Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hachans

Medlem
Jag vet tyvärr inte orsaken till problemet men flyget stod på plats vid gaten vid normal avgångstid.
Om flyget råkade ut för en bird strike under tidigare flygning så är det inte extraordinärt för vår avgång?

Jag läste på ett annat forum att det var något allmänt tekniskt problem. Så ersättning bör utbetalas.
 

Mr Basic

Medlem
Vill bara få bekräftat att jag tolkat reglerna korrekt och att ingen ersättning utgår.
ARN-MUC-MLA där Lufthansa ställde in ARN-MUC ca 3 tim innan avgång.
Bokades om ARN-NCE-MLA med (faktisk) avgång ARN 1.55 senare samt (faktisk) ankomst MLA 2.02 senare. Avstånd ARN-MLA 1650mi/2656km. :rolleyes:
 

aruba1

Medlem
Vill bara få bekräftat att jag tolkat reglerna korrekt och att ingen ersättning utgår.
ARN-MUC-MLA där Lufthansa ställde in ARN-MUC ca 3 tim innan avgång.
Bokades om ARN-NCE-MLA med (faktisk) avgång ARN 1.55 senare samt (faktisk) ankomst MLA 2.02 senare. Avstånd ARN-MLA 1650mi/2656km. :rolleyes:

Ersättning utgår då din flight är cancelled och det blev en re-routing.. Vad jag förstår ska det utgå 200 EUR per passagerare.

====

1. €250, in the case of a type 1 flight; (< 1500 km)
2. €400, in the case of a type 2 flight; (1500-3500 km)
3. €600, in the case of a type 3 flight. (> 3500 km)

Where a passenger has been rerouted due to cancellation or denied boarding, the above amounts are payable if the passenger's actual arrival time is delayed beyond the scheduled arrival of their originally booked flights, by two/three/four hours for type 1/2/3 flights respectively. But if rerouting only delays the passenger by less than these thresholds, half of the specified amounts are payable as compensation.
 

SK989

Medlem
Själv tycker jag det blir lättare på svenska :)

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.


Du nådde din destination två timmar och två minuter efter din ursprungliga ankomsttid och har därför rätt till kompensation men var beredd på att Lufthansa kommer att säga att det var precis två timmar (= ingen kompensation). Var det två timmar och två minuter räknat från landning eller när dörren öppnades? Om det var två timmar och två minuter vid landning har du lättare att få rätt då det är när dörren öppnas som är den relevanta tidpunkten.

Enligt artikel 7 har man rätt till 400 euro för en flygning som överstiger 150 mil inom EU.
Enligt artikel 8 i förordningen får dock flygbolaget minska ersättningen enligt artikel 7 med 50% om flygningen är över 150 mil inom EU och man blir högst tre timmar försenad.

D.v.s. du har rätt till 200 euro men var som sagt beredd på att Lufthansa inte kommer ge dig något alls och att du kommer få bråka för att få dina 200 euro.
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Själv tycker jag det blir lättare på svenska :)

1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna

c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte

iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.


Du nådde din destination två timmar och två minuter efter din ursprungliga ankomsttid och har därför rätt till kompensation men var beredd på att Lufthansa kommer att säga att det var precis två timmar (= ingen kompensation). Var det två timmar och två minuter räknat från landning eller när dörren öppnades? Om det var två timmar och två minuter vid landning har du lättare att få rätt då det är när dörren öppnas som är den relevanta tidpunkten.

Enligt artikel 7 har man rätt till 400 euro för en flygning som överstiger 150 mil inom EU.
Enligt artikel 8 i förordningen får dock flygbolaget minska ersättningen enligt artikel 7 med 50% om flygningen är över 150 mil inom EU och man blir högst tre timmar försenad.

D.v.s. du har rätt till 200 euro men var som sagt beredd på att Lufthansa inte kommer ge dig något alls och att du kommer få bråka för att få dina 200 euro.
”Flight disruption claim” inskickad, nu får vi se vad Lufthansa säger? :rolleyes:
Utgår från ett nej och är osäker på om jag orkar bråka. Rätt nöjd med att styvsonen bokades om och kom fram samma dag (på midsommarafton). :)
 
Någon som har erfarenhet eller känner till fall i någorlunda närtid med dubbel EU261 kompensation från SAS när även ersättningsflyget blivit inställt/försenat?


@SK989
 

Mr Planning

Medlem
En liten uppdatering hur det går med TAP

Landade i Tangier 17/7,varpå min väska ej dök upp, åkte sedan hem 21/7, idag fick jag SMS/mail att jag kan hämta upp väskan i Tangier, blir lite svårt...
Inte nog med, det går ej att svara på detta meddelande, får helt enkelt vänta på TAP?

Förseningen på 12h har fått helt olika svar från TAP: för min del så skall jag få 600 Euro, medans fröken har fått avslag med motiveringen: "restrictions at destination airport" (vi satt på flyget på ARN i 40 min innan vi kunde lyfta)

Är detta ett godtagbart skäl?
Hur kommer det sig att två personer på samma flyg, fått olika svar?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
En liten uppdatering hur det går med TAP

Landade i Tangier 17/7,varpå min väska ej dök upp, åkte sedan hem 21/7, idag fick jag SMS/mail att jag kan hämta upp väskan i Tangier, blir lite svårt...
Inte nog med, det går ej att svara på detta meddelande, får helt enkelt vänta på TAP?

Förseningen på 12h har fått helt olika svar från TAP: för min del så skall jag få 600 Euro, medans fröken har fått avslag med motiveringen: "restrictions at destination airport" (vi satt på flyget på ARN i 40 min innan vi kunde lyfta)

Är detta ett godtagbart skäl?
Hur kommer det sig att två personer på samma flyg, fått olika svar?
Restrictions at destination airport är definitivt utanför flygbolagets kontroll. Om ni har redo att åka i tid men fick vänta 40 minuter pga detta så kan det absolut vara skål till att inte få ersättning.

Hur det kan bli olika. 2 handläggare om tolkar uppgifter olika är inte direkt ovanligt åå något bolag.
 

SK989

Medlem
Restrictions at destination airport är definitivt utanför flygbolagets kontroll. Om ni har redo att åka i tid men fick vänta 40 minuter pga detta så kan det absolut vara skål till att inte få ersättning.

Hur det kan bli olika. 2 handläggare om tolkar uppgifter olika är inte direkt ovanligt åå något bolag.
Det är precis som Palmen säger, något att komma ihåg är att det är flygbolagets bevisbörda. D.v.s. ett blankt påstående från deras sida att det var någon form av restriktioner på avreseflygplatsen med 40 minuter räcker inte. Sen finns det också rättsfall var man konstaterat att även om det var t.ex. flygledningsrestriktioner så räknas det inte som extraordinära omständigheter om det var förhållandevis kort. Om ett flyg t.ex. blir 15 minuter sent p.g.a. flygledningsrestriktioner och en passagerare missar en anslutning och till följd därav blir mer än tre timmar sen till sin slutdestination är det inte att anse som extraordinära omständigheter, eftersom ett flygbolag har att räkna med kortare förseningar av dylikt slag i sin normala verksamhet och därför har att planera verksamheten därefter.
 
Toppen