Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
250€ låter som ett solklart fall här för försening, sen gäller duty of care, boende, transport, mat och nödvändiga inköp av kläder och hygienartiklar ska de ha.
De har ändå fått rimliga nivåer för transport och hotell kan jag tycka, att bagaget aldrig kom är ju dock uselt.
 

freppa87

Medlem
Det behöver inte vara extraordinärt i 3 dagar, räcker att din flight blir drabbad av det och sedan ombokning till nästa tänkbara flight som mycket väl kan vara 3 dagar bort. Åkte själv till Berlin runt den tiden och det var proppfullt åt båda håll.

Kom planet aldrig till Berlin utan ställdes i Köpenhamn? Varför var de på flygplatsen 1h efter planerad avgång?

Det vet jag faktiskt inte. Dom var kvar på flygplatsen eftersom dom inte visste vad som skulle hända (otydlig info från SAS).
 

charmkurs

Medlem
Att de får vara beredda på att bråka. Och för att snabba på det hela även kräva dröjsmålsränta för fall att de inte betalar.

Är British Airways alltså kända för att vara besvärliga? Är det ändå inte bäst att i första hand bara framställa krav, och om British Airways säger nej (rimligen inte till kostnader som de redan på flygplatsen aviserade att de tar - enligt mitt tidigare inlägg), kan man då nämna dröjsmålsränta samt kanske också att man skickar en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)?

Tack för era svar @Jakob Österberg och @palmen!
 

palmen

Moderator
Är British Airways alltså kända för att vara besvärliga? Är det ändå inte bäst att i första hand bara framställa krav, och om British Airways säger nej (rimligen inte till kostnader som de redan på flygplatsen aviserade att de tar - enligt mitt tidigare inlägg), kan man då nämna dröjsmålsränta samt kanske också att man skickar en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)?

Tack för era svar @Jakob Österberg och @palmen!
Dröjsmålsränta har du rätt till för EU261/2004 ersättningen, ni ska självklart skicka in den själva först till British Airways men om de strular för mycket kan ni nyttja ARN eller någon av de företag som driver in sånt här då det låter som att ni har ett starkt case.
Nu vet jag inte vilka extra kostnader de hade, men så länge de är rimliga och inte överskrider vad British Airways sagt var OK med allt för mycket har de nog en chans att få ut detta.

British Airways är ibland lite knepiga att ha och göra med om sånt här men kan även fungera bra också.
Återrapportera gärna hur det har gått för er.
 

El0

Medlem
Hej experter!

Fick SMS dagen innan jag skulle åka att mitt flyg var inställt pga "Operational Reasons".
Någon som sitter på mer info om DY4103 8jun2018 eller vet hur jag kan få fram det? :)

Kundtjänst ville inte boka om mig till SAS och nästa flyg skulle ha mig framme i Oslo 2+ h senare än ursprungsflyget (type 1 om jag förstått det rätt)

Svaret jag fick från Norwegian när jag mailade och bad om kompensation var det nedan:

UPDATE: Skickade det till ARN.
Svar idag:

Response (16/08/2018 03.45 PM)
Sak
Vedrørende DY4103 fra Stockholm til Oslo 08.06.2018 for 1 passasjer.
Klager krever kompensasjon pålydende 250 EUR i henhold til EU forordningen 261/2004.
Vi har tatt en totalvurdering av denne saken og har kommet frem til at vi vil imøtekomme kravet
om EU kompensasjon pålydende 250 EUR.
Vi ber om å få tilsendt følgende informasjon, slik at vi kan gjennomføre utbetaling snarest mulig
:
• Fullt navn, postadresse, IBAN, BIC/SWIFT, konto nummer
Dette må sendes ved å besvare denne eposten.
Saken ferdigstilles når all nødvendig informasjon er mottatt.
 
Toppen