Hej gott folk,
Jag och en vän fick ett flyg inställt och förskjutet från kvällen till nästa morgon, ARN till TXL med SAS.
För mig som EBD fick jag normal ersättning utan problem men i hennes fall hävdar SAS att det var extraordinära omständigheter. Texten nedan från SAS låter i mina öron inte som särskilt extraordinärt. Vad tror den kollektiva visheten om det här?
"
I det här fallet var orsaken till det försenade och sedermera inställda flyget, SK2679 avsaknad av crew personal. Det var avsaknad av crew personal på grund av det som kallas air traffic control (ATC) på ett tidigare flyg som gjorde att crew personalen var försenat till denna flygning.
Väldigt kort kan det förklaras med att det är fullt i luftrummet och man blir tilldelad en tid när man får flyga, en så kallad SLOT tid. Flygbolagen har ingen möjlighet att påverka de här SLOT tiderna. Air traffic control (ATC) förseningar räknas som ”extraordinära omständigheter” vilket innebär att jag inte har möjlighet att ersätta dig med EU 261/2004 ersättning.
"