Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

erixon

Medlem
Beloppet beror på hur långt du flugit. Men principiellt, ja, det ska vara två omgångar ersättningar när det är två inställda flyg. Men ja, du kommer få slåss för det.




Nej, ersättning och kompensation är helt olika saker. De kan inte neka kompensationen bara för att de gett dig ersättning för utlägg. De är skyldiga att ge dig båda.
Stort tack för svar, som jag misstänkte.
Får se vilken undanflykt de kommer med :)
 
Dotterns flyg SKG–ARN den 3 juli blev inställt några timmar innan avgång. Hon blev ombokad via CDG och kom hem ca 10 timmar senare än planerat. Idag fick jag svar från SAS att anledningen till inställningen var blixtnedslag, något jag inte kan minnas blivit informerad om tidigare.

”However, flight SK 1824 / 03 July 2023 was cancelled due to aircraft being affected by lightning strike and flight safety is always, and will always be, our first priority.

Cancellations due to lightning strike and related circumstances are considered extraordinary circumstances and, therefore, we regret to inform you that we are unable to comply with your request for compensation on this occasion.”

Om detta stämmer misstänker jag att kompensation är utesluten, men kan jag begära bevis från SAS sida att det verkligen var blixtnedslag? Som jag har förstått det så blev flighten ARN–SKG också inställd, så då borde blixten slagit till på Arlanda?

Hur går jag vidare med detta? Svarar jag helt enkelt i mejlet från SAS att jag vill få någon form av bevis?
 
Dotterns flyg SKG–ARN den 3 juli blev inställt några timmar innan avgång. Hon blev ombokad via CDG och kom hem ca 10 timmar senare än planerat. Idag fick jag svar från SAS att anledningen till inställningen var blixtnedslag, något jag inte kan minnas blivit informerad om tidigare.

”However, flight SK 1824 / 03 July 2023 was cancelled due to aircraft being affected by lightning strike and flight safety is always, and will always be, our first priority.

Cancellations due to lightning strike and related circumstances are considered extraordinary circumstances and, therefore, we regret to inform you that we are unable to comply with your request for compensation on this occasion.”

Om detta stämmer misstänker jag att kompensation är utesluten, men kan jag begära bevis från SAS sida att det verkligen var blixtnedslag? Som jag har förstått det så blev flighten ARN–SKG också inställd, så då borde blixten slagit till på Arlanda?

Hur går jag vidare med detta? Svarar jag helt enkelt i mejlet från SAS att jag vill få någon form av bevis?
Du har nog bara fått ett av SAS påhittade standardsvar. Svara dem att de måste bevisa att de var oväder, annars tar du det till Allmänna reklamationsnämnden.

Mitt flyg från SKG blev också inställt veckan innan. Verkar som att de haft låg beläggning på den linjen och prioriterat att använda crew på andra avgångar vid personalbrist.
 

palmen

Moderator
Dotterns flyg SKG–ARN den 3 juli blev inställt några timmar innan avgång. Hon blev ombokad via CDG och kom hem ca 10 timmar senare än planerat. Idag fick jag svar från SAS att anledningen till inställningen var blixtnedslag, något jag inte kan minnas blivit informerad om tidigare.

”However, flight SK 1824 / 03 July 2023 was cancelled due to aircraft being affected by lightning strike and flight safety is always, and will always be, our first priority.

Cancellations due to lightning strike and related circumstances are considered extraordinary circumstances and, therefore, we regret to inform you that we are unable to comply with your request for compensation on this occasion.”

Om detta stämmer misstänker jag att kompensation är utesluten, men kan jag begära bevis från SAS sida att det verkligen var blixtnedslag? Som jag har förstått det så blev flighten ARN–SKG också inställd, så då borde blixten slagit till på Arlanda?

Hur går jag vidare med detta? Svarar jag helt enkelt i mejlet från SAS att jag vill få någon form av bevis?
Vad som hänt på tidigare flighter är irrelevant för din flight. Om de ställde in nedresan har du definitivt ett case då det skedde på hemmabas och sas ska då kunna använda ett annat plan om nu just ert träffats av blixten tidigare.

Skriv till sas att vad som hänt på tidigare flighter inte är giltiga orsaker för er flight som ställdes in.
 

mha321

Medlem
Mitt flyg från SKG blev också inställt veckan innan. Verkar som att de haft låg beläggning på den linjen och prioriterat att använda crew på andra avgångar vid personalbrist.
I de fall man misstänker att det är det, är det en god idé att gå in på tex flightradar och flighstats och spåra flygplansindividen som skulle flyga. Man kan t.ex. se att just det plan som skulle flugit t.ex. ARN-SKG helt plötsligt dykt upp på en annan avgång. Har varit med om det med flera bolag, bland annat SAS, där man hävdat just lightning strike. Men det visat sig att blixten slog ner i ett annat plan, och att de valde att ställa in mitt flyg och flytta individen dit för att den hade bättre beläggning. Har man med sig den informationen så går det ofta enklare att vinna enligt min erfarenhet. Extra bra nu när man ser vilken individ som är planerad till och med i SAS egen app - värt att ta skärmdump på ur det perspektivet.
 

Hachans

Medlem
I de fall man misstänker att det är det, är det en god idé att gå in på tex flightradar och flighstats och spåra flygplansindividen som skulle flyga. Man kan t.ex. se att just det plan som skulle flugit t.ex. ARN-SKG helt plötsligt dykt upp på en annan avgång. Har varit med om det med flera bolag, bland annat SAS, där man hävdat just lightning strike. Men det visat sig att blixten slog ner i ett annat plan, och att de valde att ställa in mitt flyg och flytta individen dit för att den hade bättre beläggning. Har man med sig den informationen så går det ofta enklare att vinna enligt min erfarenhet. Extra bra nu när man ser vilken individ som är planerad till och med i SAS egen app - värt att ta skärmdump på ur det perspektivet.

Du har helt rätt. Kollar man på planet som skulle flyga så var det YL-LDU.

Det flög till Aten istället. Så något har säkert hänt med något annat plan.
 
Toppen