Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Stefan G

Medlem
Det är inte jätte fel att övernatta i Toronto heller. Njut timmarna istället :)
Natten redan spenderad i Toronto med familjen. Var trevligt trots jetlag :) Egentligen mest irriterad på nonchalansen från flygbolagen när dom flyttar runt i flighter utan att ta något ansvar för problem och merkostnader.
 

jonten

Medlem
Ibland glänser SAS, efter beslut i ARN tidigare idag så hörde de av sig precis. Fick välja 250 euro eller voucher på det dubbla. Tog voucher då jag vill resa upp det, voucher på mailen direkt. Från första mailet så tog det 30 min innan jag fått vouchern.
 

Davvelavve

Medlem
Är Lufthansa störda i huvudet eller? Har fått samma mail tre gånger nu där det står samma. Men några pengar kommer inte. Börjar undra om dom driver med mig. Första gången var i september.

"We are happy to confirm that this amount has been transferred to your account.

Please allow for some days for the transaction to clear. Thank you in advance for your patience in this respect. "
 
@Davvelavve det verkar så.

Jag har ett clear cut case, bifogat biljetter och bankdetaljer - fick igår ett mail om att de har flyttat ärendet till Austrian (????) och att ärendet kan ses som stängt..

Vad sker här? och vad gör man?
 

LakeOfFire

Ny medlem
Första frågan jag ställer här, jag har försökt att leta runt men inte hittat precis samma case. Länka gärna om jag sökt för dåligt.

På en resa t/r Florida med SAS var vi bokade MCO-ORD-ARN på hemresan. MCO-ORD flögs av AA, ORD-ARN av SAS. På MCO började AA försena flygningen i fyra omgångar utan närmare information varför. Till slut blev den 5 timmar försenad, vilket innebar att vi skulle missa flighten ORD-ARN. Det var lördag och SAS kundtjänst hade stängt, därför kunde vi inte få hjälp av SAS. AAs desk hjälpte oss att boka om till MCO-MIA-ARN, men platser på respektive flight fanns först dagen efter. Vi blev därför tvungna att ta in på hotell och tillbringa en extra natt nära MCO.

Ersättningsfrågan då. Jag tog för givet att ersättning utgick för hotell och mat pga detta och ställde kravet mot SAS. De svarade mig att det var AAs fel och att jag ska ställa kravet mot dem. Eftersom jag bokat alltihop via SAS och de dessutom inte hade kundtjänsten öppen, så anser jag det mer rimligt att ställa kravet mot SAS. Jag tycker det sett ut på fall i Allmänna Reklamationsnämnden och något från EU-domstolen att det är SAS som ska ersätta mig, men jag blir osäker.

Vet någon vad som gäller och hur jag bör gå vidare? Tack.
SAS har rätt. Eventuella krav riktas mot den felande parten, i ditt fall American. EU rätten omfattar inte detta då det är en inrikesflygning i USA.
Eventuell kort- eller hemförsäkring kan vara ett alternativ.
Ny resa till USA på gång. Av nyfikenhet för framtiden: om en inrikesflight enligt ovan blir inställd av säg AA eller United och det inte flygs som SAS codeshare, då får man alltså själv stå för omkostnader som övernattning om man inte har en reseförsäkring som täcker det? Kortförsäkringen på SAS EBMC gör det i vart fall inte, i bästa fall får jag schablonersättning på 700 kr per person. Dock är handläggningstiden 8-10 veckor, så i dagsläget vet jag inte om det blir någon ersättning alls.

Edit: jag borde läst senare trådar. Förstår av svaret från mod här att man får ta detta på shit happens-kontot.
 

pswe

Medlem
Ny resa till USA på gång. Av nyfikenhet för framtiden: om en inrikesflight enligt ovan blir inställd av säg AA eller United och det inte flygs som SAS codeshare, då får man alltså själv stå för omkostnader som övernattning om man inte har en reseförsäkring som täcker det? Kortförsäkringen på SAS EBMC gör det i vart fall inte, i bästa fall får jag schablonersättning på 700 kr per person. Dock är handläggningstiden 8-10 veckor, så i dagsläget vet jag inte om det blir någon ersättning alls.

Edit: jag borde läst senare trådar. Förstår av svaret från mod här att man får ta detta på shit happens-kontot.
Jag är ingen expert på det amerikanska regelverket.
Vad det gäller EU rätt så görs i viss mån skillnad på försening och inställd flygning, vet inte om det är så även i USA.
Någon sorts ansvar bör väl ligga på flygbolaget, men finns säkert andra här som har bättre koll på detaljerna.
 

Maja

Medlem
Är Lufthansa störda i huvudet eller? Har fått samma mail tre gånger nu där det står samma. Men några pengar kommer inte. Börjar undra om dom driver med mig. Första gången var i september.

"We are happy to confirm that this amount has been transferred to your account.

Please allow for some days for the transaction to clear. Thank you in advance for your patience in this respect. "
Jag har fått pengar från Lufthansa men det har alltid krävts sjutton mail fram och tillbaka med bankkontouppgifter etc. Sent om sider kom dock pengarna, men det är alltid en massa tjafs är min erfarenhet.
 

Mr Basic

Medlem
Ny resa till USA på gång. Av nyfikenhet för framtiden: om en inrikesflight enligt ovan blir inställd av säg AA eller United och det inte flygs som SAS codeshare, då får man alltså själv stå för omkostnader som övernattning om man inte har en reseförsäkring som täcker det? Kortförsäkringen på SAS EBMC gör det i vart fall inte, i bästa fall får jag schablonersättning på 700 kr per person. Dock är handläggningstiden 8-10 veckor, så i dagsläget vet jag inte om det blir någon ersättning alls.

Edit: jag borde läst senare trådar. Förstår av svaret från mod här att man får ta detta på shit happens-kontot.
Gissar att detta eller liknande hänt flertalet här. Jag fick ingen ersättning för själva förseningen men skickade in kvitto och fick sviten (för 4 pers) betald av bolaget.
 
Toppen