Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

10+ h försenad AMS-ARN-VBY, fick övernatta på ARN. ”Due to Mandatory Security related circumstances are considered extra ordinary circumstances and therefore I am not able to compensate you according to EU 261/2004 Regulations.” Är det lönt att driva vidare eller bara att tacka för hotellnatten och släppa?
Vad är dessa mandatory security related circumstances?
Om det är något som ligger utanför flygbolagets kontroll så har du nog inget bra case.
 
Vad är dessa mandatory security related circumstances?
Om det är något som ligger utanför flygbolagets kontroll så har du nog inget bra case.
De säger inte mer än så, ”I have reinvestigate the case and found that he reason for the cancellation was due to the Mandatory Security, and flight safety is always, and will always be, our first priority.”

Jag kanske borde fråga vad det var för obligatorisk säkerhet som orsakade förseningen. Eller är det bättre att låta flightright motsv. reda ut det?
 
De säger inte mer än så, ”I have reinvestigate the case and found that he reason for the cancellation was due to the Mandatory Security, and flight safety is always, and will always be, our first priority.”

Jag kanske borde fråga vad det var för obligatorisk säkerhet som orsakade förseningen. Eller är det bättre att låta flightright motsv. reda ut det?

Ja, bättre bevis än så får de lägga fram, det är flygbolaget som ska visa att de gjort allt som står i deras makt för att förhindra förseningen.
 
Vad gäller om jag har en genomgående biljett tur/retur, bokad via Lufthansa hemsida med avresa från Arlanda, med stopover (3dagar) i Seoul sedan vidare till Tokyo. Där fick vi en försening med Asiana på ca 3.5h. Dvs mellan Sydkorea och Japan.

Har jag rätt till att få någon kompensation? Tacksam för svar :)
 
Blev sju timmar försenad mellan Arlanda och Madrid med Air Europa den 5:e juli.
Hjälp! Air Europa till Madrid försenat | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Skickade in mitt claim om ersättning på 400 euro per person då förseningen var pga ett sent ankommande flyg till Arlanda pga tekniska problem. Fick nedanstående svar från Air Europa. Någon som haft ett ärende med Air Europa?

Dear Mr. Samosaguas,

We acknowledge receipt of your comments submitted through our website as per July 08th, 2019, concerning our flight UX-1642 Arlanda - Madrid on July 05th, 2019.
We very much regret the delay that the flight mentioned above suffered on its departure. According to our high security instructions and in order to provide our passengers with the highest possible safety standards at all times, due to extraordinary circumstances the programmed aircraft had to be replaced by another on a previous stopover.

We assure you that Air Europa constantly strives to offer the maximum punctuality and service to all passengers and that we put all our efforts i nto trying to achieve this aim; in fact, we are constantly pushing for progress in order to keep a delay as short as possible.

We kindly inform you that in such cases the company offers assistance to the passengers in accordance with the normative in force in each case up to the departure of a given flight depending on the waiting period, the length of the air route and the country of departure of the affected flight.

Likewise, we would like to inform you that in case you deci ded not to take the initially booked flight or an alternative one, hence, you decided not to fly; you can apply for the reimbursement of the non-used portion of your ticket if the delay of the flight exceeds five (5) hours. If this applies to you please contact the sales office that issued your ticket in order to request a refund of the non-used portion of that ticket.

Nevertheless, we would like to inform you that in the event of delay there is no economic compensation established.
We thank you for contacting us and at the same time regret the inconveniences as described. Despite this time we have not been able to meet your expectations, we however hope to welcome you back to Air Europa in the future as we would appreciate the opportunity to restore your faith in us again.

Yours sincerely,


Customer Relations Department
Air Europa

Fax: +34 971 178 439
E-mail: relacionesconclientes@air-europa
 
Hej!

Jag hade en bokning ARN-FRA-JNB. ARN-FRA blev försenat, först pga planet kom sent in till ARN, sedan uppskjuten starttid pga dålig väder FRA. När jag väl kom fram till FRA, och kom fram till gaten för planet till JNB hade de stängt dörrarna.

Har jag rätt till ersättning enligt EU261? Kan jag hävda att de borde väntat med FRA-JNB flighten då vi var flera passagerare som skulle med den som var försenade in?
 
Toppen