Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Det finns bara ett sätt att beskriva det när det inte fungerar: Slött slappt och likgiltigt... Och det kommer ju av att uppdragsgivaren d.v.s. SAS är just likgiltig . .

Prioboarding från HKG idag gick bra. En kö för business, en för status och tror Plus) och en för Go. De använde det enkla tricket rep och skyltar för att guida folk rätt. Sen som så ofta i Asien hade de personal som kollade boardingkort och pass i varje kö innan så när det väl var dags att boarda gick det smidigt.

Total fail på väg till Oslo i förra veckan - först att boarda var en EBD i Plus. Jag var tvåa i kön som EBG. En dam tränger sig in i kön före mig och försöker komma före herren som stod först i kön, men misslyckades. Hon var statuslös i go...

Tacka vet jag damen i gaten på SFO idag när jag bordade min AA-flight. Hon annonserade ut att First-kabinen fick borda varpå ett antal OWE försökte borda och blev avvisade. Två personer i F försökte ta med sig en "gäst" ombord men han blev avvisad trots protester. Och hon skötte allt detta, inkl utrop i högtalarna helt själv.

Vid förra veckans flight från CDG (Terminal 1, 70-gater) hade de infört rep vid alla gater med en kö för priority boarding och en kö för övriga.

Vid gate 78 som jag flög ifrån, såg jag att personalen använde fållorna på A3s flight som avgick innan min. Mellan flighterna så bytte de skylterna för vilken kö som var vad från A3s skyltar till SAS.

Jag var tidigt ombord så vet inte om priokön var öppen hela tiden med SAS, men det var den under A3s boarding innan - så det verkar lovande.

Flög från Heathrow igår. Prio funkade och de avvisade flera stycken som försökte sig på att gå förbi oss. De fick snällt gå och ställa sig i kön bredvid.

Flyger inte ofta SAS plus men jag har ögon och 9/10 gånger så fungerar det nästan aldrig. Iaf inte inrikes tycker jag. De gånger det faktiskt fungerar det är när man separerar plus mot go med en rep.

Flyger alltid från Tromsö som start och när det ropas plus och diamant/guld medlemmar så rusar alla fram och incheckningen startar för samtliga.

Sanningen är den att ska det boardingen funka korrekt så behövs det rep som separerar passagerare och att incheckningspersonalen avvisar folk med icke plus biljett eller diamant/guld kort.

Måndag 2 Maj, CPH-MAN SK1545.
Trots en timma försening ropade man tydligt ut prioboarding innan man började och även när man tog emot för boarding. Jag var nr 5 eller liknande i kön (med EBG och plusbiljett).
Noterade bland annat att en kille frågade om han fick gå först med plus och blev sagd att ställa sig längst fram, han var också en av oss 5 eller 6 som reste i plus.

Mannen före mig visade guldkort med sitt boarding card, vilket man i gaten tittade förvirrat på och sen sa "det där har gått ut för flera år sen, det funkar inte". Han fick sedan stiga åt sidan i väntan på att han kunde visa ett giltligt guldkort. Undrar hur länge han kört den taktiken? Killen i gaten bad om ursäkt till mig men sa att när folk visar 5 år gamla guldkort då är det svårt. Jag sa att jag tyckte han gjorde helt rätt (sen om det gick igenom språkbarriären från min svenska till en stressad dansk det vet jag inte).

Oavsett, för en gångs skull verkade det fungera. Var två unga danska killar som höll i hela processen och dom verkade vara inställda från början på att det skulle skötas ordentligt. Jag hörde dom också diskutera vilka rader man skulle boarda efter man gjort prio för att få rätt mängd in i kabinen.

Synd att det sällan fungerar så bara.

Toppen