fcx
Medlem
Det vet vi först när/om de går ur. Tills vidare gäller reglerna.Vad blir det nu för konsekvenser gällande BA i och med Storbritanniens utgång från EU?
Det vet vi först när/om de går ur. Tills vidare gäller reglerna.Vad blir det nu för konsekvenser gällande BA i och med Storbritanniens utgång från EU?
Vi skulle åka hem med SK964 6/6 09:05-14:35 HKG-ARN, flygningen blev inställd på kvällen den 4/6 (Hong kong tid).
Vi bokade ursprungligen under Friends and Familiy i GO och blev uppgraderade till Plus via Plusgrade.
Hemresan blev slutligen ombokad till LH797 5/6 23:05-05:20 HKG-FRA och LH800 6/6 07:10-09:15 FRA-ARN. Båda i bokningsklass M.
Vi kom alltså hem 5 timmar och 20 minuter tidigare än ursprungligen bokat.
Vi betalade 2995:-/p för Go, dvs 1497,5:- per sträcka och 1120:-/p för uppgradering av hemresan = 2617,5:-/p * 75% ~1963:-/p
Har fått svar från SAS, de erbjuder, €600/person plus kostnaden för plusgrade som var 1120:-/person.
Vi är rätt nöjda med slutsumman, även om det är totalt ca 1600 mindre än vi yrkade på. Vi får tillbaka mer än vi betalade för biljetten så vi slog till på en plusresa till Los Angeles i september under friends & family kampanjen. Kommer göra att sambon också når Diamond i år. Så från statuslösa, till EBD båda två, tack för det BC
Sen är det kanske principiellt intressant att driva frågan vidare.
Är det någon annan som har fått inställt flyg vid plusgrade? Vad har ni fått för svar? Och hur har ni agerat?
Hur hanterades det när det var OptionTown uppraderingar?
Är det någon som har råkat ut för inställt flyg, vid ändring av biljett från tex plus - business (boka först i plus, sen ändra till business genom vanlig ändring av biljett). Hur har ersättning för detta hanterats?
Tror nedan besvarar ena frågan?En kompis skulle åka ARN-WAW-ZAG med LOT idag. Benet WAW-ZAG blev inställt och de routades om via Split istället. Känns som ett klockrent 261/2004-fall, även om någon tydligen mumlat nåt om nån strejk nånstans. Med tanke på att jag inte hört om någon polsk strejk och framförallt då detta var i stort sett den enda avgången på hela förmiddagen från WAW som blev inställd så luktar det som BS. Jag bad dem att försöka samla på sig lite mer info så ska vi ta en titt på detta sen.
Hursomhelst, jag undrar lite hur man räknar här. Trots att det är andra benet som ställdes in (som är kortare än 1500 km), visst är det ändå hela sträckan ARN-ZAG man räknar för när man avgör vilken typ av flight det är (ARN-ZAG är precis över 1500 km)?
Har någon erfarenhet av att begära EU-kompensation från LOT och om man måste krångla mycket för att få dem att betala?
Question 9: What amount of compensation is applicable if a connecting flight is cancelled?
The compensation depends on the distance of the cancelled flight, calculated from the point at which the cancellation occurred to the destination at which the cancellation will delay the passenger’s arrival. The interruption of a flight at an intermediate point cannot be considered as a cancellation.
Sk2003 från LLA-ARN blev försenad med ca 4h. Detta gjorde att vi missade vår anslutning till AGH och blev tvungna att sova på ARN. Vi blev alltså ca 11h försenade till AGH. Stämmer det då att jag kan kräva 250€ /pers utöver hotell och matkostnader på ARN?
AGH = Ängelholm senast jag kollade.Var det på samma bokning du hade hela vägen gäller nog att det är €400 som gäller då du blev 11 timmar försenad till Malaga och man räknar hela vägen.
Svar ja. Din möjlighet till framgång är, som alltid, begränsad till om orsaken till förseningen var extraordinär eller inte. Det skriver du inget om. Om det inte var det är du berättigad till 250 EUR p.p.Sk2003 från LLA-ARN blev försenad med ca 4h. Detta gjorde att vi missade vår anslutning till AGH och blev tvungna att sova på ARN. Vi blev alltså ca 11h försenade till AGH. Stämmer det då att jag kan kräva 250€ /pers utöver hotell och matkostnader på ARN?