Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

marbe166

Medlem
En fråga som kanske besvarats men jag har försökt hitta svar utan att komma i mål. Jag hade en flygning Skopje ( Makedonien) > Warsaw (Polen) > Göteborg, allting bokat genom LOT i en bokning. Mitt flyg från Skopje blev försenat och jag missade därmed flyget Warsaw > Göteborg och blev totalt 14h försenad med övernatting i Warsaw som följd.

Räknas kompensationen från Warsaw till Göteborg (vilket är inom EU och en sträcka under 1500km) eller från Skopje till Göteborg (vilket är utanför EU och c. 1900km)? Antar att jag i bästa fall kan få € 400 vilket hade varit ett bra tillskott.

  1. A flight of less than 1500 km in distance
  2. A flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distance
  3. A flight not within EU of greater than 3500 km in distance
Cash compensation for cancellation is a payment of:[10][11]

  1. 250, in the case of a type 1 flight
  2. 400, in the case of a type 2 flight
  3. 600, in the case of a type 3 flight

SKP-GOT ar det som raknas, 1867 km enligt gcmap.
 

palmen

Moderator
Hej!

Jag hade en bokning ARN-FRA-JNB. ARN-FRA blev försenat, först pga planet kom sent in till ARN, sedan uppskjuten starttid pga dålig väder FRA. När jag väl kom fram till FRA, och kom fram till gaten för planet till JNB hade de stängt dörrarna.

Har jag rätt till ersättning enligt EU261? Kan jag hävda att de borde väntat med FRA-JNB flighten då vi var flera passagerare som skulle med den som var försenade in?
Du kan hävda det, men finns inget i att de borde hålla flighten som ger rätt till ersättning, det är irrelevant för 261/2004 ersättning.

Frågan är varför flighten till Stockholm blev sen, om det var pga väder så har du nog inget case. Om det var tech så kan du ha rätt till ersättning men lär få ta det både en och två vändor då jag inte tror lufthansa kommer ge sig lätt.
 

Resenär

Medlem
Du kan hävda det, men finns inget i att de borde hålla flighten som ger rätt till ersättning, det är irrelevant för 261/2004 ersättning.

Frågan är varför flighten till Stockholm blev sen, om det var pga väder så har du nog inget case. Om det var tech så kan du ha rätt till ersättning men lär få ta det både en och två vändor då jag inte tror lufthansa kommer ge sig lätt.

Borde inte hålla flighten räknas som en "reasonable measure"?
 

palmen

Moderator
Borde inte hålla flighten räknas som en "reasonable measure"?
Nej, det kan ju få till följd att 50 andra missar connection, eller att ni inte får en slottid och får vänta på marken i någon timme till vilket skulle kunna leda till ännu mer förseningar.

Flygbolagen lämnar inte gärna passagerare, men ibland måste de det pga sena inkommande flighter och man har ingen rätt att de ska hålla planen.
 

palmen

Moderator
Hålla den i 5-10 minuter är ju rimligtvis tid som kan flygas in på en så lång sträcka?
Det handlar inte om att flyga in 5-10 minuter, utan man måste få startslot samt plats i luftrummet också. Ofta får bolagen att de måste vara i luften senast xx:yy, missar de detta kan det i värsta fall bli timmar försenat. Frankfurt är som sagt en av de mest trafikerade flygplatserna så det kan bli riktigt trångt i luften och man vill inte missa sin slot.
 

Resenär

Medlem
Det handlar inte om att flyga in 5-10 minuter, utan man måste få startslot samt plats i luftrummet också. Ofta får bolagen att de måste vara i luften senast xx:yy, missar de detta kan det i värsta fall bli timmar försenat. Frankfurt är som sagt en av de mest trafikerade flygplatserna så det kan bli riktigt trångt i luften och man vill inte missa sin slot.


För att ge lite mer information så skulle planet lyft 22:05, vilket är en av de absolut sista flighterna från FRA. Som jag förstår det har de tillstånd fram till 23?
 

palmen

Moderator
För att ge lite mer information så skulle planet lyft 22:05, vilket är en av de absolut sista flighterna från FRA. Som jag förstår det har de tillstånd fram till 23?
Och det gör det hela ännu mer kritiskt att de faktiskt kommer iväg i tid och inte blir fast vid gate extra tid.
De hade säkert kommit iväg även med 10 minuter fördröjning men vill man verkligen ta den risken med 500 pers ombord som riskerar att strandas på Frankfurt?

Du kan absolut försöka hävda detta, men mig veterligen finns det inga domar som ger dig stöd för din argumentering och inget i 261/2004 gör flygbolaget skyldigt att hålla plan pga sena connecting flights.
 

taxvalp

Medlem
För att ge lite mer information så skulle planet lyft 22:05, vilket är en av de absolut sista flighterna från FRA. Som jag förstår det har de tillstånd fram till 23?

En snabb koll ger vid handen att det idag går ett 20-tal flighter från FRA kl 22.05 eller senare.

Panelen är på bc.se håller inte riktigt med dig i det rimliga att kräva att flygbolagen ska hålla ett flygplan för att invänta passagerare så nästa steg är väl i så fall att ta det till rättslig prövning.
 
Toppen