Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

ekf

Medlem
Idag fick jag ett mail om att mitt pass finns att hämta på ambassaden i DC. Oväntat snabbt då 10 veckor var leveranstiden som jag blev sagd när jag ansökte 15.07
Snabbt jobbat! Jag ansökte samma dag och har inte hört ett pip. Har utlandssvenskar någon slags prio månntro?
 

trekker

Medlem
Synd att man hörde om detta försent och angav polisstation i Sverige. Hann inte ens få idkortet på de utlovade 5 dagarna så blir till att åka till UK utan. Försökte ändra till ambassaden nu men går inte förens kortet/passet ankommit polisstationen.
 

miamiflyer

Medlem
Försökte ändra till ambassaden nu men går inte förens kortet/passet ankommit polisstationen.

Går det ens att ändra alls? Märkligt att det inte går att ändra innan passet har tillverkats.

Svar på vanliga frågor om pass och nationellt id-kort | Polismyndigheten
”Du kan välja på vilken passexpedition i Sverige du vill hämta ut ditt pass eller nationella id-kort. Du kan även hämta ditt pass eller nationella id-kort på svensk ambassad i utlandet. Du har ingen möjlighet att ändra ditt val efter att ansökan är registrerad
.”

Snabbt jobbat! Jag ansökte samma dag och har inte hört ett pip. Har utlandssvenskar någon slags prio månntro?
Måste vara så då utlandssvenskar har ett större behov av pass. Igår fick jag bekräftelse på att passet är på väg till Atlanta, brukar ta någon vecka att skicka hit.
 

Tomas E

Medlem
Jag hörde om ett fall där ett pass (eller åtminstone sms om att passet finns att hämta …) dök upp på ambassaden i London enbart en dryg vecka efter ansökan (i Sverige). Det var förra veckan. Tänkte att det kunde vara en lycklig slump så jag skrev inget här. Nu börjar det se ut som att det endera finns ett mönster med pass till ambassader. Eller möjligen att ansökningarna börjat hanteras i slumpmässig ordning de senaste veckorna. ;)
 

trekker

Medlem
Går det ens att ändra alls? Märkligt att det inte går att ändra innan passet har tillverkats.

Svar på vanliga frågor om pass och nationellt id-kort | Polismyndigheten
”Du kan välja på vilken passexpedition i Sverige du vill hämta ut ditt pass eller nationella id-kort. Du kan även hämta ditt pass eller nationella id-kort på svensk ambassad i utlandet. Du har ingen möjlighet att ändra ditt val efter att ansökan är registrerad
.”


Måste vara så då utlandssvenskar har ett större behov av pass. Igår fick jag bekräftelse på att passet är på väg till Atlanta, brukar ta någon vecka att skicka hit.
Nej det är omöjligt att ändra, men när passet dyker upp på polisstationen eller ambassaden kan de skicka vidare till valfri polisstation eller ambassad. Vad kostnaden blir vet jag inte än.
 

miamiflyer

Medlem
Idag hämtade jag ut mitt pass på konsulatet i Atlanta, tog drygt 4 veckor från ansökan till utlämning. Väldigt snabbt med tanke på kaoset som jag hoppas är löst tills jag ska upprepa samma procedur 2027.

@ekf , antar att du inte hört något ännu?
 

ekf

Medlem
Idag hämtade jag ut mitt pass på konsulatet i Atlanta, tog drygt 4 veckor från ansökan till utlämning. Väldigt snabbt med tanke på kaoset som jag hoppas är löst tills jag ska upprepa samma procedur 2027.

@ekf , antar att du inte hört något ännu?
Gratulerar!

Nä, har inte hört ett pip. Det är väl möjligt (men osannolikt) att de skickat ett pappersbrev förstås… har inte varit hemma på några veckor nu.
 

Jawen!

Medlem
Haft första bästa tid inbokat till 5/9 på hemmastationen vilken bokades typ i slutet av April. Då tillverkningstiderna är långa och en ev resa inplanerad till mitten av oktober så var det bara att börja kika på alternativ.

Fick tag i bättre tid härom veckan nån timme bort i grannlänet till slutet av juli vilket är bättre men ställer å andra sidan till det i semestern. Ny koll i tisdags gav helt plötsligt en hög med tider igår onsdag på hemmastationen. Snabb ombokning och passet beställt med leverans inom 5-8 veckor. Hyfsat garderat med leveranstiden men funkar för min del iaf.

Så det kan onekligen löna sig att kolla lite då och då för att boka tid.

Igår kom sms om att passet finns att hämta ut. Ganska exakt två månader från beställning till hämtning.
 

intuition

Medlem
Även jag fick avisering i går om pass att hämta. Även här nästan exakt 2 månader (2mån, 3dagar)

Noterar ett par saker med nya passen
Nu fixeras giltighetstiden till ansökningsdatumet. Tidigare sattes giltighetstidens start när passet tillverkades. Så där försvann 2 månaders giltighet rakt upp och ner. Kul på barn-pass som bara gäller 3 år.

Nytt typsnitt på all text, och som modet föreskriver ska läsbarheten gå ner. Allt satt med mindre fontstorlek och kerningen är kostig.

Nummerserien för passen är ändrad från 8 siffrig till två bokstäver och 7 siffror. Jag har en lustighet att jag brukar lära mig saker utantill men tror det blir svårare att lära sig nya passnumret. Nu verkar väl alla pass börja med 'AA', dvs det är egentligen bara 7 siffror att lära sig, men det är något med rytmen som gör 8 siffror lättare.

Jaja, men färgskalan var i alla fall snygg tyckte jag!
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen