Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tydligen så har Extra Points tillkommit som kompensation. Enligt SAS är det "BEST VALUE" att ta Extrapoäng. Det betyder att 200 EUR i kompensation räknas som 20 000 extrapoäng. Men på en voucher blir väl 200 EUR dubblad eller är det borttaget? Sist jag tog pengar fick jag hela beloppet men en annan familjemedlem tog voucher och fick dubbla värdet. Någon som vet om hur det funkar idag och om vad ni tycker om "värdet"? Tack!
 

Attachments

  • SAS kompensation.JPG
    SAS kompensation.JPG
    128,7 KB · Visningar: 50
Enligt SAS är det "BEST VALUE" att ta Extrapoäng.
Den vanliga tummen-och-pekfingret-värderingen av 100 EB-poäng är 10 SEK, dvs något mindre än €1. Så det känns väldigt konstigt att välja 100 EB-poäng, som trots allt bara har ett värde om man kan använda dem, som kommer gå ut om 5 år, och som det finns en icke-noll risk att dess värde försvinner helt om SAS snubblar på mållinjen och går i konkurs, framför €1 i reda pengar rätt i handen som man kan använda till vad som helst?
 

Hachans

Medlem
Tydligen så har Extra Points tillkommit som kompensation. Enligt SAS är det "BEST VALUE" att ta Extrapoäng. Det betyder att 200 EUR i kompensation räknas som 20 000 extrapoäng. Men på en voucher blir väl 200 EUR dubblad eller är det borttaget? Sist jag tog pengar fick jag hela beloppet men en annan familjemedlem tog voucher och fick dubbla värdet. Någon som vet om hur det funkar idag och om vad ni tycker om "värdet"? Tack!

Pengar, alltid pengar. Det är det enda som funkar för att de ska lära sig och det skadar deras resultat. Poäng och vouchers kan man strössla med hur mycket som helst.
 

Jannes

Medlem
SAS verkar ha gömt den informationen någonstans, men ingen har hittils rapporterat att något ändrat med vouchern.

Den är absolut bäst värde, om man flyger revenue tillräckligt och litar på att man hinner använda den.

För mig är det viktigare att få värde än att lära flygbolag saker. Om jag får två ”gratis” tur-returer för jag är försenad en gång så är jag nöjd.
 
SAS verkar ha gömt den informationen någonstans, men ingen har hittils rapporterat att något ändrat med vouchern.

Den är absolut bäst värde, om man flyger revenue tillräckligt och litar på att man hinner använda den.

För mig är det viktigare att få värde än att lära flygbolag saker. Om jag får två ”gratis” tur-returer för jag är försenad en gång så är jag nöjd.
Tack. Förstår att värdet och vad man ska göra inte alltid är samma sak. Men om man får dubbelt så mkt på en voucher jämfört med pengar och man ska ut och flyga kommande veckor så är ju en voucher med dubbelt värde mer värt. Sedan kan det ju finnas tillfällen där 20 000 extrapoäng eventuellt skulle kunna vara "mer värt". Men ser inga scenarios där pengar slår något. Förutom om man flyger sällan. Sedan att pengar är värt mer för SAS, det är en annan fråga. Tack för infon!
 
Pengar, alltid pengar. Det är det enda som funkar för att de ska lära sig och det skadar deras resultat. Poäng och vouchers kan man strössla med hur mycket som helst.
Detta svar hajar jag inte alls. Mitt mål är inte att skada SAS eller att lära dem en läxa som skadar deras resultat. Norwegian tjänar pengar (riktigt mkt dessutom medans SAS blöder) på en produkt som inte skiljer sig märkbart mot SAS på shorthaul och inom Europa men har heller inga fördelar på andra sätt.

Undrar bara om SAS voucher fortfarande dubbleras och vad som eventuellt är "bäst värde" utifrån normala förutsättningar.
Borde kanske tillagt att jag flyger en hel del och har varvat EBG/EBD och är 8 år in i Life time gold.

Men tack ändå.
 

Tomas E

Medlem
Tydligen så har Extra Points tillkommit som kompensation. Enligt SAS är det "BEST VALUE" att ta Extrapoäng. Det betyder att 200 EUR i kompensation räknas som 20 000 extrapoäng. Men på en voucher blir väl 200 EUR dubblad eller är det borttaget? Sist jag tog pengar fick jag hela beloppet men en annan familjemedlem tog voucher och fick dubbla värdet. Någon som vet om hur det funkar idag och om vad ni tycker om "värdet"? Tack!
1. det har väl funnits länge?
2. det står inte för vem det är bäst värde! :cool:
 

Hachans

Medlem
Detta svar hajar jag inte alls. Mitt mål är inte att skada SAS eller att lära dem en läxa som skadar deras resultat. Norwegian tjänar pengar (riktigt mkt dessutom medans SAS blöder) på en produkt som inte skiljer sig märkbart mot SAS på shorthaul och inom Europa men har heller inga fördelar på andra sätt.

Undrar bara om SAS voucher fortfarande dubbleras och vad som eventuellt är "bäst värde" utifrån normala förutsättningar.
Borde kanske tillagt att jag flyger en hel del och har varvat EBG/EBD och är 8 år in i Life time gold.

Men tack ändå.

Jag är intresserad av att få en pålitlig resa. Det enda som motiverar flygbolag att förbättra sin service är när det skadar deras marginal. Annars får de för sig att de kan bete sig hur som helst. Pengar kan jag använda på andra ställen. De kan gå tillbaka till flygbolaget om jag fortfarande har förtroende för dem. Eller så kan det gå till andra flygbolag.

Såklart min personliga preferens.
 

rottemark

Medlem
Ja du har rätt att kräva detta. Men SAS kommer högst troligt inte lyssna på det örat över huvud taget och vägra att boka detta. Du hamnar då i moment 22.
Det du kan göra är då att boka just denna bokning med Lufthansa själv och sen kräva SAS på mellanskillnaden om de inte bokar om er själva. Det är dock en process som kan bli lång och jobbig, men oftast så brukar kunden få rätt om de kan visa på att SAS inte ville boka om trots att det fanns alternativ som skulle lösa resan samma dag.
Tillbaka på den här frågan igen, eftersom SAS alltså förstörde även hemresan genom att boka om oss två dygn tidigare. De vägrar precis som du säger lyssna på att jag hänvisar till vad reglerna säger, så jag funderar om jag ska orka strida för min rätt. Det skulle onekligen hjälpa om det fanns något konkret utslag i ARN/domstol där kunden har köpt egna biljetter med annat bolag som kan lösa resan på ordinarie resdag, och sedan fått tillbaka pengarna för det efteråt. Har du eller något annat sådant fall som jag kan titta på?
 

Lagerman

Medlem
Jag har nu efter att ha läst @Jane Insane ´s inlägg ovan tagit min nekade claim vidare till ARN (allmänna reklamationsnämnden) idag.
I mitt fall påstår SAS nu att de missat slottid/alternativt blivit av med den på mitt flyg från ARN-CPH i Juni där jag sedan skulle vidare till AMS men missade connection.
SAS hävdar att Air Traffic restrictions = extraordinary circumstances. Dock vet jag inte alls om det finns några sådana prejudikat.

SAS bifogade denna bild som jag ej kan utläsa som root cause till förseningen som sedan ledde till missed connection. Total försening blev 3:02 h
Är EBD och har tidigare fått igenom claims snabbt och smidigt.

Visa bifogad bild 145862
Jag har nu fått mitt utfall från allmänna reklamationsnämnden som gav mig rätt i denna fråga. Pengarna på kontot från SAS ca 5 arbetsdagar efter utfallet i ARN.
Slutsatsen är väl att SAS helt enkelt visste att de hade fel men kallt räknar med att få tar sig tiden att starta en process via ARN för att få sina 250 Euro....
 
Toppen