Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

En tredje variant alltså :eek: men den landar ju mellan mina varianter så det är väl lite lagom:D

Men kan SAS egentligen avtala bort EU direktivet? Intressant diskussion, tror dock inte att jag skulle processa för att få rätt för det ;)


EU:s förordningar gäller som svensk lag och i det här fallet så står det:


Artikel 15

Ansvarsbegränsning

1. Förpliktelserna gentemot passagerarna enligt denna förordning får inte begränsas eller åsidosättas, exempelvis genom undantag eller en begränsande klausul i transportavtalet.

2. Om ett sådant undantag eller en begränsande klausul trots det tillämpas på en passagerare, eller om passageraren inte informeras på ett korrekt sätt om sina rättigheter och därför har godtagit en lägre kompensation än vad som föreskrivs i denna förordning, skall passageraren fortfarande ha rätt att vidta nödvändiga rättsliga åtgärder i behörig domstol eller behörigt organ för att få ytterligare kompensation.
 
Air Berlin vill inte ge ersättning med hänvisning till

"According to our flight documentation the flight could not be operated as scheduled due to restrictions by air traffic control. We kindly ask for your understanding that we are not liable for possible consequential costs in such cases."

Hur går man vidare med något sådant? Hela förseningen beror ju på att flyget inte var på plats när det skulle och därmed missade sin ord. avgångstid och därmed fick vänta på en ny slot-tid. Därefter flög man in förseningen till viss del, men pga ATC i Berlin inte fick landa och därmed cirkla i 40 minuter. Hade man hållit sina tider från första början så borde ju inte ATC ha varit ett problem.

Detta är väl ungefär vad jag tänkt svara åter igen i princip. Men innan jag svarar så tänkte jag kolla ifall någon har några erfarenheter kring detta eller tips på något mer jag kan skriva med i svaret.
 
Air Berlin vill inte ge ersättning med hänvisning till

"According to our flight documentation the flight could not be operated as scheduled due to restrictions by air traffic control. We kindly ask for your understanding that we are not liable for possible consequential costs in such cases."

Hur går man vidare med något sådant? Hela förseningen beror ju på att flyget inte var på plats när det skulle och därmed missade sin ord. avgångstid och därmed fick vänta på en ny slot-tid. Därefter flög man in förseningen till viss del, men pga ATC i Berlin inte fick landa och därmed cirkla i 40 minuter. Hade man hållit sina tider från första början så borde ju inte ATC ha varit ett problem.

Detta är väl ungefär vad jag tänkt svara åter igen i princip. Men innan jag svarar så tänkte jag kolla ifall någon har några erfarenheter kring detta eller tips på något mer jag kan skriva med i svaret.
Har en kollega som hade problem att få ut ersättning från AB, säkert 8-9 mail där de till slut skulle ersätta av välvilja 100 € i värdecheckar, till slut skrev hon till tyska ARN och skickade kopia till AB inom 5 dagar satt pengarna 4x250€ på kontot hennes.
 
SK 674 mellan FRA och ARN var 2.10h försenat i söndagskväll, vilket de sms:ade om,pga att de missat sin slot tid på Arlanda vid outbound.
Är det ett 261 case eller ej?
 
Toppen