Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Sonen har precis blivit erbjuden 225 euro i kompensation för en, mer än 3 timmars försening från ARN till NCE. flyget blev inställt , och han blev ombokad via Lissabon. SAs har godkänt kravet, men erbjuder 225 euro (inklúsive förplägnad). Men avståndet mellan arlanda och Nice är drygt 1900 km. Borde vara 400 euro. Kan SAS hitta på egna ersättningsnivåer?
Alltid en förhandlingsfråga innan någon måste bumpas med tvång.
 

palmen

Moderator
Sonen har precis blivit erbjuden 225 euro i kompensation för en, mer än 3 timmars försening från ARN till NCE. flyget blev inställt , och han blev ombokad via Lissabon. SAs har godkänt kravet, men erbjuder 225 euro (inklúsive förplägnad). Men avståndet mellan arlanda och Nice är drygt 1900 km. Borde vara 400 euro. Kan SAS hitta på egna ersättningsnivåer?
De kan ju hitta på vad de vill, men det gör ju inte att det är rätt.
400€ är vad det borde vara om inte omständigheterna gör att summan halveras, då ska det vara 200€.
 

Magnus8

Medlem
Sonen har precis blivit erbjuden 225 euro i kompensation för en, mer än 3 timmars försening från ARN till NCE. flyget blev inställt , och han blev ombokad via Lissabon. SAs har godkänt kravet, men erbjuder 225 euro (inklúsive förplägnad). Men avståndet mellan arlanda och Nice är drygt 1900 km. Borde vara 400 euro. Kan SAS hitta på egna ersättningsnivåer?
Ett snällt påpekande om att förseningen var på drygt 3 timmar (ingen ny info, allt fanns redovisat tidigare), och så ändrar SAS till 400 euro.
 

Hvergang

Medlem
Hej!
Sitter för tillfället på W6 1368 (Wizz) som skulle ha lyft 14.50 enligt tidtabell men är försenad. Som jag förstår det så inträder deras duty of care någon gång nu då vi definitivt förväntas bli 2h sena. Skulle ju ha lyft enligt tabell för 2,5h sedan men piloten sa i högtalarna att flygtiden är 1h 5 min. Nu vid 17.15 blir vi alltså minst två timmar sena.

Vi har suttit inlåsta på planet i drygt en timme skulle jag tro. Kan vi när serveringen börjar köpa någon macka och lite "fika" som vi sedan kan claima? Kan de ha invändningar mot alkohol?

Stort tack!
 

Hvergang

Medlem
Liten uppdatering: Wizz håller nu på att skicka tillbaka oss till terminalen och vi närmar oss dessutom 3h försening. De skickade just kuponger på futtiga 35dkk per person i bokningen. Behöver vi bry oss om det här beloppet, eller kan vi handla en måltid och en dryck var inom rimligt pris?
 

pswe

Medlem
Liten uppdatering: Wizz håller nu på att skicka tillbaka oss till terminalen och vi närmar oss dessutom 3h försening. De skickade just kuponger på futtiga 35dkk per person i bokningen. Behöver vi bry oss om det här beloppet, eller kan vi handla en måltid och en dryck var inom rimligt pris?
Ser ut som ni får tillbringa natten i Köpenhamn tyvärr…
LOT flyger till Warszawa 1915. Wizz lär inte boka om er men ni har sannolikt rätten på er sida om ni bokar där istället.
 

Hvergang

Medlem
Ser ut som ni får tillbringa natten i Köpenhamn tyvärr…
LOT flyger till Warszawa 1915. Wizz lär inte boka om er men ni har sannolikt rätten på er sida om ni bokar där istället.

Ja, så blev det. Vi är studenter, så tyvärr tar det emot att ligga ute med 4k per person även om vi borde ha rätten på vår sida. Nu är vi framme på Best Western vilket är en substantiell nedgradering mot vårt bokade hotell i Warszawa. Kan vi på något sätt få ersättning för nedgraderingen och/eller den vaskade hotellnatten i Warszawa?

En sen middag och att dela en flaska vin borde inte vara några problem att få ersättning för från Wizz väl?
 

Tamas

Medlem
Ja, så blev det. Vi är studenter, så tyvärr tar det emot att ligga ute med 4k per person även om vi borde ha rätten på vår sida. Nu är vi framme på Best Western vilket är en substantiell nedgradering mot vårt bokade hotell i Warszawa. Kan vi på något sätt få ersättning för nedgraderingen och/eller den vaskade hotellnatten i Warszawa?

En sen middag och att dela en flaska vin borde inte vara några problem att få ersättning för från Wizz väl?
Problemet med Wizz är att de sannolikt kommer neka ersättning in i det sista. Även om ni har rätt till den kan det vara svårt att få ut den.


Sent from my SM-A528B using Tapatalk
 

pswe

Medlem
Ja, så blev det. Vi är studenter, så tyvärr tar det emot att ligga ute med 4k per person även om vi borde ha rätten på vår sida. Nu är vi framme på Best Western vilket är en substantiell nedgradering mot vårt bokade hotell i Warszawa. Kan vi på något sätt få ersättning för nedgraderingen och/eller den vaskade hotellnatten i Warszawa?

En sen middag och att dela en flaska vin borde inte vara några problem att få ersättning för från Wizz väl?
Tyvärr får man vad man betalar för, wizz är helt kass på att respektera Eu-rätten. Men en hygglig middag med vin har ni rätt till, sen lär det dröja innan ni får ut pengarna.
Har ni hem- eller kortförsäkring så finns det nog något att hämta där?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hvergang

Medlem
Tack så mycket för alla svar!
Vi är väl införstådda med att det är lite riskabelt att flyga med lågprisbolagen. Samtidigt är jag ganska juridikintresserad och har inget emot att ta det till danska ARN eller någon form av småmål i Danmark. Ska ta och läsa igenom EU-förordningen ordentligt under julhelgen så får vi se hur det går.

Är det någon som haft en bokning på ett finare hotell och sedan blivit inkvarterad på något som snarare liknar ett vandrarhem? Ytterst få försäkringar lär ju täcka det med tanke på att det inte rör sig om någon merkostnad, men kanske finns det något att hämta hos flygbolaget om man är orkar driva det? Det är ju trots de som har orsakat "skadan".
 
Toppen