Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

cantona skrev:Vid incheckningen blev han informerad att han flyttas till 18-flighten pga överbokning. Antar att den ursprungliga flighten skulle fördelas på två flighten nästa dag. Vilket är idag.Klicka för att utvidga...
Hade han biljett till 1140 maskinen så har han som sagt nog ett bra case.
 
airac skrev:Jag har tröttnad på SAS i ett ärende och tänker dra ett småmålsförfarande mot dem i tingsrätten själv. Nyfiken på att lära mig hur det funkar och risken är relativt låg, oddsen i caset verkar ganska god. Vilket SAS bolag stämmer man? Någon som har erfarenhet, skicka gärna ett PM! Jag lovar underhålla er med uppdateringar och dela av mig erfarenheter.Klicka för att utvidga...
En ganska sen uppföljning och det blev ingen semi-live tråd pga för mycket annat. Sammanfattar mitt case och förloppet lite i syfte kunskapsspridning.



Från mitt yrkande till lokala tingsrätten:


Käranden köpte flygbiljetter tur-retur Stockholm-Barcelona åt sig själv och familjen hos SAS (svaranden).SAS ställde in hemresan från Barcelona med ankomsttid till Stockholm 13.55 den 7e januari 2022.SAS bokade om hemresan med en mellanlandning i Oslo och ankomsttid till Stockholm 20.30, drygt sex och en halvtimme senare än bokat. Käranden tog telefonkontakt med SAS den 7e januari och bad om ombokning till ett alternativ med tidigare ankomst till Stockholm. Vid första kontakttillfället nekades att några alternativ fanns. SAS hemsidan visade dock ett tidigare alternativ till försäljning. ... Ombokning till andra flygbolag eller partnerbolag var inte möjligt enligt båda medarbetarna.Käranden bokande nya biljetter för hemresan genom SAS som betalades medSAS EuroBonus poäng. Flygningar utfördes av Lufthansa och gav en hemkomst till Stockholm 17.05, vilket är mer än tre timmar tidigare än alternativet som SAS erbjöd....Käranden anser att SAS borde ha bokat om hemresan till ett tidigare alternativ med stöd i artikel 8.1 (b) i Förordningen som ger rätt till “ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor,”. Kärande kräver därpå SAS för skillnaden i biljettpris för nya flygningen, detta stöds av uttalande i liknande fall i Göta hovrätt i mål FT 2014-21 och Hovrätten för Västra Sverige i mål FT 4500-20. SAS motsätter sig kravet i epost.Klicka för att utvidga...


Lämnades in slutet på april i år, betalar ansökningsavgiften, och några månader senare återkommer SAS och medger i princip det som krävdes. Del av mitt svar till tingsrätten:


...SAS medger övriga krav men önskar återbetala skillnaden i EuroBonus poäng, vilket käranden medger. Kostnader för nya biljetterna redovisas i tidigare erlagt bevis och uppgick till 72000 EuroBonus poäng och 1788kr. SAS har tidigare redan återbetalt 180kr för tre passagerare, totalt 540kr, även detta redovisas i tidigare erlagt bevis....Klicka för att utvidga...


Jag påminde även SAS om sin bevisbörda gällande extraordinäre omständigheter. De tolkade det som yrkande (krav), vilket jag medvetet lät bli för att jag skulle nöja mig med biljettprisskillnaden. Det blev en del hetluft från SAS som jag inte tror håller för att bevisa det (sjuk crew och standby under covid var extraordinär), men orkade som sagt ej med det.



Eftersom SAS gick med på de väsentliga krav blev det inget uttal från tingsrätten i frågan, men mina lärdomar:

- tingsrättsvägen funkar för att få SAS att svara

- ombokning på samma dag men mycket senare medger SAS i tingsrätt att inte betrakta som likvärdig (frågan såklart vart gränsen går men det ger EU261 förseningsdelar ett humm om)

- betalt Plus i bokningsklass J betraktas utan anmärkning från SAS likvärdig med business award för EB poäng, vilket kan vara ett praktiskt sätt att lösa problemet kvickt utan att ligga ut med kontanter och gör det svårt för SAS att påstå de inte kunde boka alternativ.

- SAS betalar hellre ut EB poäng än kontanter, hade varit intressant att se om tingsrätten håll med om min värdering av poängen (samma pris SAS säljer poäng för 200kr/1000p), vi får se en annan gång...
 
Första frågan jag ställer här, jag har försökt att leta runt men inte hittat precis samma case. Länka gärna om jag sökt för dåligt.



På en resa t/r Florida med SAS var vi bokade MCO-ORD-ARN på hemresan. MCO-ORD flögs av AA, ORD-ARN av SAS. På MCO började AA försena flygningen i fyra omgångar utan närmare information varför. Till slut blev den 5 timmar försenad, vilket innebar att vi skulle missa flighten ORD-ARN. Det var lördag och SAS kundtjänst hade stängt, därför kunde vi inte få hjälp av SAS. AAs desk hjälpte oss att boka om till MCO-MIA-ARN, men platser på respektive flight fanns först dagen efter. Vi blev därför tvungna att ta in på hotell och tillbringa en extra natt nära MCO.



Ersättningsfrågan då. Jag tog för givet att ersättning utgick för hotell och mat pga detta och ställde kravet mot SAS. De svarade mig att det var AAs fel och att jag ska ställa kravet mot dem. Eftersom jag bokat alltihop via SAS och de dessutom inte hade kundtjänsten öppen, så anser jag det mer rimligt att ställa kravet mot SAS. Jag tycker det sett ut på fall i Allmänna Reklamationsnämnden och något från EU-domstolen att det är SAS som ska ersätta mig, men jag blir osäker.



Vet någon vad som gäller och hur jag bör gå vidare? Tack.
 
LakeOfFire skrev:Första frågan jag ställer här, jag har försökt att leta runt men inte hittat precis samma case. Länka gärna om jag sökt för dåligt.På en resa t/r Florida med SAS var vi bokade MCO-ORD-ARN på hemresan. MCO-ORD flögs av AA, ORD-ARN av SAS. På MCO började AA försena flygningen i fyra omgångar utan närmare information varför. Till slut blev den 5 timmar försenad, vilket innebar att vi skulle missa flighten ORD-ARN. Det var lördag och SAS kundtjänst hade stängt, därför kunde vi inte få hjälp av SAS. AAs desk hjälpte oss att boka om till MCO-MIA-ARN, men platser på respektive flight fanns först dagen efter. Vi blev därför tvungna att ta in på hotell och tillbringa en extra natt nära MCO.Ersättningsfrågan då. Jag tog för givet att ersättning utgick för hotell och mat pga detta och ställde kravet mot SAS. De svarade mig att det var AAs fel och att jag ska ställa kravet mot dem. Eftersom jag bokat alltihop via SAS och de dessutom inte hade kundtjänsten öppen, så anser jag det mer rimligt att ställa kravet mot SAS. Jag tycker det sett ut på fall i Allmänna Reklamationsnämnden och något från EU-domstolen att det är SAS som ska ersätta mig, men jag blir osäker.Vet någon vad som gäller och hur jag bör gå vidare? Tack.Klicka för att utvidga...
SAS har rätt. Eventuella krav riktas mot den felande parten, i ditt fall American. EU rätten omfattar inte detta då det är en inrikesflygning i USA.

Eventuell kort- eller hemförsäkring kan vara ett alternativ.
 
pswe skrev:SAS har rätt. Eventuella krav riktas mot den felande parten, i ditt fall American. EU rätten omfattar inte detta då det är en inrikesflygning i USA.Eventuell kort- eller hemförsäkring kan vara ett alternativ.Klicka för att utvidga...
Ja, SAS har rätt i princip men det finns ett kryphål här. Om flygningen är bokad via SAS på ett SK-codeshare flygnummer mellan MCO-ORD så är SAS ansvariga trots att flygningen utfördes av ett icke-EU bolag utanför EU. Det finns ett avgörande från EU-domstolen som fastslagit det.
 
pswe skrev:SAS har rätt. Eventuella krav riktas mot den felande parten, i ditt fall American. EU rätten omfattar inte detta då det är en inrikesflygning i USA.Eventuell kort- eller hemförsäkring kan vara ett alternativ.Klicka för att utvidga...
Tack. Det är tveksamt att jag skulle få ersättning från AA, antar jag. Har någon här erfarenhet av det? Jag såg tidigare i tråden att någon mejlat och fått en voucher som sen inte gick att använda.



Hur skyddar man sig mot sådant här i framtiden? Är enda sättet att ha reseförsäkring via hemförsäkring? Jag har EBMC Premium för all del, men det täcker bara med ett lågt schablonbelopp.
 
SK989 skrev:Ja, SAS har rätt i princip men det finns ett kryphål här.Om flygningen är bokad via SAS på ett SK-codeshare flygnummer mellan MCO-ORD så är SAS ansvariga trots att flygningen utfördes av ett icke-EU bolag utanför EU. Det finns ett avgörande från EU-domstolen som fastslagit det.Klicka för att utvidga...
Tack. Tyvärr inte SK-codeshare. Bummer.
 
LakeOfFire skrev:Tack. Det är tveksamt att jag skulle få ersättning från AA, antar jag. Har någon här erfarenhet av det? Jag såg tidigare i tråden att någon mejlat och fått en voucher som sen inte gick att använda.Hur skyddar man sig mot sådant här i framtiden? Är enda sättet att ha reseförsäkring via hemförsäkring? Jag har EBMC Premium för all del, men det täcker bara med ett lågt schablonbelopp.Klicka för att utvidga...
Hemförsäkring brukar innehålla hyfsat skydd men inte alla. Går även att teckna specifik reseförsäkring.
 
Sonen har precis blivit erbjuden 225 euro i kompensation för en, mer än 3 timmars försening från ARN till NCE. flyget blev inställt , och han blev ombokad via Lissabon. SAs har godkänt kravet, men erbjuder 225 euro (inklúsive förplägnad). Men avståndet mellan arlanda och Nice är drygt 1900 km. Borde vara 400 euro. Kan SAS hitta på egna ersättningsnivåer?
 
Magnus8 skrev:Sonen har precis blivit erbjuden 225 euro i kompensation för en, mer än 3 timmars försening från ARN till NCE. flyget blev inställt , och han blev ombokad via Lissabon. SAs har godkänt kravet, men erbjuder 225 euro (inklúsive förplägnad). Men avståndet mellan arlanda och Nice är drygt 1900 km. Borde vara 400 euro. Kan SAS hitta på egna ersättningsnivåer?Klicka för att utvidga...
Alltid en förhandlingsfråga innan någon måste bumpas med tvång.
 
Magnus8 skrev:Sonen har precis blivit erbjuden 225 euro i kompensation för en, mer än 3 timmars försening från ARN till NCE. flyget blev inställt , och han blev ombokad via Lissabon. SAs har godkänt kravet, men erbjuder 225 euro (inklúsive förplägnad). Men avståndet mellan arlanda och Nice är drygt 1900 km. Borde vara 400 euro. Kan SAS hitta på egna ersättningsnivåer?Klicka för att utvidga...
De kan ju hitta på vad de vill, men det gör ju inte att det är rätt.

400€ är vad det borde vara om inte omständigheterna gör att summan halveras, då ska det vara 200€.
 
Magnus8 skrev:Sonen har precis blivit erbjuden 225 euro i kompensation för en, mer än 3 timmars försening från ARN till NCE. flyget blev inställt , och han blev ombokad via Lissabon. SAs har godkänt kravet, men erbjuder 225 euro (inklúsive förplägnad). Men avståndet mellan arlanda och Nice är drygt 1900 km. Borde vara 400 euro. Kan SAS hitta på egna ersättningsnivåer?Klicka för att utvidga...
Ett snällt påpekande om att förseningen var på drygt 3 timmar (ingen ny info, allt fanns redovisat tidigare), och så ändrar SAS till 400 euro.
 
Hej!

Sitter för tillfället på W6 1368 (Wizz) som skulle ha lyft 14.50 enligt tidtabell men är försenad. Som jag förstår det så inträder deras duty of care någon gång nu då vi definitivt förväntas bli 2h sena. Skulle ju ha lyft enligt tabell för 2,5h sedan men piloten sa i högtalarna att flygtiden är 1h 5 min. Nu vid 17.15 blir vi alltså minst två timmar sena.



Vi har suttit inlåsta på planet i drygt en timme skulle jag tro. Kan vi när serveringen börjar köpa någon macka och lite "fika" som vi sedan kan claima? Kan de ha invändningar mot alkohol?



Stort tack!
 
Liten uppdatering: Wizz håller nu på att skicka tillbaka oss till terminalen och vi närmar oss dessutom 3h försening. De skickade just kuponger på futtiga 35dkk per person i bokningen. Behöver vi bry oss om det här beloppet, eller kan vi handla en måltid och en dryck var inom rimligt pris?
 
Hvergang skrev:Liten uppdatering: Wizz håller nu på att skicka tillbaka oss till terminalen och vi närmar oss dessutom 3h försening. De skickade just kuponger på futtiga 35dkk per person i bokningen. Behöver vi bry oss om det här beloppet, eller kan vi handla en måltid och en dryck var inom rimligt pris?Klicka för att utvidga...
Ser ut som ni får tillbringa natten i Köpenhamn tyvärr…

LOT flyger till Warszawa 1915. Wizz lär inte boka om er men ni har sannolikt rätten på er sida om ni bokar där istället.
 
pswe skrev:Ser ut som ni får tillbringa natten i Köpenhamn tyvärr…LOT flyger till Warszawa 1915. Wizz lär inte boka om er men ni har sannolikt rätten på er sida om ni bokar där istället.Klicka för att utvidga...


Ja, så blev det. Vi är studenter, så tyvärr tar det emot att ligga ute med 4k per person även om vi borde ha rätten på vår sida. Nu är vi framme på Best Western vilket är en substantiell nedgradering mot vårt bokade hotell i Warszawa. Kan vi på något sätt få ersättning för nedgraderingen och/eller den vaskade hotellnatten i Warszawa?



En sen middag och att dela en flaska vin borde inte vara några problem att få ersättning för från Wizz väl?
 
Hvergang skrev:Ja, så blev det. Vi är studenter, så tyvärr tar det emot att ligga ute med 4k per person även om vi borde ha rätten på vår sida. Nu är vi framme på Best Western vilket är en substantiell nedgradering mot vårt bokade hotell i Warszawa. Kan vi på något sätt få ersättning för nedgraderingen och/eller den vaskade hotellnatten i Warszawa?En sen middag och att dela en flaska vin borde inte vara några problem att få ersättning för från Wizz väl?Klicka för att utvidga...
Problemet med Wizz är att de sannolikt kommer neka ersättning in i det sista. Även om ni har rätt till den kan det vara svårt att få ut den.





Sent from my SM-A528B using Tapatalk
 
Hvergang skrev:Ja, så blev det. Vi är studenter, så tyvärr tar det emot att ligga ute med 4k per person även om vi borde ha rätten på vår sida. Nu är vi framme på Best Western vilket är en substantiell nedgradering mot vårt bokade hotell i Warszawa. Kan vi på något sätt få ersättning för nedgraderingen och/eller den vaskade hotellnatten i Warszawa?En sen middag och att dela en flaska vin borde inte vara några problem att få ersättning för från Wizz väl?Klicka för att utvidga...
Tyvärr får man vad man betalar för, wizz är helt kass på att respektera Eu-rätten. Men en hygglig middag med vin har ni rätt till, sen lär det dröja innan ni får ut pengarna.

Har ni hem- eller kortförsäkring så finns det nog något att hämta där?
 
Tack så mycket för alla svar!

Vi är väl införstådda med att det är lite riskabelt att flyga med lågprisbolagen. Samtidigt är jag ganska juridikintresserad och har inget emot att ta det till danska ARN eller någon form av småmål i Danmark. Ska ta och läsa igenom EU-förordningen ordentligt under julhelgen så får vi se hur det går.



Är det någon som haft en bokning på ett finare hotell och sedan blivit inkvarterad på något som snarare liknar ett vandrarhem? Ytterst få försäkringar lär ju täcka det med tanke på att det inte rör sig om någon merkostnad, men kanske finns det något att hämta hos flygbolaget om man är orkar driva det? Det är ju trots de som har orsakat "skadan".
 
Hvergang skrev:Tack så mycket för alla svar!Vi är väl införstådda med att det är lite riskabelt att flyga med lågprisbolagen. Samtidigt är jag ganska juridikintresserad och har inget emot att ta det till danska ARN eller någon form av småmål i Danmark. Ska ta och läsa igenom EU-förordningen ordentligt under julhelgen så får vi se hur det går.Är det någon som haft en bokning på ett finare hotell och sedan blivit inkvarterad på något som snarare liknar ett vandrarhem? Ytterst få försäkringar lär ju täcka det med tanke på att det inte rör sig om någon merkostnad, men kanske finns det något att hämta hos flygbolaget om man är orkar driva det? Det är ju trots de som har orsakat "skadan".Klicka för att utvidga...


Det är väl normalt att bolagen inte behöver betala för missade evenemang, förlorad arbetstid, vaskade hotell osv, utan bara för sin faktiska duty of care. Att du skulle få ut något där pga att det hotell de fixade fram till dig var sämre än det du bokat på destinationen tror jag spontant är helt kört. Dubbelt kört när det är ett bolag som Wizz, men en sådan sak hade du nog inte fått från något annat bolag heller... Vaskade hotell brukar man väl få jaga hos sitt försäkringsbolag, som då blir en helt oberoende transaktion.
 
Back
Top