Senaste nytt

Problem med att välja säte på SAS

Jag har precis samma problem då jag reser med statuslöst sällskap. Jag kan välja plats en gang, men om jag sedan vill ändra så kan jag bara ändra min egen plats.

Hmmm har ett konstigt problem. Har mig och min fru i bokningen till Tokyo från Arlanda och valde sittplatser när jag bokade nu såg jag att jag valt fel nödutgångsplatser eftersom jag trodde att det var en 330e men det är ju 340 (satte oss på 41 isf 40)

Nu till problemet jag kan ändra min sittplats men inte hennes.... Så har det inte varit förut. Någon som haft liknande problem? Jag är EBG och hon EBS.
Som den gentleman du är så överlåter du såklart den bättre platsen till henne. Kommer garanterat att löna sig ...

@xmit uppmärksammade mig på att det kända problemet med att välja säte på SAS CRJ-900 nu verkar vara avlöst. Testade på en kommande bokning till München och visst fungerar det.

upload_2016-4-27_23-10-37.png

Har en bokning där jag på samma pnr i Amadeus har flighter som inkluderar SAS och bolag från både SkyTeam och OneWorld. Resebyrån seatade mig på alla flighter, men nu vill jag byta platser på SAS-flighterna. EBG-numret ligger inne, tillsammans med mitt KLM-nummer och mitt BA-nummer.

Mailade SAS-guldsupport och svaret jag fick är att om jag vill utnyttja guldförmånen om pre-seating måste de ta bort KLM-numret och BA-numret från bokningen. Känns som en riktig sommarjobbare där. Förklarade att SAS-numret gäller för *A-flighterna, BA-numret för OneWorld-flighterna och KLM-numret för SkyTeam-flighterna.

Flighterna syns i SAS-appen så visst ligger mitt nummer inne.

Har skickat ett annat mail till vår resebyrå nu ikväll och hoppas de seatar om mig.

1) Varför kan inte SAS fixa så man kan ändra seating själv även på bokningar som inte är gjorda direkt på deras hemsida.

2) Varför har SAS personal som inte ens kan hantera dessa triviala ärenden?

SAS har verkligen kört tombola på flighten CPH-PRG (för imorgon) de senaste 12 timmarna.
Vi började med en CRJ som blev ändrat till A320 och nu i kväll till A321. För att detta inte skulle vara nog så har man också ändrat var Plusklassen skall sluta (minst 4 gånger.)
Nu har SAS flyttat tillbaka mig och min fru till rad 9 vilket verkar ok. Men min fru sa att rad 9 finns det endast som B och C och vi har fått D och E och där är endast ett CC säte.
Enligt Seatguru har min fru rätt men enligt SAS app/ nya websidan skall raden 9D-F finnas på en A321.
Min fru verkar vara säker men jag vet också att Seatguru kan ha fel (men har för mig att det bara finns ett CC säte där också).

Vad tror ni?

Seatguru:
upload_2017-11-23_22-5-42.png

SAS:
upload_2017-11-23_22-7-37.png

Seatguru verkar ha fel. Rad 9, som den ser ut på din bokning, motsvarar vad som syns på Expertflyer.
Seatgurus plan är nog den tidigare inredningen på 321 - eller så ska ni åka med OY-KBE, den enda 321 som har fått den nya inredningen. Den kanske avviker något.

Edit: Jag kollade några andra 321-avgångar i morgon och där ser inredningen mer ut som den som Seatguru presenterar, dvs inga bokningsbara platser på rad 9 till höger.
Så den 321 som går till Prag i morgon har avvikande inredning. Jag gissar att det är OY-KBE.

Last edited:
Seatguru verkar ha fel. Rad 9, som den ser ut på din bokning, motsvarar vad som syns på Expertflyer.
Seatgurus plan är nog den tidigare inredningen på 321 - eller så ska ni åka med OY-KBE, den enda 321 som har fått den nya inredningen. Den kanske avviker något.

Edit: Jag kollade några andra 321-avgångar i morgon och där ser inredningen mer ut som den som Seatguru presenterar, dvs inga bokningsbara platser på rad 9 till höger.
Så den 321 som går till Prag i morgon har avvikande inredning. Jag gissar att det är OY-KBE.
Tackar, så kan det helt klart vara! :)

Lånar den när tråden. Har en genomgående bokning med SAS från AUS-IAD-CPH. Således code share med United på första benet. Finns det något sätt att välja säte för united-flighten? På utresan blev jag mittsätesryttare i princip längst bak... SAS-pesonen som checkade in mig kunde inte göra något åt det vid incheckning. Han hänvisade till United service desk på plats i US. Right... lite sent att göra något åt saken då (i princip full flight).

Lyckas inte få upp bokningen på Uniteds sida (vilket kanske är väntat iofs) och sas hemsida erbjuder inte sexåring på united-ben. Testade även Lufthansa, thai utan resultat. Lot kunde visa resan men inte göra ändringar. Var längesedan jag hade ett liknande usecase, så är lite ringrostig... tips någon?

Toppen