Vi brukar vara där 2-3 månader under vinterhalvåret. Kanske inte hjälper dig men jag skaffar alltid ett sim till miniPad och delar ut. För ett år sedan kostade det cirkus 200 SEK per månad eller 3 GB. Priset är säkert lägre nu. Räcker ganska bra eftersom tillgången på wifi är fin. Jag är dock beroende av internet 24/7 och ar alltid minst ett sim som backup. Jag brukar använda mig av Movistar eller Telcell. Vi har åkt runt överallt, väldigt många ställen där få turister hittas, och täckningen är bra.
Förra året blev det Telcell som har fler butiker och bättre täckning. De är som Televerket, förlåt Telia, i Sverige. 4G var inte att tala om men det var hyfsad 3G fart på de flesta ställen. För några år sedan tog det två timmer att skaffa ett extra sim. Man måste registrera sitt pass och ta tio kopior på varje papper. Dessa ska förstås skrivas på i tre olika kassor samt av en supervisor. Det har nu blivit bättre men är låååååångt från effektivt. Enklare att köpa ett kilo coke än att skaffa ett sim![]()
Du kan köpa prepaid SIM kort och sedan fylla på vid nästa besöket.Jag tillkallar expertisen här, vilket kort eller kombo av kort kan passa mig för resan nedan?
Hong Kong: 3 dagar
Bangkok/Hua Hin: 8 dagar
Hanoi: 4 dagar
Hong Kong: 4 dagar
Det primära är att det går att köra data, men voice skadar inte att ha. Jag misstänker att man får ha minst 2 olika kort för att ro i hamn detta...
Tack för info.När jag var i México DF under påsken, blev det Movistar prepago Prepago con equipos Movistar | Movistar México - Movistar ,som hade helt OK täckning i områdena jag var i runt DF.
Jämfört med @kaktusen Telcelupplevelse var det ingen komplicerad process.
Fick hjälp nästan direkt av en tjej, efter tagit nummerlapp i butiken (olika nummerlappar beroende på ärende - kan vara värt att veta för de som inte kan spanska), fick förklarat att jag ville ha "Internet prepago".
Fick sedan en lapp som jag fick gå till kassan och betala för mitt kontantkort. De tog alla kreditkort (funkade fint med AMEX).
Först tänkte jag köra på ett enbart mobilt bredbands kontantkort, men körde på ett "Paquete prepago 300" för 360 MXN (175 SEK på min AMEXfaktura). I detta ingick det obegränsade samtal till México, USA och Kanada (till fast telefon samt mobil och obegränsade SMS) samt 2GB data under 30 dagar.
Efter betalningen, gick jag tillbaka henne och fick mitt simkort. Tjejen kontrollerade att det var aktivt och fungerade innan hon gav det till mig (tog ca 5 min innan det kickade igång helt).
De kontrollerade inte ens mitt pass/IDkort hos Movistar, enbart en underskrift behövdes av mig.
När du köper Prepaid SIM kort i Sham Shui Po, Hong Kong, vänligen kolla sista aktiveringsdatum på förpackningen.Mången tack @Dr. Miles ! Jag tror min kompis ska få följa med vid inköp av kort, det verkar billigt och bra. Jag är en stor användare av Google Maps när jag reser, men värderar även möjligheten att ha kontakt med vänner och bekanta via diverse appar.
HongKong är galet då det gäller operatörer. Det finns totalt 27 stycket MVNO licenser utdelade varar 14 är aktiva. Ovanpå detta skall man lägga de aktiva Mobiloperatörerna som är 3. Alltså minst 17 operatörer att välja mellan. Tätare djungel än i Amazonas.När du köper Prepaid SIM kort i Sham Shui Po, Hong Kong. Vänligen kolla sista aktiveringsdatum på förpackningen.
Om du reser till Vietnam t ex i juli 2016, hjälper det inte att köpa ett SIM kort som har sista aktiveringsdatum 2016-JUN-30.
Även om det är samma produkt (t ex Vietnam data SIM kort), kan priset variera beroende på sista aktiveringsdatum.
Enligt japansk mobilbloggares webbsida, Great Firewall of China* fungerar när man använder GlocalMe Hotspot i Kina.GlocalMe G2 Portable Free Roaming WiFi hotspot
GlocalMe - International data roaming solution
En mobilrouter med SIM kort kostar 159 USD på Amazon.com
Amazon.com: GlocalMe G2 World's First 4G Global Mobile Wi-Fi Hotspot Featured Free Roaming, Advanced Smart UI & Worldwide Sim-Free Internet Access-Gold: Cell Phones & Accessories
Tariff:
Det finns också områdesspecifikt datapaket, t ex:
- Pay as you go: 0,05 EUR per 1 MB oavsett land*
- 1 GB datapaket worldwide* under 365 dagar: 29,90 EUR
- 2 GB datapaket Kina/Hong Kong under 30 dagar: 13,90 EUR
- 1 GB datapaket Japan/Sydkorea under 365 dagar: 15,00 EUR
- 1 GB datapaket Sydostasien under 365 dagar: 12,00 EUR
*Där GlocalMe har täckning.
Täckning: GlocalMe
Visa bifogad bild 51551