Hej, jag har ett ärende där jag skulle vilja ha hjälp med att tolka regelverket.
Jag hade en bokning hem igår 22 FEB från Minneapolis (UA) Chicago (SK) Köpenhamn.
16:21-17:59 MSP-ORD UA1525
22:05-13:20 ORD-CPH SK944
När jag checkade in i Minneapolis så fick jag tre boardingkort och såg att jag istället var bokad via Arlanda, dvs
16:21-17:59 MSP-ORD UA1525
19:45-11:10 ORD-ARN SK946
13:30-14:40 ARN-CPH SK1423
Totalt blev jag 1:20 sen till Köpenhamn, jag läste mig till på BC att jag blivit ombokad eftersom SK943/SK944 var inställd den dagen, anledningen vet jag inte.
Jag började läsa på lite kring regelverket gällande inställda flygningar och kan konstatera att det är lite trickigt att tolka.
Vid inställda flygningar längre än 3500km är ersättningen 600€
Iom att förseningen inte blev mer än 4h så har flygbolaget rätt att reducera ersättningen med 50%.
Sedan hittade jag även följande text. På wikipedia (
Regulation 261/2004 - Wikipedia, the free encyclopedia )
The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:
- the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
- depart no more than one hour earlier than scheduled, and
- arrive no more than two hours later than scheduled
Hur ska detta tolkas. Är det hela bokningen som räknas eller är det from det segement som ställdes in.
Det var ju SK944 som blev inställd så jag fick åka 2:20 tidigare från Chicago, men enligt min hela bokning inkl United flygningen åkte jag ju i tid från Minneapolis och kom fram 1:20 sen.