Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har googlat i över en timme nu utan att hitta ett konkret svar. Om bagaget är försenat och man och vidare från flygplatsen och bor på hotell 4 timmar bort måste flygbolaget leverera till hotellet när bagaget kommer?
Finns det någon gräns i tid av avstånd från flygplatsen då flygbolaget kan vägra leverera bagaget, eller kräver att du åka tillbaka till flygplatsen för att hämta?
Hittade på flera flygbolags hemsida att de "kontaktar dig för att få bagaget levererat. ". Men inget om avståndsbegränsningar.
Mitt bagage var försenat vid hemresa.
Hade missats att lasta på i Frankfurt. Gjorde en saknad bagage anmälan direkt i lufthansas app när jag var på Landvetter. Fick valet att välja att få bagaget utkört med bring eller hämta själv.

Bor 1,5 timmar från Landvetter, så jag valde utkörning. Fick det levererat dagen efter.
 

ilon

Medlem
Har googlat i över en timme nu utan att hitta ett konkret svar. Om bagaget är försenat och man och vidare från flygplatsen och bor på hotell 4 timmar bort måste flygbolaget leverera till hotellet när bagaget kommer?
Finns det någon gräns i tid av avstånd från flygplatsen då flygbolaget kan vägra leverera bagaget, eller kräver att du åka tillbaka till flygplatsen för att hämta?
Hittade på flera flygbolags hemsida att de "kontaktar dig för att få bagaget levererat. ". Men inget om avståndsbegränsningar.
Jag vet inte om det finns reglerat, men har fått försenat bagage uppkört i bergsbyar i franska alperna flera gånger då jag flugit både Lufthansa och Swiss.
 

palmen

Moderator
Har googlat i över en timme nu utan att hitta ett konkret svar. Om bagaget är försenat och man och vidare från flygplatsen och bor på hotell 4 timmar bort måste flygbolaget leverera till hotellet när bagaget kommer?
Finns det någon gräns i tid av avstånd från flygplatsen då flygbolaget kan vägra leverera bagaget, eller kräver att du åka tillbaka till flygplatsen för att hämta?
Hittade på flera flygbolags hemsida att de "kontaktar dig för att få bagaget levererat. ". Men inget om avståndsbegränsningar.
Finns mig veterligen ingen sådan skrivelse.
På en resa från HKG till CPH via FRA saknades mitt bagage när jag kom till Köpenhamn. Då jag direkt skulle vidare på annan biljett till London och bara hade en natt där (dit väskan inte skulle hinna) bad jag om att få den levererad till Bryssel 2 dagar senare vilket de löste utan problem.

Köpenhamn till Bryssel är väl en sträcka som tar ca 10h att köra, men tämligen säker på att de skickade dit den med flyg och körde ut den.
 

mbglo

Medlem
Wizz Air: Försening 2023-07-13. Utbetalning av kompensation för försening 2023-07-22.
Ethiopian Airlines: Inställt flyg 2022-04-15. Vinst i ARN 2023-01-12. Fortsatt vägran att betala. Stämning inlämnad 2023-04-27. Delgivning skickad av tingsrätten 2023-07-19. Kontaktad av flygbolaget 2023-09-05 för att settla utanför court (delgivning ej bekräftad av tingsrätten och således accepterade jag med villkor att ta tillbaka stämning när betalning erhållits). Fortfarande ingen betalning.

Vilken jäkla skillnad på bolag hur man hanterar det här. Väldigt imponerad av Wizz Airs hanterande.

Betalning från Ethiopian Airlines erhållen ca. 18 månader efter planerad avfärd. Det lönar sig att vara en enträgen jävel. 32k in på kontot.

Även om det ofta är solklart att flygbolagen gör fel, hade det varit intressant att faktiskt få ett avgörande om hur domstolen såg på det här:
- Det rörde sig om ett flyg från Arlanda till Madagaskar bokat för Eurobonus-poäng.
- Madagaskar hade stängt sina flyggränser på grund av covid, vilket otvivelaktligen kan anses vara extraordinära omständigheter
- Trots att gränsen var stängd, fortsatte Ethiopian att sälja biljetter samt utfärda biljetter genom bonussystem med, vad jag antar, förhoppningen om att Madagaskar skulle öppna sina gränser
- I relativt god tid (mer än 14 dagar) innan vår planerade avfärd slutade dock Ethiopian sälja biljetter till den berörda avgången
- Vi förstod således att resan skulle bli inställd, men erhöll dock inget avbokningsmeddelande förrän tre dagar före avfärd, således närmare än 14 dagar, vilket berättigade oss till ersättning

Någon som vet om det finns något liknande avgörande där de extraordinära omständigheterna har varit kända på förhand, men flygbolaget inte agerat?
 

airac

Medlem
Betalning från Ethiopian Airlines erhållen ca. 18 månader efter planerad avfärd. Det lönar sig att vara en enträgen jävel. 32k in på kontot.

Även om det ofta är solklart att flygbolagen gör fel, hade det varit intressant att faktiskt få ett avgörande om hur domstolen såg på det här:
- Det rörde sig om ett flyg från Arlanda till Madagaskar bokat för Eurobonus-poäng.
- Madagaskar hade stängt sina flyggränser på grund av covid, vilket otvivelaktligen kan anses vara extraordinära omständigheter
- Trots att gränsen var stängd, fortsatte Ethiopian att sälja biljetter samt utfärda biljetter genom bonussystem med, vad jag antar, förhoppningen om att Madagaskar skulle öppna sina gränser
- I relativt god tid (mer än 14 dagar) innan vår planerade avfärd slutade dock Ethiopian sälja biljetter till den berörda avgången
- Vi förstod således att resan skulle bli inställd, men erhöll dock inget avbokningsmeddelande förrän tre dagar före avfärd, således närmare än 14 dagar, vilket berättigade oss till ersättning

Någon som vet om det finns något liknande avgörande där de extraordinära omständigheterna har varit kända på förhand, men flygbolaget inte agerat?

 

willmutt

Ny medlem
Någon som har erfarenhet av att claima ej kompensation från Pegasus?

Skulle flyga Arn - Istanbul Saw - Kuwait, men flyget från Arlanda försenat 1h 20min så missade connection till Kuwait. 24h sen till slutdestination.

Googlat men inte hittat svar. Kan man förvänta sig kompensation och till vilken mail ska man skicka?

Fridens.
 

Lokföraren

Medlem
Vart hittar jag avgångstider och ankomsttider för Arlanda den 19 sep?

SAS säger att vi var sena pga väder. Det är inte riktigt sant. Vi missade vår slot för att väskorna inte var lastade i tid.

Är det ARN direkt eller ska jag mailar SAS ett gäng gånger?
 

011430121

Medlem
Vart hittar jag avgångstider och ankomsttider för Arlanda den 19 sep?

SAS säger att vi var sena pga väder. Det är inte riktigt sant. Vi missade vår slot för att väskorna inte var lastade i tid.

Är det ARN direkt eller ska jag mailar SAS ett gäng gånger?
Jag har ett nästan liknade fall, maskinen fick ett problem med en dator när vi skulle åka till CPH, missade anslutningen till slutmålet kom fram 7 timmar sent SAS säger att det var brist på trafikledare som gjorde att vi kom sent fram
Har svarat med exakta tider när vi startade och landade samt vad kaptenen gav för information

Du har information på FR24 på dina flygningars tider.
 

Lokföraren

Medlem
Jag har ett nästan liknade fall, maskinen fick ett problem med en dator när vi skulle åka till CPH, missade anslutningen till slutmålet kom fram 7 timmar sent SAS säger att det var brist på trafikledare som gjorde att vi kom sent fram
Har svarat med exakta tider när vi startade och landade samt vad kaptenen gav för information

Du har information på FR24 på dina flygningars tider.
Fr24??? Tiderna hittar jag på sas hemsida när planet lyfte och landade mm.

Problemet är att SAS säger att det är väder. Personalen på planet sa att det berodde först på sent bagagelastning, och då missade vi vår slot och fick vänta lite till.

Tack
 
Toppen