Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

cantona

Medlem
Det ändrar förutsättningarna en del. Hade han plats på den andra flygningen eller inte? Hade han bokning och lyftes av pga överbokning finns det något att hämta även på den, om inte är det endast en försening, om än en rejäl sådan och således en ersättning.
Vid incheckningen blev han informerad att han flyttas till 18-flighten pga överbokning. Antar att den ursprungliga flighten skulle fördelas på två flighten nästa dag. Vilket är idag.
 

airac

Medlem
Jag har tröttnad på SAS i ett ärende och tänker dra ett småmålsförfarande mot dem i tingsrätten själv. Nyfiken på att lära mig hur det funkar och risken är relativt låg, oddsen i caset verkar ganska god. Vilket SAS bolag stämmer man? Någon som har erfarenhet, skicka gärna ett PM! Jag lovar underhålla er med uppdateringar och dela av mig erfarenheter.
En ganska sen uppföljning och det blev ingen semi-live tråd pga för mycket annat. Sammanfattar mitt case och förloppet lite i syfte kunskapsspridning.

Från mitt yrkande till lokala tingsrätten:
Käranden köpte flygbiljetter tur-retur Stockholm-Barcelona åt sig själv och familjen hos SAS (svaranden).
SAS ställde in hemresan från Barcelona med ankomsttid till Stockholm 13.55 den 7e januari 2022.

SAS bokade om hemresan med en mellanlandning i Oslo och ankomsttid till Stockholm 20.30, drygt sex och en halvtimme senare än bokat. Käranden tog telefonkontakt med SAS den 7e januari och bad om ombokning till ett alternativ med tidigare ankomst till Stockholm. Vid första kontakttillfället nekades att några alternativ fanns. SAS hemsidan visade dock ett tidigare alternativ till försäljning. ... Ombokning till andra flygbolag eller partnerbolag var inte möjligt enligt båda medarbetarna.

Käranden bokande nya biljetter för hemresan genom SAS som betalades med SAS EuroBonus poäng. Flygningar utfördes av Lufthansa och gav en hemkomst till Stockholm 17.05, vilket är mer än tre timmar tidigare än alternativet som SAS erbjöd.
...

Käranden anser att SAS borde ha bokat om hemresan till ett tidigare alternativ med stöd i artikel 8.1 (b) i Förordningen som ger rätt till “ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor,”. Kärande kräver därpå SAS för skillnaden i biljettpris för nya flygningen, detta stöds av uttalande i liknande fall i Göta hovrätt i mål FT 2014-21 och Hovrätten för Västra Sverige i mål FT 4500-20. SAS motsätter sig kravet i epost.

Lämnades in slutet på april i år, betalar ansökningsavgiften, och några månader senare återkommer SAS och medger i princip det som krävdes. Del av mitt svar till tingsrätten:
...
SAS medger övriga krav men önskar återbetala skillnaden i EuroBonus poäng, vilket käranden medger. Kostnader för nya biljetterna redovisas i tidigare erlagt bevis och uppgick till 72000 EuroBonus poäng och 1788kr. SAS har tidigare redan återbetalt 180kr för tre passagerare, totalt 540kr, även detta redovisas i tidigare erlagt bevis.
...

Jag påminde även SAS om sin bevisbörda gällande extraordinäre omständigheter. De tolkade det som yrkande (krav), vilket jag medvetet lät bli för att jag skulle nöja mig med biljettprisskillnaden. Det blev en del hetluft från SAS som jag inte tror håller för att bevisa det (sjuk crew och standby under covid var extraordinär), men orkade som sagt ej med det.

Eftersom SAS gick med på de väsentliga krav blev det inget uttal från tingsrätten i frågan, men mina lärdomar:
- tingsrättsvägen funkar för att få SAS att svara
- ombokning på samma dag men mycket senare medger SAS i tingsrätt att inte betrakta som likvärdig (frågan såklart vart gränsen går men det ger EU261 förseningsdelar ett humm om)
- betalt Plus i bokningsklass J betraktas utan anmärkning från SAS likvärdig med business award för EB poäng, vilket kan vara ett praktiskt sätt att lösa problemet kvickt utan att ligga ut med kontanter och gör det svårt för SAS att påstå de inte kunde boka alternativ.
- SAS betalar hellre ut EB poäng än kontanter, hade varit intressant att se om tingsrätten håll med om min värdering av poängen (samma pris SAS säljer poäng för 200kr/1000p), vi får se en annan gång...
 

LakeOfFire

Ny medlem
Första frågan jag ställer här, jag har försökt att leta runt men inte hittat precis samma case. Länka gärna om jag sökt för dåligt.

På en resa t/r Florida med SAS var vi bokade MCO-ORD-ARN på hemresan. MCO-ORD flögs av AA, ORD-ARN av SAS. På MCO började AA försena flygningen i fyra omgångar utan närmare information varför. Till slut blev den 5 timmar försenad, vilket innebar att vi skulle missa flighten ORD-ARN. Det var lördag och SAS kundtjänst hade stängt, därför kunde vi inte få hjälp av SAS. AAs desk hjälpte oss att boka om till MCO-MIA-ARN, men platser på respektive flight fanns först dagen efter. Vi blev därför tvungna att ta in på hotell och tillbringa en extra natt nära MCO.

Ersättningsfrågan då. Jag tog för givet att ersättning utgick för hotell och mat pga detta och ställde kravet mot SAS. De svarade mig att det var AAs fel och att jag ska ställa kravet mot dem. Eftersom jag bokat alltihop via SAS och de dessutom inte hade kundtjänsten öppen, så anser jag det mer rimligt att ställa kravet mot SAS. Jag tycker det sett ut på fall i Allmänna Reklamationsnämnden och något från EU-domstolen att det är SAS som ska ersätta mig, men jag blir osäker.

Vet någon vad som gäller och hur jag bör gå vidare? Tack.
 

pswe

Medlem
Första frågan jag ställer här, jag har försökt att leta runt men inte hittat precis samma case. Länka gärna om jag sökt för dåligt.

På en resa t/r Florida med SAS var vi bokade MCO-ORD-ARN på hemresan. MCO-ORD flögs av AA, ORD-ARN av SAS. På MCO började AA försena flygningen i fyra omgångar utan närmare information varför. Till slut blev den 5 timmar försenad, vilket innebar att vi skulle missa flighten ORD-ARN. Det var lördag och SAS kundtjänst hade stängt, därför kunde vi inte få hjälp av SAS. AAs desk hjälpte oss att boka om till MCO-MIA-ARN, men platser på respektive flight fanns först dagen efter. Vi blev därför tvungna att ta in på hotell och tillbringa en extra natt nära MCO.

Ersättningsfrågan då. Jag tog för givet att ersättning utgick för hotell och mat pga detta och ställde kravet mot SAS. De svarade mig att det var AAs fel och att jag ska ställa kravet mot dem. Eftersom jag bokat alltihop via SAS och de dessutom inte hade kundtjänsten öppen, så anser jag det mer rimligt att ställa kravet mot SAS. Jag tycker det sett ut på fall i Allmänna Reklamationsnämnden och något från EU-domstolen att det är SAS som ska ersätta mig, men jag blir osäker.

Vet någon vad som gäller och hur jag bör gå vidare? Tack.
SAS har rätt. Eventuella krav riktas mot den felande parten, i ditt fall American. EU rätten omfattar inte detta då det är en inrikesflygning i USA.
Eventuell kort- eller hemförsäkring kan vara ett alternativ.
 

SK989

Medlem
SAS har rätt. Eventuella krav riktas mot den felande parten, i ditt fall American. EU rätten omfattar inte detta då det är en inrikesflygning i USA.
Eventuell kort- eller hemförsäkring kan vara ett alternativ.
Ja, SAS har rätt i princip men det finns ett kryphål här. Om flygningen är bokad via SAS på ett SK-codeshare flygnummer mellan MCO-ORD så är SAS ansvariga trots att flygningen utfördes av ett icke-EU bolag utanför EU. Det finns ett avgörande från EU-domstolen som fastslagit det.
 

LakeOfFire

Ny medlem
SAS har rätt. Eventuella krav riktas mot den felande parten, i ditt fall American. EU rätten omfattar inte detta då det är en inrikesflygning i USA.
Eventuell kort- eller hemförsäkring kan vara ett alternativ.
Tack. Det är tveksamt att jag skulle få ersättning från AA, antar jag. Har någon här erfarenhet av det? Jag såg tidigare i tråden att någon mejlat och fått en voucher som sen inte gick att använda.

Hur skyddar man sig mot sådant här i framtiden? Är enda sättet att ha reseförsäkring via hemförsäkring? Jag har EBMC Premium för all del, men det täcker bara med ett lågt schablonbelopp.
 

LakeOfFire

Ny medlem
Ja, SAS har rätt i princip men det finns ett kryphål här. Om flygningen är bokad via SAS på ett SK-codeshare flygnummer mellan MCO-ORD så är SAS ansvariga trots att flygningen utfördes av ett icke-EU bolag utanför EU. Det finns ett avgörande från EU-domstolen som fastslagit det.
Tack. Tyvärr inte SK-codeshare. Bummer.
 

pswe

Medlem
Tack. Det är tveksamt att jag skulle få ersättning från AA, antar jag. Har någon här erfarenhet av det? Jag såg tidigare i tråden att någon mejlat och fått en voucher som sen inte gick att använda.

Hur skyddar man sig mot sådant här i framtiden? Är enda sättet att ha reseförsäkring via hemförsäkring? Jag har EBMC Premium för all del, men det täcker bara med ett lågt schablonbelopp.
Hemförsäkring brukar innehålla hyfsat skydd men inte alla. Går även att teckna specifik reseförsäkring.
 

Magnus8

Medlem
Sonen har precis blivit erbjuden 225 euro i kompensation för en, mer än 3 timmars försening från ARN till NCE. flyget blev inställt , och han blev ombokad via Lissabon. SAs har godkänt kravet, men erbjuder 225 euro (inklúsive förplägnad). Men avståndet mellan arlanda och Nice är drygt 1900 km. Borde vara 400 euro. Kan SAS hitta på egna ersättningsnivåer?
 
Toppen