Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Taggen

Medlem
Hej !

Jag behöver tips och guidning på vad man kan begära för kompensation för försenat flyg (om det är möjligt).

Igår lyfte vi (4 pers) från Arlanda mot Frankfurt för att sedan ta vårt flyg till Los Angeles, där vi hade 2h byte i Frankfurt. Tydligen behövde kabinpersonalen vila ut så flyget från Arlanda blev 2h försenat och det resulterade i att vi missade vårt flyg till L.A från Frankfurt. Personalen på Lufthansaservice i Frankfurt var inte hjälpsamma till en början men sedan fixade de plats till oss på flyget som avgår dagen därefter (först fixade de plats på väntelistan men efter många om och men så säkrade de platser till oss alla 4). De gav oss vouchers för hotell med middag och frukost samt voucher för taxi till och från hotellet.

Så frågan är nu, kan man begära ersättning/kompensation för flygbiljetterna då vi var tvungna att vänta 24h på nästa flyg där felet är från flygbolaget Lufthansa och inte oss? Vi förlorade en hel semesterdag som vi kunde ha haft i USA. Och om ja, hur gör jag ?
Ja, det är ett klart fall av EU 261 så det bör bli 600€ per person i ersättning. Passa på att kontrollera ev. kortförsäkringar också. Att personalen måste vila är pisspoor planning och inte Force Majure alltså inte utanför flygbolagets kontroll. När man dealar med LH kundtjänst är det viktigt att vara korrekt så hänvisningar till paragrafer i EU261 förordningen och angivet skäl som uppgivits av flygbolaget bör inkluderas för maximal effekt alltså inte bara skicka in att vi var försenade och vi vill ha 600€ per person.
 

igelkotten

Medlem
Nej, att du på eget bevåg bokar något annat gör inte att sas blir ersättningsskyldiga.
Om ni vaskade sista flighten så kom ni ju aldrig fram till destinationen med sas för ni valde att hoppa av.

Att ni sedan köper en annan biljett har inte sas något ansvar för då er resa med sas slutade på Arlanda.

Hade SAS däremot bokat in er på Finnair flighten och den gjort så ni blev 3h sena hade sas varit skyldiga att betala ersättning enligt 261/2004.
OK. I så fall skulle SAS potentiellt, om de t ex flyger till en destination en gång i veckan, boka om en till att åka om sju dagar och som resenär måste jag då avstå från att boka en egen lösning för att behålla rätten till kompensation från SAS för förseningen. Dvs all or nothing (förutom då att de ersätter biljettkostnaden för nya biljetten).
 

palmen

Moderator
OK. I så fall skulle SAS potentiellt, om de t ex flyger till en destination en gång i veckan, boka om en till att åka om sju dagar och som resenär måste jag då avstå från att boka en egen lösning för att behålla rätten till kompensation från SAS för förseningen. Dvs all or nothing (förutom då att de ersätter biljettkostnaden för nya biljetten).
Nej, SAS skyldighet är att snarast boka om dig till slutdestinationen. Om de erbjuder att åka om 7 veckor så kan du ju själv påvisa att det finns andra alternativ så är sas skyldiga att boka detta.

Jag är inte jurist och tolkar bara det jag läser i förordningen och vad jag hört om tidigare case. Men rent teoretiskt kan du ju säkert testa driva ett sånt case att hävda att din egna bokning egentligen tillhör sas bokningen och att sas ska stå för eventuella förseningar som Finnair orsakar. Personligen skulle jag släppa det och bara kräva ersättning för nya biljetten, men tycker man det är värt tiden och eventuella risker kan man ju driva det, kan ju dock ge ett utslag i domstol som inte är till you fördel för oss resenärer.
 

Tamas

Medlem
Nej, SAS skyldighet är att snarast boka om dig till slutdestinationen. Om de erbjuder att åka om 7 veckor så kan du ju själv påvisa att det finns andra alternativ så är sas skyldiga att boka detta.

Jag är inte jurist och tolkar bara det jag läser i förordningen och vad jag hört om tidigare case. Men rent teoretiskt kan du ju säkert testa driva ett sånt case att hävda att din egna bokning egentligen tillhör sas bokningen och att sas ska stå för eventuella förseningar som Finnair orsakar. Personligen skulle jag släppa det och bara kräva ersättning för nya biljetten, men tycker man det är värt tiden och eventuella risker kan man ju driva det, kan ju dock ge ett utslag i domstol som inte är till you fördel för oss resenärer.
Egentligen SAS borde ha bokat om till Finnair enligt regelverket för det handlar ingenting om samma allians eller partnerbolag eller vad som. Men bolagen försöker hålla kostnaden nere förmodar jag och köra med egen allians där ramavtal säkert finns.

Varför nekar de ombokning om resenären pekar ut det? Är det inte att bryta mot regeln?
 

henke12

Medlem
Ja, det är ett klart fall av EU 261 så det bör bli 600€ per person i ersättning. Passa på att kontrollera ev. kortförsäkringar också. Att personalen måste vila är pisspoor planning och inte Force Majure alltså inte utanför flygbolagets kontroll. När man dealar med LH kundtjänst är det viktigt att vara korrekt så hänvisningar till paragrafer i EU261 förordningen och angivet skäl som uppgivits av flygbolaget bör inkluderas för maximal effekt alltså inte bara skicka in att vi var försenade och vi vill ha 600€ per person.
Enig med @Taggen
Råkar dessutom känna en person som åkte med FRA-ARN igårkväll(med "din"besättning)

De blev sena pga brist på lastare på FRA
 
Hej !

Jag behöver tips och guidning på vad man kan begära för kompensation för försenat flyg (om det är möjligt).

Igår lyfte vi (4 pers) från Arlanda mot Frankfurt för att sedan ta vårt flyg till Los Angeles, där vi hade 2h byte i Frankfurt. Tydligen behövde kabinpersonalen vila ut så flyget från Arlanda blev 2h försenat och det resulterade i att vi missade vårt flyg till L.A från Frankfurt. Personalen på Lufthansaservice i Frankfurt var inte hjälpsamma till en början men sedan fixade de plats till oss på flyget som avgår dagen därefter (först fixade de plats på väntelistan men efter många om och men så säkrade de platser till oss alla 4). De gav oss vouchers för hotell med middag och frukost samt voucher för taxi till och från hotellet.

Så frågan är nu, kan man begära ersättning/kompensation för flygbiljetterna då vi var tvungna att vänta 24h på nästa flyg där felet är från flygbolaget Lufthansa och inte oss? Vi förlorade en hel semesterdag som vi kunde ha haft i USA. Och om ja, hur gör jag ?

Vidare är typ, första och andra inlägget i tråden ganska rättvisande på vad som gäller.
 

LPC123

Medlem
Enig med @Taggen
Råkar dessutom känna en person som åkte med FRA-ARN igårkväll(med "din"besättning)

De blev sena pga brist på lastare på FRA
Frankfirt verkar vara riktigt hårt drabbade av personalbrist. Frugan blev 2,5 tim sen hem från FRA igår och i stort sett varenda plan var sent ut med allat från 30min till ett par timmar. Orsaken var enl piloten brsist på lastare och avisningspersonal.
 

palmen

Moderator
Egentligen SAS borde ha bokat om till Finnair enligt regelverket för det handlar ingenting om samma allians eller partnerbolag eller vad som. Men bolagen försöker hålla kostnaden nere förmodar jag och köra med egen allians där ramavtal säkert finns.

Varför nekar de ombokning om resenären pekar ut det? Är det inte att bryta mot regeln?
Jo absolut bryter de mot regelverket. Men de vet också att bara 1% kommer claima detta så de tar nog risken, den tjänar på det i längden.
Inga bolag följer EU261/2004 helt och hållet, men sas är ändå bland de bättre.
 

Börnen

Medlem
Vi skulle flyga Skellefteå-Köpenhamn idag men SAS ställde leget till Arlanda och bokade om oss till näst första flyget imorgon (det fanns även senare flyg idag) Det ska ju inre vara några problem med ersättning men vi missar även en förbetald hotellnatt i Köpenhamn. Går det att få ersättning för vaskat hotell?
 

Dawes

Medlem
Vi skulle flyga Skellefteå-Köpenhamn idag men SAS ställde leget till Arlanda och bokade om oss till näst första flyget imorgon (det fanns även senare flyg idag) Det ska ju inre vara några problem med ersättning men vi missar även en förbetald hotellnatt i Köpenhamn. Går det att få ersättning för vaskat hotell?
Tror du har svaret tidigare i tråden, SAS har inget ansvar för din hotellbokning, bara för resan.
Kolla hemförsäkring eller kortförsäkring för övriga delar.
 
Toppen