Måndag 2 Maj, CPH-MAN SK1545.
Trots en timma försening ropade man tydligt ut prioboarding innan man började och även när man tog emot för boarding. Jag var nr 5 eller liknande i kön (med EBG och plusbiljett).
Noterade bland annat att en kille frågade om han fick gå först med plus och blev sagd att ställa sig längst fram, han var också en av oss 5 eller 6 som reste i plus.
Mannen före mig visade guldkort med sitt boarding card, vilket man i gaten tittade förvirrat på och sen sa "det där har gått ut för flera år sen, det funkar inte". Han fick sedan stiga åt sidan i väntan på att han kunde visa ett giltligt guldkort. Undrar hur länge han kört den taktiken? Killen i gaten bad om ursäkt till mig men sa att när folk visar 5 år gamla guldkort då är det svårt. Jag sa att jag tyckte han gjorde helt rätt (sen om det gick igenom språkbarriären från min svenska till en stressad dansk det vet jag inte).
Oavsett, för en gångs skull verkade det fungera. Var två unga danska killar som höll i hela processen och dom verkade vara inställda från början på att det skulle skötas ordentligt. Jag hörde dom också diskutera vilka rader man skulle boarda efter man gjort prio för att få rätt mängd in i kabinen.
Synd att det sällan fungerar så bara.