WTP skrev:Nu är det min tur att fajtas med Ving och/eller Thomas Cook. Resan till Thailand (flyg +hotell) köptes via Ving med AMEX. På vägen hem var vi försenade med 15 timmar "pga tidigare oljelukt i kabinen" som de skrev i SMS. Kärran som skulle ta oss till GOT var tvungen att hämta stockholmare de det var "deras" kärra som det blev fel på och de väntade 24 timmar innan de åkte hem med "vår" kärra.Försökte hitta i djungeln här men det är inte lätt att hitta svar på följande frågor:Ska jag kontakta Ving och/eller Thomas Cook?Ska jag försöka själv eller lämna direkt till tex. forsenad.se?Ngt mer jag ska tänka på?Jag är absolut inte intresserad i ngn "voucher-ersättning"!Tack på förhand.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Alltid flygbolaget om grund för ersättning är 261/2004.Försök först själv.Håll dig kort till saken (=ingen uppsats) och skriv att tekniska fel inte är ersättningsgrundande samt att du emotser skyndsam handläggning.Klicka för att utvidga...
Nu har jag fått svar från Thomas Cook.
Vad rekommenderar ni för nästa steg?
Har lust att skriva tillbaka "Kom igen, måste jag verkligen ta detta via tex. forsenad.se???"
Spoiler: Svar från Thomas Cook
Hej WTP
Tack för ert mail.
Vi vill först och främst beklaga förseningen som uppstod på er hemresa. Vi har full förståelse för att detta inte var den avslutning som ni hade önskat på er semester. DK2573 den 3 mars 2018 blev försenad totalt 14 timmar och 49 minut och det ber vi verkligen om ursäkt för.
Förseningen som ni drabbades av på er hemresa orsakades av att vi var tvungna att omdirigera trafiken, då ett av våra flyg hade oljeläckage. Vid ett sådant här tillfälle måste vi som flygbolag titta på hela flygprogrammet och se på den absolut bästa lösningen för alla inblandade. Vi beklagar än en gång förseningen.
Lagstiftning vid förseningar:
Som ni säkert redan vet så har Europaparlamentet utarbetat en förordning (en EU lag) som skall skydda passagerarna mot förseningar, den kallas för EU261/2004.
Dock kan inte alla flygförseningar undgås och är det en orsak som kan utgöra en säkerhetsrisk, så är flygsällskapet tvungna att prioritera flygsäkerheten högre än risken för en försening.
Europaparlamentet har därför tagit detta i betraktning i förordningens artikel 14. I artikel 14 står det att flygsällskapet inte är förpliktigade till att kompensera passagerare, om förseningen orsakades av omständigheter som man inte hade kunnat undvikas. Flygsällskapet skall dock kunna bevisa att alla rimliga och nödvändiga åtgärder har tagits för att undgå förseningen.
Thomas Cook Airlines Scandinavia anser att vi inte är förpliktigade till att utbetala kompensation vid denna försening, då vi anser att vi har gjort allt som står i vår makt för att minimera förseningen.
I de tillfälle ni inte är eniga i vårt svar, gäller följande:
Europaparlamentet har valt en instans i varje EU-land, där passagerarna kan vända sig med sitt ärende, om flygsällskapet och passagerare inte är eniga i om det skall utbetalas kompensation för förseningen i förhållande till EU 261/2004. I enlighet med EU-lagstiftningen och rättpraxis har National Enforcements Bodies (NEB) en betydande roll i förbindelse med hantering och bedömning av enskilda ärenden om flygförseningar. I Sverige är det Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) som är vald till att bedöma ett sådant ärende. Det är därefter flygsällskapets plikt att kunna dokumentera till ARN att flygsällskapet har gjort det som krävs gör att kunna undvika en försening – i detta tillfälle genom att sända in dokumentation kring orsaken. ARN kommer därefter uttala sig med sin rekommendation.
Vi beklagar än en gång förseningen men vi hoppas att ni hade en fin semester i Thailand och att ni har många fina minnen med er hem igen.
Med vänlig hälsning
Thomas Cook Airlines Scandinavia
Kundservice