Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Vad har folk för aktuella tips i Mexico? Ska vara där i drygt 2 veckor och vill framförallt ha data på telefonen.
Vi brukar vara där 2-3 månader under vinterhalvåret. Kanske inte hjälper dig men jag skaffar alltid ett sim till miniPad och delar ut. För ett år sedan kostade det cirkus 200 SEK per månad eller 3 GB. Priset är säkert lägre nu. Räcker ganska bra eftersom tillgången på wifi är fin. Jag är dock beroende av internet 24/7 och ar alltid minst ett sim som backup. Jag brukar använda mig av Movistar eller Telcell. Vi har åkt runt överallt, väldigt många ställen där få turister hittas, och täckningen är bra.

Förra året blev det Telcell som har fler butiker och bättre täckning. De är som Televerket, förlåt Telia, i Sverige. 4G var inte att tala om men det var hyfsad 3G fart på de flesta ställen. För några år sedan tog det två timmer att skaffa ett extra sim. Man måste registrera sitt pass och ta tio kopior på varje papper. Dessa ska förstås skrivas på i tre olika kassor samt av en supervisor. Det har nu blivit bättre men är låååååångt från effektivt. Enklare att köpa ett kilo coke än att skaffa ett sim:)

Tack för tipsen! Ska se vad jag kan hitta. Är osäker på om jag hinner handla i Mexico City eller om jag får ta det när jag kommer fram till min destination.

Inga problem att hitta ett flertal butiker för Movistar samt Telcell i Cancun. Osäker på Tulum men Telcell borde finnas eftersom de finns överallt. Jag brukar alltid fixa detta i Mexico City eftersom vi alltid börjar där. Jag får väldigt får telefonsamtal men gillar ändå att ha kvar mitt nummer så jag byter aldrig ut sim i min iPhone.

Wifi är extremt utbrett i Mexico och finns precis överallt med bra fart som någon ovan nämnde. Men ibland är man på resande fot eller Wifi är segt och då är det bra, och billigt, att ha en backup via ett simkort IMHO.

Ha en trevlig resa!

Nu ska jag ju dock varken till Cancun eller Tulum utan Oaxaca. :) Men det lär nog finnas butiker där också.

Sorry, läste Tulum/Cancun från en annan person. Oaxaca är fantastiskt! Det är min favorit i Mexico och vi har varit på en mängd ställen. Vi hyr vanligtvis hus med pool under en längre tid men har gjort mycket annat kul i staten. Vart ska du om man får fråga? Kan ta i PM om nödvändigt för att inte förstöra tråden:)

Förstår. Se till att äta molé på ditt besök. Serveras vanligtvis med enchiladas men även med kött eller kyckling. Grön, röd eller mörk/svart molé serveras och i Oaxaca är den bäst i Mexico.

Detta kort kan man köpa även ombord Duty Free på Cathay Pacific / Dragonairs (snart Cathay Dragon) flight.
Cathay Duty free 01.jpg

Om man flyger till Hong Kong med Cathay Pacific / Dragonair men inte har tid att gå på landside av Hong Kong flygplats (CSLs butik 1010 finns på ankomsthallen på landside), kan det vara en bra lösning.

Det går också att förbeställa online om man vet vilken CX/KA flight man kommer att flyga med.
http://www.cathaypacific.com/dutyfr...tCode=SGG665Q&criteriaType=brand&criteria=CSL
Hong Kong:

CSL APAC Roaming Prepaid SIM Card
Det går att surfa i följande länder under 5 eller 8 dagars period.
  • Japan
  • Kina
  • Macau
  • Malaysia
  • Singapore
  • Sydkorea
  • Taiwan
  • Thailand
  • (+ Hong Kong för 8 dagars Dara SIM kort).

Giltighet: 180 dagar. Du kan ladda på inom giltighetstiden.
Top up: 40 HKD för 100 MB per dag (till kl. 23:59 i Hong Kong tid)

APN: mobile
Kolla saldot: ## 121 # "lur"

Det är perfekt Data SIM kort för dem som reser mellan olika asiatiska länder under kort tid.
Kanske något för @jumbooze?

Jag tillkallar expertisen här, vilket kort eller kombo av kort kan passa mig för resan nedan?

Hong Kong: 3 dagar
Bangkok/Hua Hin: 8 dagar
Hanoi: 4 dagar
Hong Kong: 4 dagar

Det primära är att det går att köra data, men voice skadar inte att ha. Jag misstänker att man får ha minst 2 olika kort för att ro i hamn detta...

Jag tillkallar expertisen här, vilket kort eller kombo av kort kan passa mig för resan nedan?

Hong Kong: 3 dagar
Bangkok/Hua Hin: 8 dagar
Hanoi: 4 dagar
Hong Kong: 4 dagar

Det primära är att det går att köra data, men voice skadar inte att ha. Jag misstänker att man får ha minst 2 olika kort för att ro i hamn detta...

Hur mycket ska du surfa?
För HK$80 på seven eleven får man ett prepaid CMHK 4G/3G-kort.
Då kan du köpa 5 dagars 1.5GB surf för $48 (jag köpte 6:e och det hade expiry date 11:e - se sista SMS:et)
OBS DETTA ÄR INTE AKTIVERAT PER DEFAULT UTAN SURF KOSTAR TYP 10HKD/MB OM DU INTE AKTIVERAR DET !
Problemet blir ju dock att du måste köpa 2 st sådana här (eller top-up på det första kortet), ett för varje sväng i HK.
Instruktioner hur man aktiverade det finns i foldern man får till simkortet.
5WWNZWB.jpg

Toppen