
- Dessutom är bagagen (2 väskor fördelade på 2 personer) försenade med 52h and counting.
Frågor:
1. Antar att jag inte får ut något från EU261 eftersom det "drabbade" flyget började i IST och Turkish ju inte är ett EU-flygbolag?
2. Brukar ju inte utgå någon ersättning för försenat bagage på hemresa heller genom AMEX kortförsäkring (har SAS AMEX Premium). Men vad jag kan tolka av Turkish egen hemsida kan man få ersättning för nödvändiga inköp, och de nämner inget om ut/hemresa. Någon som har erfarenhet av detta?
Tack