palmen
Moderator
Ja, du kan inte själv hitta på ett belopp i ränta.Hur mycket dröjsmålsränta är skäligt att begära? Enligt räntelagen?
Ja, du kan inte själv hitta på ett belopp i ränta.Hur mycket dröjsmålsränta är skäligt att begära? Enligt räntelagen?
Det kan finnas vedertagen praxis alternativt reglerat i EU förordning, jag har själv inte sett någon om dröjsmålsränta i EU261 (kollade igenom lagtexten imorse). Därav min fråga.Ja, du kan inte själv hitta på ett belopp i ränta.
Har nu använt mig av formuläret:
Danish Transport, Construction and Housing Authority has received the complaint. The estimated handling time is five months.
§6 räntelagen. Förmodligen har alla eu-länder någon motsvarande lagstiftning. Men däremot inte reglerat särskilt enligt denna eu-förordning, det går på mer allmänna avtalsrättsliga principer.Det kan finnas vedertagen praxis alternativt reglerat i EU förordning, jag har själv inte sett någon om dröjsmålsränta i EU261 (kollade igenom lagtexten imorse). Därav min fråga.
Jag är ingen expert men skulle tro att du har rätt till de 250, samt extra kostnader i form av mat/logi etc som ev uppstår pga deras fallerande.Min tur att ha ett case mot Norwegian:
Vaknade i morse av att jag hade ett SMS att min flygning UME-ARN 09.55 var inställd pga att tekniska problem.
Eftersom jag måste vara i Stockholm kl 13 för ett möte bokade jag istället SAS till det hutlösa priset 2599:- i GO istället för 549:- som Norwegian kostade.
Då Norwegian INTE automatiskt bokar om till nästa lediga flight utan man måste göra detta själv så var deras nästa flight 12.55 redan fullbokad och nästa flight igen var 16.55.
Nu har jag begärt 250 Euro i ersättning för inställt flyg + 2050:- för mellanskillnaden som SAS-biljetten kostade.
Som jag förstått har jag rätt att få ersättning för alla extra kostnader deras inställda flight orsakar mig + EU261/2004 ersättningen.
Har även begärt återbetalning av biljetten för den inställda flighten.
Kommer jag att få ut vad jag begärt ?
/ TT
Reseförsäkring hade tagit ev merkostnader. I övrigt har han inte rätt till någon ersättning alls, framförallt inte med avseende på eu261/2004.Har han rätt till någon kompensation? Flygbolag, försäkring etc, vad hade ni försökt med?
Beror på anledningen till att det blev inställt.En vän hörde precis av sig då SAS ställt in hans flyg från Malaga till Arlanda imorgon 06.00. Av någon anledning bokade inte SAS om honom automatiskt så jag ringde till guldsupporten och fick hjälp med att boka om honom till direktflyget som går 20.55 imorgon.
Om jag förstår det rätt så blir det 400€ i ersättning? Har även bett honom att spara alla kvitton för mat.