Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

pswe

Medlem
Vädret i Stockholm har ju noll påverkan på föreningen BKK-HEL. Skulle Helsingfors ha samma eller värre problem så kan de dock ha rätt
Det är ankomsten till Stockholm som avgör. Finnair är hopplösa att få rätt emot, om de nu har stökigt väder senaste dygnet att skylla på är min erfarenhet att de nyttjar det oavsett om de har rätt eller ej.
Givet vädersituationen idag, som är helt ok, så lär man ha en god möjlighet att få rätt till slut om det är tillräckligt sen ankomst till arlanda. Mer än fyra timmar ger rätt till full ersättning, mer än tre men mindre än fyra bör ge halvt belopp.
 

palmen

Moderator
Det är ankomsten till Stockholm som avgör. Finnair är hopplösa att få rätt emot, om de nu har stökigt väder senaste dygnet att skylla på är min erfarenhet att de nyttjar det oavsett om de har rätt eller ej.
Givet vädersituationen idag, som är helt ok, så lär man ha en god möjlighet att få rätt till slut om det är tillräckligt sen ankomst till arlanda. Mer än fyra timmar ger rätt till full ersättning, mer än tre men mindre än fyra bör ge halvt belopp.
Orsaken till förseningen och missad flight är ju att BKK-HEL var försenad (av oklar anledning). Om de kan påvisa väder på den sträckan så har ju Finnair rätt. Om Finnair inte kan påvisa extraordinära omständigheter där spelar det ingen roll hur vädret är i Stockholm då den flighten missades pga sen BKK-flight och fanns sen ingen tidigare till Sthlm.

Det skulle vara ett solklart case för ersättning, oavsett vad Finnair tycker. Att de tillhör de sämre i att betala ut och man troligtvis behöver gå via ARN/Domstol är en annan sak, men som resenär skulle man vinna om knte Finnair kan påvisa extraordinärt för flighten från Bangkok.
 

SK989

Medlem
Nytt prejudikat https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2022/110137/


  1. Flygpassagerarförordningen. I enlighet med EU-domstolens rättspraxis ska full kompensation enligt förordningen betalas även när en passagerare till följd av en inställd flygning ombokas till ett tidigare flyg.”
Det avgörande i EU-domstolen som låg till grund för svenska HD:s avgörande innehöll många frågor, varav denna var en av dem.

En annan intressant fråga som EU-domstolen besvarade är huruvida man ska se en tidigarelagd flygning som en inställd flygning. Och svaret på frågan är, något förenklat, att det ska man när flygbolaget tidigarelägger flygningen med mer än en timme - d.v.s. då är flyget att anse som inställt. Det innebär att man i en sådan situation kan välja på att antingen få tillbaka pengarna eller bli ombokad till en annan flygning om den nya avgångstiden inte passar. Om tidtabellsändringen skedde inom 14 dagar från avgångstiden har man också rätt till schablonersättning.
 

cantona

Medlem
Hej
Har en vän som fick sin flight inställd i går från ARN till IST och blev ombokad till idag på förmiddagen. Nu är även den flighten inställd och ombokad till runt 18:00. Tekniskt fel. Har han rätt till 2*400€?
 

NotRyan

Medlem
SAS förnekar sig inte, svarade tillbaka att dom faktiskt är skyldiga att ersätta mig för hotellnatten när jag blev ombokad till dagen innan, även om den monetära förseningsersättningen inte är tillämplig.


Dear Mr. NotRyan,

Thank you for getting in touch with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration.

I have checked in your booing and changes were made 14 days prior to schedule departure. I am sorry to say we are unable to meet your request for compensation as per EU regulation.

Again, we are sorry for the inconvenience you encountered on this occasion and I do hope that we will have the opportunity to welcome you back onboard SAS again soon and then under more favorable circumstances.
Samma person som skickade det första mailet svarade:

Dear Mr. NotRyan,

Thank you for your reply.

I will help you with reimbursement of accommodation expenses.

A bank transfer of 2442 SEK is been arranged and the amount will reach your account within seven working days.

You are a valued customer and I hope that you will choose SAS for your future travel.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

SK989

Medlem
Hej
Har en vän som fick sin flight inställd i går från ARN till IST och blev ombokad till idag på förmiddagen. Nu är även den flighten inställd och ombokad till runt 18:00. Tekniskt fel. Har han rätt till 2*400€?
Sannolikt ja, om inget av flygen blev inställt p.g.a. extraordinära omständigheter. Det finns ett rättsfall som prövat frågan men skillnaden är att det handlade om två olika flygbolag, d.v.s. bolag A ställer in sin flygning och bokar om till bolag B som fick en försening på mer än tre timmar (=inställd i EU-förordningens mening enligt praxis). I den situationen hade man rätt till ersättning x 2.
 

pswe

Medlem
Överbokat på den andra flighten (skrev lite fel i mitt ursprungliga inlägg). Han åker på en award biljett i C och antar att han hamnade längst ner i priokön.
Det ändrar förutsättningarna en del. Hade han plats på den andra flygningen eller inte? Hade han bokning och lyftes av pga överbokning finns det något att hämta även på den, om inte är det endast en försening, om än en rejäl sådan och således en ersättning.
 
Toppen