Jag har tröttnad på SAS i ett ärende och tänker dra ett småmålsförfarande mot dem i tingsrätten själv. Nyfiken på att lära mig hur det funkar och risken är relativt låg, oddsen i caset verkar ganska god. Vilket SAS bolag stämmer man? Någon som har erfarenhet, skicka gärna ett PM! Jag lovar underhålla er med uppdateringar och dela av mig erfarenheter.
En ganska sen uppföljning och det blev ingen semi-live tråd pga för mycket annat. Sammanfattar mitt case och förloppet lite i syfte kunskapsspridning.
Från mitt yrkande till lokala tingsrätten:
Käranden köpte flygbiljetter tur-retur Stockholm-Barcelona åt sig själv och familjen hos SAS (svaranden).
SAS ställde in hemresan från Barcelona med ankomsttid till Stockholm 13.55 den 7e januari 2022.
SAS bokade om hemresan med en mellanlandning i Oslo och ankomsttid till Stockholm 20.30, drygt sex och en halvtimme senare än bokat. Käranden tog telefonkontakt med SAS den 7e januari och bad om ombokning till ett alternativ med tidigare ankomst till Stockholm. Vid första kontakttillfället nekades att några alternativ fanns. SAS hemsidan visade dock ett tidigare alternativ till försäljning. ... Ombokning till andra flygbolag eller partnerbolag var inte möjligt enligt båda medarbetarna.
Käranden bokande nya biljetter för hemresan genom SAS som betalades med SAS EuroBonus poäng. Flygningar utfördes av Lufthansa och gav en hemkomst till Stockholm 17.05, vilket är mer än tre timmar tidigare än alternativet som SAS erbjöd.
...
Käranden anser att SAS borde ha bokat om hemresan till ett tidigare alternativ med stöd i artikel 8.1 (b) i Förordningen som ger rätt till “ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor,”. Kärande kräver därpå SAS för skillnaden i biljettpris för nya flygningen, detta stöds av uttalande i liknande fall i Göta hovrätt i mål FT 2014-21 och Hovrätten för Västra Sverige i mål FT 4500-20. SAS motsätter sig kravet i epost.
Lämnades in slutet på april i år, betalar ansökningsavgiften, och några månader senare återkommer SAS och medger i princip det som krävdes. Del av mitt svar till tingsrätten:
...
SAS medger övriga krav men önskar återbetala skillnaden i EuroBonus poäng, vilket käranden medger. Kostnader för nya biljetterna redovisas i tidigare erlagt bevis och uppgick till 72000 EuroBonus poäng och 1788kr. SAS har tidigare redan återbetalt 180kr för tre passagerare, totalt 540kr, även detta redovisas i tidigare erlagt bevis.
...
Jag påminde även SAS om sin bevisbörda gällande extraordinäre omständigheter. De tolkade det som yrkande (krav), vilket jag medvetet lät bli för att jag skulle nöja mig med biljettprisskillnaden. Det blev en del hetluft från SAS som jag inte tror håller för att bevisa det (sjuk crew och standby under covid var extraordinär), men orkade som sagt ej med det.
Eftersom SAS gick med på de väsentliga krav blev det inget uttal från tingsrätten i frågan, men mina lärdomar:
- tingsrättsvägen funkar för att få SAS att svara
- ombokning på samma dag men mycket senare medger SAS i tingsrätt att inte betrakta som likvärdig (frågan såklart vart gränsen går men det ger EU261 förseningsdelar ett humm om)
- betalt Plus i bokningsklass J betraktas utan anmärkning från SAS likvärdig med business award för EB poäng, vilket kan vara ett praktiskt sätt att lösa problemet kvickt utan att ligga ut med kontanter och gör det svårt för SAS att påstå de inte kunde boka alternativ.
- SAS betalar hellre ut EB poäng än kontanter, hade varit intressant att se om tingsrätten håll med om min värdering av poängen (samma pris SAS säljer poäng för 200kr/1000p), vi får se en annan gång...