Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Vad är syftet? Kommer du först på en buss får du ändå vänta ombord på bussen och riskerar att komma sist av bussen. Så länge det inte finns särskilda priobussar (vilket vi nog kan utesluta här) ser jag inget som helst syfte med prioboarding när det vankas buss.

På Kastrup var det separata bussar för respektive dörr. Så alla förutsättningar fanns och det kanske till och med var tänkt att vara prioboarding.

På Kastrup var det separata bussar för respektive dörr. Så alla förutsättningar fanns och det kanske till och med var tänkt att vara prioboarding.
Det ska nog inte ses som separata bussar för respektive dörr, snarare att bussarna (i de få fall det är fler än en) parkerar efter varandra. Och det spelar som sagt ingen roll eftersom du får vänta ombord på bussen i vilket fall som helst.

Det ska nog inte ses som separata bussar för respektive dörr, snarare att bussarna (i de få fall det är fler än en) parkerar efter varandra.
Så fungerade det i praktiken i alla fall. Den andra lämnade halvfull och vi som stod vid andra dörren fick vänta några minuter på nästa buss, trots att vi fått plats i den första.

Och det spelar som sagt ingen roll eftersom du får vänta ombord på bussen i vilket fall som helst.

Nä. Den andra bussens passagerare klev ombord direkt när de kom fram till planet. Vi kom senare.

Oavsett vilket, min poäng är att i detta fall så fanns alla förutsättningar (separata dörrar och separata bussar) för prioboarding om viljan hade funnits.

Nä. Den andra bussens passagerare klev ombord direkt när de kom fram till planet. Vi kom senare.
Det jag menade var att du får vänta ombord på bussen när du kommer ut från gate. Bussen lär knappast köra dig ensam ut till planet. Prioboarding för mig är att kunna gå ombord först och ha tid att lägga upp väskan i hyllan innan övriga 150 pax stormar in, inte att vänta ombord på en buss som är till för ett helt gäng. Men det är ju inget nytt, så här funkar det med buss. Kommer precis från München och Stuttgart de senaste dagarna och har bussats ut med alla andra.

Det jag menade var att du får vänta ombord på bussen när du kommer ut från gate. Bussen lär knappast köra dig ensam ut till planet.

Du beskriver hur det funkar. Jag beskriver hur det skulle kunna funka ;)

I det här fallet hade vi alla passagerare fått plats i en buss, men det fanns två. Alla förutsättningar fanns med andra ord, därav mina tankar.

Prioboarding för mig är att kunna gå ombord först och ha tid att lägga upp väskan i hyllan innan övriga 150 pax stormar in, inte att vänta ombord på en buss som är till för ett helt gäng.

Samma här.

Prioboarding med buss kräver helt enkelt separata bussar. Inte omöjligt, men det verkar inte vara prioriterat.

Prioboarding med buss kräver helt enkelt separata bussar. Inte omöjligt, men det verkar inte vara prioriterat.
Det kostar säkert mer pengar för flygbolaget att ordna extra buss för First class/Business class passagerare + statuspassagerare.

I Kina finns det ofta en separat VIP buss till/från flygplanet för First class/Business class passagerare + statuspassagerare.
Men om man har status och sitter i Economy class, kan det hända att man inte hinner att åka med VIP bussen från flygplanet till terminalen.

VIP buss:
China Southern Business CAN-BKK B737, 07.JPG

Extra kontroll vid trappan:
Om man inte hal rätt boardingkort, får man vänta tills att det blir sin tur.
China Southern Business CAN-BKK B737, 08.JPG

Dagens SK409 till Köpenhamn. Tror prio funkade. Rad 1-21 var plus så ver inte vad skillnaden skulle vara om inte.

I Kina finns det ofta en separat VIP buss till/från flygplanet för First class/Business class passagerare + statuspassagerare.
Men om man har status och sitter i Economy class, kan det hända att man inte hinner att åka med VIP bussen från flygplanet till terminalen.
Såvar det i te när vi åkte från Peking vid påsk. Vi fick åka med kleti och pleti :).

Igår, 4e Maj på SK1592 BRU-CPH så var prioboardingen obefintligt.
Trots att det finns en permanent prio-folla vid gaten som har en stor skylt.

Toppen