Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Hachans

Medlem
Jag skulle ansöka om ett nytt ordinarie pass i din situation. Om ett pass tidigare ibland kunde komma på två arbetsdagar, borde det väl vara en hygglig chans att det hinner komma inom fyra arbetsdagar nu? Det är rimligen tid för produktion + tid för leverans (+ ev fördröjning på polisstationen att meddela att ditt pass kommit) som gäller. Finns det ingen kö i produktionen, och du hittar en ansökningstid idag, så lär väl ditt pass produceras imorgon.

Ja, vi fick en tid idag så är på väg i detta nu.

En bieffekt av att bli beviljad medborgarskap är att ens permanenta uppehållstillståndskort blir spärrat omedelbart. Vilket är obra om beskedet kommer kort innan man ska iväg någonstans eftersom man riskerar att inte bli insläppt igen.
 

intuition

Medlem
Insläppt i Sverige brukar man bli. Man kan behöva göra en intervju. Man kan ta med sig ett personbevis också - även om pappret i sig inte bevisar något så förenklare det för tjänstemannen när han/hon ska försöka validera ens identitet. Och även om PUT-kortet är ogiltigt är även det en tydlig ledtråd till tjänstemannen.

Jag vet någon som glömde passet och hade med sig ett UT-kort som hade gått ut sedan lång tid (förnyats, men tog fel på korten). Intervju räckte för att bli insläppt. Øresundsbrons passkontrollstation.
 

Tur-Ture

Medlem
Ja, vi fick en tid idag så är på väg i detta nu.

En bieffekt av att bli beviljad medborgarskap är att ens permanenta uppehållstillståndskort blir spärrat omedelbart. Vilket är obra om beskedet kommer kort innan man ska iväg någonstans eftersom man riskerar att inte bli insläppt igen.
Min son fick faktiskt avi om att hans pass gick att hämta dagen efter ansökan, trodde inte det var praktisk möjligt. Det var i Stockholm city i början av April.
 

Mikeswede

Medlem
Insläppt i Sverige brukar man bli. Man kan behöva göra en intervju. Man kan ta med sig ett personbevis också - även om pappret i sig inte bevisar något så förenklare det för tjänstemannen när han/hon ska försöka validera ens identitet. Och även om PUT-kortet är ogiltigt är även det en tydlig ledtråd till tjänstemannen.

Jag vet någon som glömde passet och hade med sig ett UT-kort som hade gått ut sedan lång tid (förnyats, men tog fel på korten). Intervju räckte för att bli insläppt. Øresundsbrons passkontrollstation.
Problemet är inte att komma in i Sverige om du har uppehållstillstånd/permanent medborgarskap även om kortet gått ut/är spärrat. Dom ser i datorn din nya status. Problemet är att komma med ev flyg till Sverige. Om dom kollar pass/uppehållstillstpnd kommer du inte med planet om kortet inte är giltigt.
 

Hachans

Medlem
Problemet är inte att komma in i Sverige om du har uppehållstillstånd/permanent medborgarskap även om kortet gått ut/är spärrat. Dom ser i datorn din nya status. Problemet är att komma med ev flyg till Sverige. Om dom kollar pass/uppehållstillstpnd kommer du inte med planet om kortet inte är giltigt.

Precis! Och så ska man ta sig förbi en uttråkad tjänsteman på CDG. Men om alla papper är med så borde det gå bra. Kruxet är att ta sig på planet och det kan vara en utmaning även med fullt giltigt PUT etc. Men det fysiska kortet finns ju kvar och jag tror inte de gör någon giltighetskontroll vid incheckningen utöver att kolla datum etc.
 

011430121

Medlem
Vid ankomst från Aten igår till Oslo stod 2 tjänstemän och kollade ID direkt utanför flyget!
Var ID kontroll vid ombordstigningen i Aten.
 
  • Gilla
Reactions: JNH
Inget jag hade gjort om alternativet var ett provisoriskt pass, men jag passerade en gång tre passkontroller på en flygplats med ett flera år utgånget pass. Grekland för ungefär fem år sedan. Hade tydligen inte makulerat det gamla passet och sonika fått med mig fel på resan. Så det är uppenbarligen inte alla kontrollanter som kollar just datumet så noga, men det lär ju krångla om det kollas digitalt.
 

Hachans

Medlem
Inget jag hade gjort om alternativet var ett provisoriskt pass, men jag passerade en gång tre passkontroller på en flygplats med ett flera år utgånget pass. Grekland för ungefär fem år sedan. Hade tydligen inte makulerat det gamla passet och sonika fått med mig fel på resan. Så det är uppenbarligen inte alla kontrollanter som kollar just datumet så noga, men det lär ju krångla om det kollas digitalt.

Nja, tyvärr ska vi passera Schengengräns så allt scannas ju så det kommer vi inte undan. :(
 
Toppen