Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Som både människa och flygresenär kan man faktiskt göra en hel del medvetna val. Se bara när man lyckades bojkotta Grekland när dom införde militärdiktatur. Själv har jag för olika projekt gjort upp speciella avtal direkt med flygbolag i olika delar av världen beroende på var vi arbetat. Skulle inte tänka mej att ta med Qatar i nuläget.

Min vän, vars fästmö jobbar som flygvärdinna på QR, hälsar att Expressens artikel tycks vara ovanligt väl underbyggd för att vara en kvällstidning :(

Min vän, vars fästmö jobbar som flygvärdinna på QR, hälsar att Expressens artikel tycks vara ovanligt väl underbyggd för att vara en kvällstidning :(

Jo, hela upplägget på artikeln var väldigt bra, sedan har jag "hört" samma saker under ett antal år om just Qatar Airways som också styrker detta. Sedan har både Emirates och Etihad inslag av detta i sin kultur vilket man skall vara medveten om även om det är skillnad på klimatet i Qatar och Dubai/Abu Dhabi.

Jag tycker att man mycket väl kan och skall bojkotta Qatar Airways. Att inte göra något för att man inte kan göra allt som flera debattörer har antytt är en väldigt dålig ide...

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Då måste jag fråga, varför jobbar hon kvar på QR? Vad tjänar en flygvärdinna på QR (på ett ungefär)? Jag antar att fråga nummer två är svaret på fråga nummer ett, hade dock varit intressant att få en siffra på det.

Då måste jag fråga, varför jobbar hon kvar på QR? Vad tjänar en flygvärdinna på QR (på ett ungefär)? Jag antar att fråga nummer två är svaret på fråga nummer ett, hade dock varit intressant att få en siffra på det.

Detta är inte svar på din fråga, men när jag bodde i Dubai så lärde jag känna en hel del EK-crew. Deras löner då låg runt 18-25.000kr (skattefritt) per månad, beroende på position. Sen har de gratis boende. Alla under purser får dela lägenhet med annan crew 2-4st i en lägenhet. Purser kan få egen lägenhet. Kaptenerna har ännu bättre avtal såklart. "Primadonnor" brukade de kallas av de andra, för de hade rätt till villa och massa andra perks. :)

Jag skulle väl tro att QR ligger där i närheten också, men det är ju bara jag som gissar.

Detta är inte svar på din fråga, men när jag bodde i Dubai så lärde jag känna en hel del EK-crew. Deras löner då låg runt 18-25.000kr (skattefritt) per månad, beroende på position.

Ok...jag trodde nog det var fråga om helt andra lönenivåer. Antar att det är äventyret som lockar de som kommer från Europa då, för de där lönerna kan man ju dra in i Sverige på vanligt okvalificerat nattskiftsjobb (6-7 h/dygn) på fabrik, eller på ett någorlunda kvalificerat kontorsjobb, för att ta två exempel som inte ligger i närheten av kabinpersonal när det gäller stressnivåer och obekväma arbetstider.

Ok...jag trodde nog det var fråga om helt andra lönenivåer. Antar att det är äventyret som lockar de som kommer från Europa då, för de där lönerna kan man ju dra in i Sverige på vanligt okvalificerat nattskiftsjobb (6-7 h/dygn) på fabrik, eller på ett någorlunda kvalificerat kontorsjobb, för att ta två exempel som inte ligger i närheten av kabinpersonal när det gäller stressnivåer och obekväma arbetstider.

Ja, det stämmer nog på alla jag har träffat. Flyga världen runt och faktiskt se en hel del. En long-haul innebär ju rätt bra vila så man hinner med att se lite. Jag minns att de alla klagade på short-haul etc, för det är bara stress och jobbigt samt ingen schysst vila på destinationen, utan man bara vänder tillbaka, sen en till kanske samma dag.

Sen tycker jag väl inte att 18-25.000kr i månaden och ingen kostnad för bostad är fy skam inte. Det är ju mer än vad de flesta tjänar efter skatt och som ska täcka bostad också. EK har 6st skyskrapor på Sheik Zayedh Road, så de bor ju rätt okej, eller iaf förrut. Nu är väl inte SZR lika hippt som det var kanske.

Den lönenivån är fantastisk om du är från Thailand eller Indien. Hos QR verkar det inte vara så många kvar från Västeuropa/Australien till skillnad mot hos EK.

Den lönenivån är fantastisk om du är från Thailand eller Indien. Hos QR verkar det inte vara så många kvar från Västeuropa/Australien till skillnad mot hos EK.
Antar att detta kan vara en indikation på att arbetsvillkoren är något mer 'västvänliga' än hos QR...

Jag finner det lite konstigt att OW släpper in QR om de till fullo är medvetna om arbetsvillkoren som har skildrats här.

Toppen