Nemo
Medlem
Hittade Konsumentverket - Publikationer - Rapport 2011:5 Granskning av flygvillkor på inrikesflygningar 2009/2010 av en slump när jag ramlade in på NextJets hemsida (där NextJet uppgav att de fått ändra sina avtalsvillkor pga denna rapport). Innehåller en hel del matnyttig om tillämpningar av Förordning 261/2004 men även 2027/91, Montrealkonventionen, Konsumentavtalslagen mm. Kan vara värt att använda, även vid utrikes flygningar, om du skulle komma i trångmål med flygbolaget.
"Sammanfattning
Det finns tvingande konsumentskyddande lagstiftning om flygpassagerares
rättigheter. Lagarna ger bland annat rätt till kostnadsfri assistans och
ekonomisk kompensation vid nekad ombordstigning, inställda flyg och
förseningar. Lagarna ger även rätt till skadestånd vid förseningar,
personskador och skadat eller borttappat bagage.
Enligt Konsumentverkets bedömning använder sig samtliga i rapporten
granskade flygbolag i någon omfattning av avtalsvillkor som är eller kan vara
oskäliga mot konsumenterna. Exempelvis har de flesta flygbolagen friskrivit
sig från skador på bagage på ett sätt som inte överensstämmer med lagen.
Enstaka flygbolag använder sig av omfattande otillåtna friskrivningar från
skadeståndsansvar vid förseningar, personskador och andra typer av skador.
Många villkor är oklara då de endast redogör för vissa av passagerarnas
rättigheter enligt förordning 261/2004 om flygpassagerares rättigheter, till
exempel vid försenade flygningar. Utelämnandet av rättigheter riskerar att
konsumenten vilseleds. Ett större antal flygbolag använder sig härutöver av
otillåtna friskrivningar från ansvar gentemot passagerare vid försenade
flygningar.
Konsumentverket bedömer att de överträdelser som redogörs för i denna
rapport är allvarliga. Konsumentverket förutsätter att de berörda flygbolagen
snarast möjligt anpassar sina villkor så att de inte längre är oskäliga mot
passagerarna."
"Sammanfattning
Det finns tvingande konsumentskyddande lagstiftning om flygpassagerares
rättigheter. Lagarna ger bland annat rätt till kostnadsfri assistans och
ekonomisk kompensation vid nekad ombordstigning, inställda flyg och
förseningar. Lagarna ger även rätt till skadestånd vid förseningar,
personskador och skadat eller borttappat bagage.
Enligt Konsumentverkets bedömning använder sig samtliga i rapporten
granskade flygbolag i någon omfattning av avtalsvillkor som är eller kan vara
oskäliga mot konsumenterna. Exempelvis har de flesta flygbolagen friskrivit
sig från skador på bagage på ett sätt som inte överensstämmer med lagen.
Enstaka flygbolag använder sig av omfattande otillåtna friskrivningar från
skadeståndsansvar vid förseningar, personskador och andra typer av skador.
Många villkor är oklara då de endast redogör för vissa av passagerarnas
rättigheter enligt förordning 261/2004 om flygpassagerares rättigheter, till
exempel vid försenade flygningar. Utelämnandet av rättigheter riskerar att
konsumenten vilseleds. Ett större antal flygbolag använder sig härutöver av
otillåtna friskrivningar från ansvar gentemot passagerare vid försenade
flygningar.
Konsumentverket bedömer att de överträdelser som redogörs för i denna
rapport är allvarliga. Konsumentverket förutsätter att de berörda flygbolagen
snarast möjligt anpassar sina villkor så att de inte längre är oskäliga mot
passagerarna."