Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har vi något exempel på resenärer som fått ersättning då de nedgraderats från Premium Economy på originalbolaget till Economy på ett bolag som inte har Premium Economy? Jag tror du kommer gå en tuff match till mötes. Tyvärr. Men hoppas du lyckas. Håll oss informerade.
 
Har vi något exempel på resenärer som fått ersättning då de nedgraderats från Premium Economy på originalbolaget till Economy på ett bolag som inte har Premium Economy? Jag tror du kommer gå en tuff match till mötes. Tyvärr. Men hoppas du lyckas. Håll oss informerade.

Jag har fått det av SAS när jag fick flyga LH hem från DXB.
 
Ok. Men då var du bokad i SAS Plus i en longhaul-maskin antar jag? Borde inte vara skillnad men man vet aldrig... Nu är det tur att motparten för @Homer är SAS och inte Lufthansa. Det borde underlätta fighten något.
 
Vad är isåfall skillnaden att bli nedgraderad från 1:a klass till Business på ett bolag
som inte har 1:a klass?
Ekonomi = Ekonomi men Plus är ju en dyrare biljett där det bl.a.
ingår kaviar och champagne muffins och smoothies.
 
Det som räknas är att du skulle ha suttit i en annan kabin, inte vilken faktisk service den har... Därför bör man ha rätt till ersättning om man bokat SAS Plus och får åka vanlig ekonomi men inte ifall man bokat United MCE och blir ombokad till tex LH.
 
Vad är isåfall skillnaden att bli nedgraderad från 1:a klass till Business på ett bolag
som inte har 1:a klass?
Ekonomi = Ekonomi men Plus är ju en dyrare biljett där det bl.a. ingår kaviar och champagne muffins och smoothies.

Det borde inte vara någon skillnad. Har dock för mig att det är precis nyligen IATA har "erkänt" Premium Economy som en egen kabinklass och med det borde nedgraderingspolicies vara applicerbara. Fram tills dess var economy och premium economy samma sak i IATAs ögon vilket flera bolag verkar ha tolkat till sin fördel...
 
Fast IATA är ju inte ansvariga för att upprätthålla EU261/2004, så deras tyckande betyder ju inte att domstolarna håller med... Hsh, bra om de nu anser att premium economy är en egen klass.
 
Hej, jag har ett ärende där jag skulle vilja ha hjälp med att tolka regelverket.
Jag hade en bokning hem igår 22 FEB från Minneapolis (UA) Chicago (SK) Köpenhamn.
16:21-17:59 MSP-ORD UA1525
22:05-13:20 ORD-CPH SK944

När jag checkade in i Minneapolis så fick jag tre boardingkort och såg att jag istället var bokad via Arlanda, dvs
16:21-17:59 MSP-ORD UA1525
19:45-11:10 ORD-ARN SK946
13:30-14:40 ARN-CPH SK1423

Totalt blev jag 1:20 sen till Köpenhamn, jag läste mig till på BC att jag blivit ombokad eftersom SK943/SK944 var inställd den dagen, anledningen vet jag inte.

Jag började läsa på lite kring regelverket gällande inställda flygningar och kan konstatera att det är lite trickigt att tolka.
Vid inställda flygningar längre än 3500km är ersättningen 600€
Iom att förseningen inte blev mer än 4h så har flygbolaget rätt att reducera ersättningen med 50%.

Sedan hittade jag även följande text. På wikipedia ( Regulation 261/2004 - Wikipedia, the free encyclopedia )

The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:
  • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
    • arrive no more than two hours later than scheduled
Hur ska detta tolkas. Är det hela bokningen som räknas eller är det from det segement som ställdes in.
Det var ju SK944 som blev inställd så jag fick åka 2:20 tidigare från Chicago, men enligt min hela bokning inkl United flygningen åkte jag ju i tid från Minneapolis och kom fram 1:20 sen.
 
Toppen