Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har nu använt mig av formuläret:
Danish Transport, Construction and Housing Authority has received the complaint. The estimated handling time is five months.

Den 12/6 öppnade jag ärendet med TAP

Den 24/8 hörde jag av Styrelsen och den 28/8 så vaknade TAP med att säga att de skulle skicka 600€ och de har nu bokförts på kontot, jag har ej fått något för utläggen ännu men det var inte många hundralappar.

Så 4 dagar efter att Styrelsen skickade en fråga till TAP så vaknade de till.

För att förtydliga så hörde styrelsen bara av sig med ett e-mail om att de kontaktat TAP i ärendet inte att de faktiskt handlagt och funnit att jag skulle ha ersättning.
Men det var väl tillräckligt som spark i ändalykten.

Betalade ju 5800 för enkelresan i Biz med TAP så den blev gratis + Eurobonuspoängen.
 
Last edited:
Det kan finnas vedertagen praxis alternativt reglerat i EU förordning, jag har själv inte sett någon om dröjsmålsränta i EU261 (kollade igenom lagtexten imorse). Därav min fråga.
§6 räntelagen. Förmodligen har alla eu-länder någon motsvarande lagstiftning. Men däremot inte reglerat särskilt enligt denna eu-förordning, det går på mer allmänna avtalsrättsliga principer.
 
Min tur att ha ett case mot Norwegian:
Vaknade i morse av att jag hade ett SMS att min flygning UME-ARN 09.55 var inställd pga att tekniska problem.
Eftersom jag måste vara i Stockholm kl 13 för ett möte bokade jag istället SAS till det hutlösa priset 2599:- i GO istället för 549:- som Norwegian kostade.
Då Norwegian INTE automatiskt bokar om till nästa lediga flight utan man måste göra detta själv så var deras nästa flight 12.55 redan fullbokad och nästa flight igen var 16.55.
Nu har jag begärt 250 Euro i ersättning för inställt flyg + 2050:- för mellanskillnaden som SAS-biljetten kostade.
Som jag förstått har jag rätt att få ersättning för alla extra kostnader deras inställda flight orsakar mig + EU261/2004 ersättningen.
Har även begärt återbetalning av biljetten för den inställda flighten.

Kommer jag att få ut vad jag begärt ?

/ TT
 
En kollega hade en trist upplevelse med SkyTeam (pågår fortfarande). Blev försenad ut ur Dallas pga stormen och missade connection till Amsterdam i Atlanta. Inga fler flyg den kvällen och flygplatsen stängde ner. Jag sa åt honom att hitta ett hotell på flygplatsen eller i Atlanta (Delta eller jobbet betalar) men han är inte särskilt handlingskraftig (eller resvan) och sa att han inte orkade styra med det, så han spenderade natten i terminalen och försökte kontakta jobbets resebyrå. Blev ombokad till 15.20 och kom med det planet efter att ha spenderat 18 timmar på flygplatsen. Landade nyss i Amsterdam och är inbokad på 15-flighten i em tillbaka till Sverige.

Har han rätt till någon kompensation? Flygbolag, försäkring etc, vad hade ni försökt med?
 
Min tur att ha ett case mot Norwegian:
Vaknade i morse av att jag hade ett SMS att min flygning UME-ARN 09.55 var inställd pga att tekniska problem.
Eftersom jag måste vara i Stockholm kl 13 för ett möte bokade jag istället SAS till det hutlösa priset 2599:- i GO istället för 549:- som Norwegian kostade.
Då Norwegian INTE automatiskt bokar om till nästa lediga flight utan man måste göra detta själv så var deras nästa flight 12.55 redan fullbokad och nästa flight igen var 16.55.
Nu har jag begärt 250 Euro i ersättning för inställt flyg + 2050:- för mellanskillnaden som SAS-biljetten kostade.
Som jag förstått har jag rätt att få ersättning för alla extra kostnader deras inställda flight orsakar mig + EU261/2004 ersättningen.
Har även begärt återbetalning av biljetten för den inställda flighten.

Kommer jag att få ut vad jag begärt ?

/ TT
Jag är ingen expert men skulle tro att du har rätt till de 250, samt extra kostnader i form av mat/logi etc som ev uppstår pga deras fallerande.

Tror dock inte de ersätter mellanskillnaden till annat flyg. Jag hade samma case för ca 8 mån sedan mot BA, där de inte ersatte nån mellanskillnad (jag bokade en separat one way sas biljett istället) De menar nog på att de 250eur ska täcka ev andra oangelägenheter. Tex i ditt fall ”valde” du att lägga dem på annan biljett.
 
En vän hörde precis av sig då SAS ställt in hans flyg från Malaga till Arlanda imorgon 06.00. Av någon anledning bokade inte SAS om honom automatiskt så jag ringde till guldsupporten och fick hjälp med att boka om honom till direktflyget som går 20.55 imorgon.

Om jag förstår det rätt så blir det 400€ i ersättning? Har även bett honom att spara alla kvitton för mat.
 
En vän hörde precis av sig då SAS ställt in hans flyg från Malaga till Arlanda imorgon 06.00. Av någon anledning bokade inte SAS om honom automatiskt så jag ringde till guldsupporten och fick hjälp med att boka om honom till direktflyget som går 20.55 imorgon.

Om jag förstår det rätt så blir det 400€ i ersättning? Har även bett honom att spara alla kvitton för mat.
Beror på anledningen till att det blev inställt.

Kvalificerad gissning säger ja, men vad uppger SAS?
 
Toppen