Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

AT&T med 4G hastighet - 62 dollar for 500MB inkl data og registration fee at LAX.

Läste precis om detta: De satsar högt på billigare utlandssamtal - DN.SE
Verkar påminna lite om hur Rebtel gör ... fast med hjälp av ett lokalt SIM. Detta funka bra för enbart samtal.

Just nu, eller i alla fall när vi är i Spanien, så testar vi att köra, surfa och annan Internet access (kartor, vissa appar, etc.), med ett lokalt förbetalt SIM från Movistar/Teuenti - av deras webbplats att döma och bemötandet i deras butik så tycker jag att deras servicenivå verkar vara flera hästlängder före Tele2 (som vi har här hemma).

Fixade ett kontantkort från Optus i Australien. För 1 AUD cirka 6 SEK per dag får man en dagsranson på 40 MB data samt 30 minuters gratis samtal inom Australien. Väldigt nöjd så långt. Telia skulle ha 99 kr/dag för 20 MB eller 17,60 kr/min inom Australien.

JAPAN

IIJ
JAPAN TRAVEL SIM powered by IIJmio

Pris inkl. SIM kort: 4.082 JPY inkl. skatt (8%), ca 260 SEK
Inkluderad datamängd: 2 GB
Giltighetstid: 3 månader från aktivering (ej förlängningsbar)
Hastighet: LTE / 3G
APN: iijmio.jp
User name: mio@iij
Password: iij​

IIJ har börjat att sälja prepaid data SIM kort för LTE/3G i Japan som använder NTT DoCoMo:s nätverk. Det går att köpa bl a BIC Camera, Yodobashi Camera, Sofmap.
Denna SIM kort gäller 3 månader från aktivering (dock ej förlängningsbar) så det kan vara ett prisvärt/praktiskt alternativ om man behöver att resa i Japan lite längre tid eller att resa till Japan ofta inom tre månader.

• Gilla
Reactions: m10
IIJ har börjat att sälja prepaid data SIM kort för LTE/3G i Japan som använder NTT DoCoMo:s nätverk. Det går att köpa bl a BIC Camera, Yodobashi Camera, Sofmap.

Går det att köpa över disk utan dokument eller behövs registrering av hotell, pass, residency card, X, Y, Z?

Går det att köpa över disk utan dokument eller behövs registrering av hotell, pass, residency card, X, Y, Z?
Enligt deras japansk webbsida, kan man använda tjänsten direkt genom att 1) sätta in SIM kortet, 2) Mata in APN inställning.
IIJ skrev:
サービス利用の流れ

1. SIMカードをご利用の端末に挿入します。

2. 端末にAPNなどモバイルネットワーク設定をするとすぐに利用できます。
(※)パッケージには通信可能な状態のSIMカードが入っているため、開通手続きは不要です。

IIJ、訪日外国人向けにプリペイド型SIMカード「Japan Travel SIM powered by IIJmio」を提供開始 | 2014年 | IIJ[/URL

De SIM korten som man behöver att registrera är, SIM korten som tillåter telefonsamtal & SMS.

• Gilla
Reactions: m10
Hur länge gäller ett sånt kort, vet du det? Om jag plockade upp ett som jag sen bara använder var 3e månad, skulle det gå, vet du det?
Jag glömde att nämna om det kostar 6 HKD per månad för att behålla numret. Det dras oavsett om du använder mobilen eller ej.

Största nackdelen är att de inte har engelsk webbsida, trots att de är baserad i Hong Kong.
Går man till China Unicom HK:s webbsida så kommer man till company profiles, ingen info om SIM kort.
Det gick bra att ladda kontantkort (top up) online. De accepterar PayPal. Däremot webbsida för top up är också bara på kinesiska.

香港聯通網上商店

Du vet att du kan byta plan on-demand hos T-Mobile? Dvs du kan växla till en månads-plan om du ska vara där mer än 10 dagar och sedan byter du tillbaka när du åker hem.

Håller helt med om att deras täckning lämnar lite att önska. Tror AT&T har lite bättre täckning och jag har även fått för mig att Verizon har det, men man ska komma ihåg att USA är ett U-land och mobiltäckning är inget man kan förvänta sig.

Jag har letat men inte hittat, vet du hur länge kortet är aktivt? Hur ofta måste man ladda det med $$ för att det inte ska stängas av helt....

Toppen