Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hvergang skrev:Tack så mycket för alla svar!Vi är väl införstådda med att det är lite riskabelt att flyga med lågprisbolagen. Samtidigt är jag ganska juridikintresserad och har inget emot att ta det till danska ARN eller någon form av småmål i Danmark. Ska ta och läsa igenom EU-förordningen ordentligt under julhelgen så får vi se hur det går.Är det någon som haft en bokning på ett finare hotell och sedan blivit inkvarterad på något som snarare liknar ett vandrarhem? Ytterst få försäkringar lär ju täcka det med tanke på att det inte rör sig om någon merkostnad, men kanske finns det något att hämta hos flygbolaget om man är orkar driva det? Det är ju trots de som har orsakat "skadan".Klicka för att utvidga...


Det är väl normalt att bolagen inte behöver betala för missade evenemang, förlorad arbetstid, vaskade hotell osv, utan bara för sin faktiska duty of care. Att du skulle få ut något där pga att det hotell de fixade fram till dig var sämre än det du bokat på destinationen tror jag spontant är helt kört. Dubbelt kört när det är ett bolag som Wizz, men en sådan sak hade du nog inte fått från något annat bolag heller... Vaskade hotell brukar man väl få jaga hos sitt försäkringsbolag, som då blir en helt oberoende transaktion.
 
Utebliven hotellnatt i Polen får ni claima mot reseförsäkring.

EU261/2004 täcker inte sånt, däremot lär ni ha rätt till 250€ var i ersättning om det inte var extraordinärt (vilket det typ aldrig är). Ni har även rätt till duty of care, dvs boende och ersättning gör rimlig konsumption av mat/dryck. Huruvida alkohol ingår i detta tåls ju att diskutera, men min personliga åsikt är ju att ni rimligen bör få ersatt för en normal restsurangnota som gemeneman skulle betala en fredag. Observera att detta är min åsikt och inte fakta.



Skit i ersättningsanspråk nu och njut av det som är kvar av helgen, förhoppningsvis blir den ändå bra. När ni kommer hem igen tar ni itur med er ersättning.
 
Min fru flög via Arlanda till Helsingfors men missade sitt andra ben (SK716) pga sent första ben. SAS erbjöd henne endast ombokning till SK724 kl 21.20 (dvs hon skulle sitta på Arlanda i ca 5 timmar), trots att Finnair hade tidigare flyg. SAS servicedisk påstod att Finnarflygen var fulla.



Eftersom SAS bara hittade på så köpte jag biljett åt henne på Finnair AY816.



Hur ser kompensationen ut här?



Hennes ursprungliga ankomsttid till Helsingfors var 17.35. Enligt den nu ombokade SAS-bokningen skulle hon landat 23.20, dvs klart senare än 3 timmar. Att vi köpt egen biljett som gör att hon landar 2.5 h senare måste väl vara irrelevant?



Och jag tänker definitivt be SAS betala för Finnairbiljetten. Jag undrar dock om det finns stöd i EU264 eller någon annanstans för detta?
 
Johannes Winberg skrev:någon som har lagt claim mot LH senaste tiden ? Vi anlände 13h sent till SKG igår och skickade in direkt. Räknas infant ?Klicka för att utvidga...
Jag har ett pågående claim mot lufthansa sedan i Juli. De har sagt två gånger att de betalat ut ersättning men aldrig kommer de några pengar. De kör på taktiken att fråga efter något varje gång så de kan vänta på att svara på 3-6 veckor.



Ser i tråden att många snackar skit om LCC när det gäller ersättningar. Då kan jag säga att Lufthansa gruppen är minst lika illa.



Har ett annat claim mot Austrian sedan i augusti och de har inte ens behagat att svara mig på nästan 5 månader.



Ett annat case mot swiss som är inskickat till domstol från december förra året. Samtliga case är klockrena till min fördel. Har svårt att se att Wizzair/Ryanair skulle vara värre än LH-gruppen.
 
igelkotten skrev:Hennes ursprungliga ankomsttid till Helsingfors var 17.35. Enligt den nu ombokade SAS-bokningen skulle hon landat 23.20, dvs klart senare än 3 timmar. Att vi köpt egen biljett som gör att hon landar 2.5 h senare måste väl vara irrelevant?Och jag tänker definitivt be SAS betala för Finnairbiljetten. Jag undrar dock om det finns stöd i EU264 eller någon annanstans för detta?Klicka för att utvidga...
Utan att alls vara säker så skulle jag tro att det faktiskt visst är relevant.



De-facto kom hon ju fram 2.5h för sent, vilket inte är tillräckligt för kompensation. Och om du claimar kostnadne för ombokningen så har du/hon ju "accepterat det läget". Du har nått samma resultat som ifall SAS hade bokat om henne till det flyget direkt, och då utgår ingen kompensation.



Om hon däremot hade behållt SAS-bokningen och flugit på den så hade hon komit fram senare, och därmed varit berättigad kompensation.



Men det är knappast rimligt att man både ska få äta kakan och ha den kvar...
 
igelkotten skrev:Min fru flög via Arlanda till Helsingfors men missade sitt andra ben (SK716) pga sent första ben. SAS erbjöd henne endast ombokning till SK724 kl 21.20 (dvs hon skulle sitta på Arlanda i ca 5 timmar), trots att Finnair hade tidigare flyg. SAS servicedisk påstod att Finnarflygen var fulla.Eftersom SAS bara hittade på så köpte jag biljett åt henne på Finnair AY816.Hur ser kompensationen ut här?Hennes ursprungliga ankomsttid till Helsingfors var 17.35. Enligt den nu ombokade SAS-bokningen skulle hon landat 23.20, dvs klart senare än 3 timmar. Att vi köpt egen biljett som gör att hon landar 2.5 h senare måste väl vara irrelevant?Och jag tänker definitivt be SAS betala för Finnairbiljetten. Jag undrar dock om det finns stöd i EU264 eller någon annanstans för detta?Klicka för att utvidga...
Ingen kompensation för sen ankomst då hon faktiskt inte kom fram mer än 3h sent. När man teoretiskt skulle vara framme är helt irrelevant, när man faktiskt kom fram är det enda som spelat roll.



Antingen så struntade hon i sista flighten så den missades, eller så bokades den av utav er. Då blir inte sas skyldiga för försening till Helsingfors.



Det ni dock har rätt till är att SAS ersätter mellanskillnaden från pengarna ni fick tillbaka vid avbokning och vad Finnair biljetten kostade, alternativt hela beloppet om ni inte avbokade.
 
Tack för svar! Rent hypotetiskt - om Finnair varit 45 minuter sena, så hade SAS behövt betala ersättning trots att hon flög sista sträckan på ny biljett och vaskade den ombokning SAS gav?
 
igelkotten skrev:Tack för svar! Rent hypotetiskt - om Finnair varit 45 minuter sena, så hade SAS behövt betala ersättning trots att hon flög sista sträckan på ny biljett och vaskade den ombokning SAS gav?Klicka för att utvidga...
Nej, att du på eget bevåg bokar något annat gör inte att sas blir ersättningsskyldiga.

Om ni vaskade sista flighten så kom ni ju aldrig fram till destinationen med sas för ni valde att hoppa av.



Att ni sedan köper en annan biljett har inte sas något ansvar för då er resa med sas slutade på Arlanda.



Hade SAS däremot bokat in er på Finnair flighten och den gjort så ni blev 3h sena hade sas varit skyldiga att betala ersättning enligt 261/2004.
 
Hej !



Jag behöver tips och guidning på vad man kan begära för kompensation för försenat flyg (om det är möjligt).



Igår lyfte vi (4 pers) från Arlanda mot Frankfurt för att sedan ta vårt flyg till Los Angeles, där vi hade 2h byte i Frankfurt. Tydligen behövde kabinpersonalen vila ut så flyget från Arlanda blev 2h försenat och det resulterade i att vi missade vårt flyg till L.A från Frankfurt. Personalen på Lufthansaservice i Frankfurt var inte hjälpsamma till en början men sedan fixade de plats till oss på flyget som avgår dagen därefter (först fixade de plats på väntelistan men efter många om och men så säkrade de platser till oss alla 4). De gav oss vouchers för hotell med middag och frukost samt voucher för taxi till och från hotellet.



Så frågan är nu, kan man begära ersättning/kompensation för flygbiljetterna då vi var tvungna att vänta 24h på nästa flyg där felet är från flygbolaget Lufthansa och inte oss? Vi förlorade en hel semesterdag som vi kunde ha haft i USA. Och om ja, hur gör jag ?
 
FreeFlyeer skrev:Hej !Jag behöver tips och guidning på vad man kan begära för kompensation för försenat flyg (om det är möjligt).Igår lyfte vi (4 pers) från Arlanda mot Frankfurt för att sedan ta vårt flyg till Los Angeles, där vi hade 2h byte i Frankfurt. Tydligen behövde kabinpersonalen vila ut så flyget från Arlanda blev 2h försenat och det resulterade i att vi missade vårt flyg till L.A från Frankfurt. Personalen på Lufthansaservice i Frankfurt var inte hjälpsamma till en början men sedan fixade de plats till oss på flyget som avgår dagen därefter (först fixade de plats på väntelistan men efter många om och men så säkrade de platser till oss alla 4). De gav oss vouchers för hotell med middag och frukost samt voucher för taxi till och från hotellet.Så frågan är nu, kan man begära ersättning/kompensation för flygbiljetterna då vi var tvungna att vänta 24h på nästa flyg där felet är från flygbolaget Lufthansa och inte oss? Vi förlorade en hel semesterdag som vi kunde ha haft i USA. Och om ja, hur gör jag ?Klicka för att utvidga...
Ja, det är ett klart fall av EU 261 så det bör bli 600€ per person i ersättning. Passa på att kontrollera ev. kortförsäkringar också. Att personalen måste vila är pisspoor planning och inte Force Majure alltså inte utanför flygbolagets kontroll. När man dealar med LH kundtjänst är det viktigt att vara korrekt så hänvisningar till paragrafer i EU261 förordningen och angivet skäl som uppgivits av flygbolaget bör inkluderas för maximal effekt alltså inte bara skicka in att vi var försenade och vi vill ha 600€ per person.
 
palmen skrev:Nej, att du på eget bevåg bokar något annat gör inte att sas blir ersättningsskyldiga.Om ni vaskade sista flighten så kom ni ju aldrig fram till destinationen med sas för ni valde att hoppa av.Att ni sedan köper en annan biljett har inte sas något ansvar för då er resa med sas slutade på Arlanda.Hade SAS däremot bokat in er på Finnair flighten och den gjort så ni blev 3h sena hade sas varit skyldiga att betala ersättning enligt 261/2004.Klicka för att utvidga...
OK. I så fall skulle SAS potentiellt, om de t ex flyger till en destination en gång i veckan, boka om en till att åka om sju dagar och som resenär måste jag då avstå från att boka en egen lösning för att behålla rätten till kompensation från SAS för förseningen. Dvs all or nothing (förutom då att de ersätter biljettkostnaden för nya biljetten).
 
igelkotten skrev:OK. I så fall skulle SAS potentiellt, om de t ex flyger till en destination en gång i veckan, boka om en till att åka om sju dagar och som resenär måste jag då avstå från att boka en egen lösning för att behålla rätten till kompensation från SAS för förseningen. Dvs all or nothing (förutom då att de ersätter biljettkostnaden för nya biljetten).Klicka för att utvidga...
Nej, SAS skyldighet är att snarast boka om dig till slutdestinationen. Om de erbjuder att åka om 7 veckor så kan du ju själv påvisa att det finns andra alternativ så är sas skyldiga att boka detta.



Jag är inte jurist och tolkar bara det jag läser i förordningen och vad jag hört om tidigare case. Men rent teoretiskt kan du ju säkert testa driva ett sånt case att hävda att din egna bokning egentligen tillhör sas bokningen och att sas ska stå för eventuella förseningar som Finnair orsakar. Personligen skulle jag släppa det och bara kräva ersättning för nya biljetten, men tycker man det är värt tiden och eventuella risker kan man ju driva det, kan ju dock ge ett utslag i domstol som inte är till you fördel för oss resenärer.
 
palmen skrev:Nej, SAS skyldighet är att snarast boka om dig till slutdestinationen. Om de erbjuder att åka om 7 veckor så kan du ju själv påvisa att det finns andra alternativ så är sas skyldiga att boka detta.Jag är inte jurist och tolkar bara det jag läser i förordningen och vad jag hört om tidigare case. Men rent teoretiskt kan du ju säkert testa driva ett sånt case att hävda att din egna bokning egentligen tillhör sas bokningen och att sas ska stå för eventuella förseningar som Finnair orsakar. Personligen skulle jag släppa det och bara kräva ersättning för nya biljetten, men tycker man det är värt tiden och eventuella risker kan man ju driva det, kan ju dock ge ett utslag i domstol som inte är till you fördel för oss resenärer.Klicka för att utvidga...
Egentligen SAS borde ha bokat om till Finnair enligt regelverket för det handlar ingenting om samma allians eller partnerbolag eller vad som. Men bolagen försöker hålla kostnaden nere förmodar jag och köra med egen allians där ramavtal säkert finns.



Varför nekar de ombokning om resenären pekar ut det? Är det inte att bryta mot regeln?
 
Taggen skrev:Ja, det är ett klart fall av EU 261 så det bör bli 600€ per person i ersättning. Passa på att kontrollera ev. kortförsäkringar också. Att personalen måste vila är pisspoor planning och inte Force Majure alltså inte utanför flygbolagets kontroll. När man dealar med LH kundtjänst är det viktigt att vara korrekt så hänvisningar till paragrafer i EU261 förordningen och angivet skäl som uppgivits av flygbolaget bör inkluderas för maximal effekt alltså inte bara skicka in att vi var försenade och vi vill ha 600€ per person.Klicka för att utvidga...
Enig med @Taggen

Råkar dessutom känna en person som åkte med FRA-ARN igårkväll(med "din"besättning)



De blev sena pga brist på lastare på FRA
 
FreeFlyeer skrev:Hej !Jag behöver tips och guidning på vad man kan begära för kompensation för försenat flyg (om det är möjligt).Igår lyfte vi (4 pers) från Arlanda mot Frankfurt för att sedan ta vårt flyg till Los Angeles, där vi hade 2h byte i Frankfurt. Tydligen behövde kabinpersonalen vila ut så flyget från Arlanda blev 2h försenat och det resulterade i att vi missade vårt flyg till L.A från Frankfurt. Personalen på Lufthansaservice i Frankfurt var inte hjälpsamma till en början men sedan fixade de plats till oss på flyget som avgår dagen därefter (först fixade de plats på väntelistan men efter många om och men så säkrade de platser till oss alla 4). De gav oss vouchers för hotell med middag och frukost samt voucher för taxi till och från hotellet.Så frågan är nu, kan man begära ersättning/kompensation för flygbiljetterna då vi var tvungna att vänta 24h på nästa flyg där felet är från flygbolaget Lufthansa och inte oss? Vi förlorade en hel semesterdag som vi kunde ha haft i USA. Och om ja, hur gör jag ?Klicka för att utvidga...


https://www.lufthansa.com/us/en/compensation-in-the-event-of-flight-irregularities



Vidare är typ, första och andra inlägget i tråden ganska rättvisande på vad som gäller.
 
henke12 skrev:Enig med@TaggenRåkar dessutom känna en person som åkte med FRA-ARN igårkväll(med "din"besättning)De blev sena pga brist på lastare på FRAKlicka för att utvidga...
Frankfirt verkar vara riktigt hårt drabbade av personalbrist. Frugan blev 2,5 tim sen hem från FRA igår och i stort sett varenda plan var sent ut med allat från 30min till ett par timmar. Orsaken var enl piloten brsist på lastare och avisningspersonal.
 
Tamas skrev:Egentligen SAS borde ha bokat om till Finnair enligt regelverket för det handlar ingenting om samma allians eller partnerbolag eller vad som. Men bolagen försöker hålla kostnaden nere förmodar jag och köra med egen allians där ramavtal säkert finns.Varför nekar de ombokning om resenären pekar ut det? Är det inte att bryta mot regeln?Klicka för att utvidga...
Jo absolut bryter de mot regelverket. Men de vet också att bara 1% kommer claima detta så de tar nog risken, den tjänar på det i längden.

Inga bolag följer EU261/2004 helt och hållet, men sas är ändå bland de bättre.
 
Vi skulle flyga Skellefteå-Köpenhamn idag men SAS ställde leget till Arlanda och bokade om oss till näst första flyget imorgon (det fanns även senare flyg idag) Det ska ju inre vara några problem med ersättning men vi missar även en förbetald hotellnatt i Köpenhamn. Går det att få ersättning för vaskat hotell?
 
Börnen skrev:Vi skulle flyga Skellefteå-Köpenhamn idag men SAS ställde leget till Arlanda och bokade om oss till näst första flyget imorgon (det fanns även senare flyg idag) Det ska ju inre vara några problem med ersättning men vi missar även en förbetald hotellnatt i Köpenhamn. Går det att få ersättning för vaskat hotell?Klicka för att utvidga...
Tror du har svaret tidigare i tråden, SAS har inget ansvar för din hotellbokning, bara för resan.

Kolla hemförsäkring eller kortförsäkring för övriga delar.
 
Back
Top