Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Sitter och väntar på €600 från LH efter att jag blivit 17h försenad när de ställde in kärran från GIG till FRA pga tekniska problem.
Mailade rätt omgående, de hänvisade till tekniska problem och tyckte inte att de skulle betala ut något. Mailade tillbaka och hänvisade till domarna, dock utan svar. Ska nog maila dem mot slutet av veckan igen.

Scenariot är följande:
Resa för två personer (Vuxen + Barn) från SDL 18:50 med DC, ankomst till BMA 19:40. Efter lite strul (på och avstigning och väntan vid gate) tas beslutet att ställa in flygningen p.g.a. teknik. Passagerarna erbjuds ombokning till SK med avgångstid 21:10 och ankomst till ARN 22:00, alternativt resa dagen efter med DC. Vi väljer det senare.

Har av DC blivit erbjuden kompensation i form av totalt 4 st enkelbiljetter (För sträckan SDL-BMA alternativt BMA-SDL), ingen kontant ersättning. Jag har följande funderingar:

Har barn (2-11 år) rätt till samma värde på kompensationen som en vuxen?

Vid försening/inställd flygning med SK har jag alltid valt vouchers och då blivit erbjuden dubbla värdet jämför med kontanter. Hittar inget i direktivet som stödjer detta (dubblering av värdet). Är det upp till respektive flygbolag att locka med detta för att slippa betala ut kontanter? Kutym i branschen?

Finns det något i EG Direktivet som säger att jag inte har rätt till kompensation?
Artikel 5 behandlar Inställd flygning, vilket det väl är frågan om? I denna artikel hänvisas till Artikel 8 (Ombokningen) och Artikel 7 (Kompensation). Enligt den sistnämnda Artikeln kan flygbolaget minska ersättningen med 50% om förseningen till slutdestinationen inte överstiger 2 timmar, vilket inte är applicerbart i detta fall (Ankomst 22:00 till ARN).
Det som gör mig osäker är om DC vill hävda Försenad flygning enligt Artikel 6….Men det borde de väl inte kunna göra eftersom deras eget flygplan blev kvar på marken och passagerarna ombokades till SK? Om de hävdar denna Artikel kan de undkomma ansvar om förseningen inte överstiger 3 timmar till slutdestination vilket i det här fallet är BMA. Att ta sig mellan ARN och BMA får alltså inte ta mer än 40 minuter...

Återkopplar i ärendet: Efter samtal och email har vi fått 2 x 250 EUR i kompensation :)

Vilket är det mest praktiska tillvägagångssättet för denna typ av "claims"?

Jag kom till ARN 4,5 timmar försenad, missade min inrikes anslutning som jag hade som separat bokning, och fick ta in på Sky City på egen bekostnad. Det är Lufthansa det handlar om, och roten till förseningen var något tekniskt fel på första sträckan, och att service center i FRA sedan var väldigt icke-tillmötesgående och lät boka mig på tredje möjliga flighten till Stockholm med hänvisning till att jag köpt min biljett till lägsta möjliga "on-line pris".

Vilket är det mest praktiska tillvägagångssättet för denna typ av "claims"?

Jag kom till ARN 4,5 timmar försenad, missade min inrikes anslutning som jag hade som separat bokning, och fick ta in på Sky City på egen bekostnad. Det är Lufthansa det handlar om, och roten till förseningen var något tekniskt fel på första sträckan, och att service center i FRA sedan var väldigt icke-tillmötesgående och lät boka mig på tredje möjliga flighten till Stockholm med hänvisning till att jag köpt min biljett till lägsta möjliga "on-line pris".

Vad gäller din vidare resa på separat biljett kan du nog glömma att få ersättning for hotell m.m :( Vad ankommer den försenade flighten sa avslutades resan pa Arlanda, sa det blir ersättning for 4,5 timmes försening FRA-ARN helt enkelt, 250 Euro som jag kan förstå. (Kan iofs. bli mer om det var en connection innan FRA som blev försenad)

Skriv till Lufthansa och begär ersättning, men räkna med att dom kommer att försöka bullshitta dig med tekniskt fel utom deras kontroll. Det har dom bevisbördan för så stå på dig :)

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Vad gäller din vidare resa på separat biljett kan du nog glömma att få ersättning for hotell m.m :( Vad ankommer den försenade flighten sa avslutades resan pa Arlanda, sa det blir ersättning for 4,5 timmes försening FRA-ARN helt enkelt, 250 Euro som jag kan förstå. (Kan iofs. bli mer om det var en connection innan FRA som blev försenad)

Skriv till Lufthansa och begär ersättning, men räkna med att dom kommer att försöka bullshitta dig med tekniskt fel utom deras kontroll. Det har dom bevisbördan för så stå på dig :)

Mvh
/NotRyan

Min inrikesbiljett avbokade jag och hotellet tänkte jag testa om Amex förseningsförsäkring tar hand om.

Jag använde Lufthansa:s "complaint"-funktion och har fått ett ärendenummer. Hur räknas distanserna egentligen? Är det flygdistanserna som räknas, eller avståndet mellan avrese- och slutdestination? Kan bli ganska stor skillnad om man åker via en tredje flygplats (hub) som man ofta gör.

Mvh
/NotRyan

Flygbolagen är ansvariga för skador de orsakar, och även ekonomiska...

Jag var med om att Norwegian ställde in mitt flyg, och blev ombokad till dagen efter. Då lyckades jag missa ett arbetspass... Efter en vända i allmänna reklamationsnämnden kom de fram till att jag hade rätt till dels €250 + förlorad arbetsinkomst och en del andra utgifter jag fick... Och jag fick pengarna utbetalda till mig - precis 30 dagar efter utslaget.

Nu är ju inte Lufthansa direkt kända för att följa eventuella utslag från ARN...

Nu är ju inte Lufthansa direkt kända för att följa eventuella utslag från ARN...
Vinner man i ARN och inte får betalt så kan man ju vända sig till tingsrätten. Jag är mycket tveksam till att ett bolag som förlorat i ARN, vill ta upp tvisten i tingsrätten. Är ganska säker på att fallet är löst inom 1v.

Har precis skickat in ett claim till BA. Var någorlunda tydlig i den första kontakten att jag var medveten om Reg261 utan att för den skulle nämna den rakt ut (http://www.businessclass.se/british-airways-executive-club/10850-instaellt-flyg-ersaettning.html). Skall bli spännande att se resultatet.
Jag får citera mig själv. Har nu gått 6 dagar, och fortfarande inte ett knyst från BA (förutom det initiala mailet att de har mottagit mitt claim).

Mvh
/NotRyan

Du hade förstås rätt. Ett riktigt bullshit-svar om hur dom tänker säkerheten först och där dom slog sig för bröstet för att dom ändå lyckades fixa min hemresa samma dag. Ha ha. :)

Edit: Jag skrev tillbaka i helgen. Beskrev i klara ordalag att jag förväntade mig EUR 400 i kompensation enligt 261/2004. Måndag morgon ringer Lufthansa och frågar efter mitt kontonummer. Dom gjorde överföringen medan jag hängde kvar i luren. :)

Edit2: SAS EB Amex förseningsförsäkring tog hotellkostnaden. Bra. :D

Last edited:
Toppen