Senaste nytt

Problem med att välja säte på SAS

Vad är det för "välja-sätes-virus" som SAS planterat i Amadeus och VAD i hela friden tjänar de på att lägga sig på tvären?? Helt sjukt, man måste böna och be för att få välja säte - och det som en av SAS mest trogna kunder. Urk....

Jag tror viruset är möjligheten att betala för ASR. För började inte detta problem "på riktigt" just i samband med att SAS började ta betalt för ASR?

Det skall väl inte vara problem att välja säte i minus om man har bokat via SAS egna kanaler och är EBG/EBD. Problemet med resebyråbokningar är väl att det tyvärr finns en del byråer (ex. Travellink) som säljer sätesreservation som en tjänst även om man är EBG/EBD.

Troligtvis är det därför SAS inte vill göra detta...

Mvh
/NotRyan

Fast den resebyrå vårt företag använder följer SAS egna rekommendationer, dvs. EBG, EBD och EBP kan välja säten när som helst. Trots full compliance funkar det inte. Jag börjar ruttna, och då är det rätt illa faktiskt... :)

Det borde inte vara svårt för SAS att berätta exakt vad som gäller i denna fråga. Trots det får man olika svar av kundtjänst varje gång.

Med reservation för att jag inte har läst hela tråden så har jag kanske ett nytt problem.

En telefonbokning gjord hos SAS i Plus, och kan inte välja plats hos varken SAS eller Lufthansa.

En kul finess är att om du bokat SAS-flyg med 220-biljetter (a.k.a Lufthansautfärdade sådana) via resebyrå så funkar det klockrent att seata på lufthansa.com. 117-däremot är helt kört på alla ovan nämnda siter om de bokats via resebyrå.

Om man bokar via en resebyrå, kan de verkligen inte lösa seatingen då? Jag kan förstå varför SAS inte vill röra en bokning gjord hos en resebyrå, men resebyrån borde kunna fixa det.

En kul finess är att om du bokat SAS-flyg med 220-biljetter (a.k.a Lufthansautfärdade sådana) via resebyrå så funkar det klockrent att seata på lufthansa.com. 117-däremot är helt kört på alla ovan nämnda siter om de bokats via resebyrå.

Försökte med precis en sådan bokning igår och kunde välja platser på Lufthansa-flygen men inte på Sas-flygen. Varken på lufthansa.com eller sas.se. Testade då lot.com och där gick det att välja platser men inte se vilka som var lediga. På fjärde försöket lyckades jag hitta en ledig plats på sista sträckan.

Toppen