Senaste nytt

Politikerveckan i Almedalen - Guldgruva för SAS

Förr i världen flög SAS med DC10 till Visby då och då. Vet inte om det var relaterat till Almedalsveckan dock eller bara ett stort behov av flygstolar under sommaren? Antar att en del värnpliktiga då och då fick flyga hem på permission.
Det var alldeles säkert huvudsakligen permissionsflyg. Förekom ju på den tiden också till/från Luleå på fredagar och söndagar.
Vill minnas att SAS använde någon av Scanairkärrorna, dvs DC10-10 och inte de egna DC10-30. Vet inte om det var någon skillnad avseende krav på banlängd.
 
Ändå humor att någon flyger ARN-cph-VBY när det finns 19 avgångar att välja på med direktflyg.
Inget udda i detta forum dock :)

Vem sa att det är passagerare från ARN? Eller ens Sverige? Alla fares som SAS säljer till Visby är via Stockholm så ARN-CPH-VBY borde vara egenkonstruerad.

Finnair flyger också till Visby men det finns inga fares med dem från Sverige till Visby.

Antar att det kan finnas cabotage-regler som kan sätta käppar i hjulet för denna typ av bokningar.
 
Vem sa att det är passagerare från ARN? Eller ens Sverige? Alla fares som SAS säljer till Visby är via Stockholm så ARN-CPH-VBY borde vara egenkonstruerad.

Finnair flyger också till Visby men det finns inga fares med dem från Sverige till Visby.

Antar att det kan finnas cabotage-regler som kan sätta käppar i hjulet för denna typ av bokningar.
Satt ombord på Sk403 ARN-CPH och purser annonserade anslutningsflyg!
Paris, Visby, Florens + några till
 
Vem sa att det är passagerare från ARN? Eller ens Sverige? Alla fares som SAS säljer till Visby är via Stockholm så ARN-CPH-VBY borde vara egenkonstruerad.

Finnair flyger också till Visby men det finns inga fares med dem från Sverige till Visby.

Antar att det kan finnas cabotage-regler som kan sätta käppar i hjulet för denna typ av bokningar.
Inte inom EU väl? Hela EU (eller kanske snarare EU/EES) räknas i princip som ett enda land när det gäller flygtrafik, och en hel del andra saker som faller under den fria rörligheten.
 
Inte inom EU väl? Hela EU (eller kanske snarare EU/EES) räknas i princip som ett enda land när det gäller flygtrafik, och en hel del andra saker som faller under den fria rörligheten.

Det har du rätt i, men likväl har de flygbolag som publicerat sträckan ARN-VBY (DY, D8, SK) begränsat till direktflyg mellan flygplatserna. Det går att peta ihop (till ett hutlöst pris) ARN-VBY-CPH // CPH-ARN med stopover i Visby om man vill boka en biljett. Det kan ju även vara så att någon passagerare missade sin anslutning i Stockholm och blev ombokad via CPH för att överhuvudtaget komma till ön? Men normalt sätt skall du inte kunna boka ARN-CPH-VBY om du inte trixar en del. Och sådana finns väl inte här på forumet ;)
 
Nu har jag gjort två flygningar i veckan.

Ditvägen var en A320, Premium till rad 27! Helt fullt plan. Passagerare i Premium fick en påse på stolen som innehöll en kanelbulle, juice, nötter och en chokladbit. Kaffe/te serverades (och inget annat). I Ekonomi serverades ingenting alls och inget såldes heller.

Hemvägen var en CRJ, jag satt längst fram på höger sida vilket är rad 2. P.g.a. vikt- och balansproblem (enligt piloten då det knappt fanns något bagage i lastrummet) blev jag och några till flyttade - jag blev hänvisad till rad 21. Men, ingen nedgradering - Premium sträckte sig till rad 22! D.v.s. två rader Ekonomi. Mycket folk i planet men inte helt fullt, det satt en (1) passagerare i Ekonomi. Service som på ditvägen. Det gick en ATR samtidigt som mitt plan och en kollega åkte med ATR:en som var helt full.
 
En dum fråga kanske, men varför ska alla åka premium? Säljs det inga ekonomi-biljetter?
På många avgångar säljs inga, eller väldigt få, ekonomibiljetter. Ser man t.ex. på dagens avgångar från Visby till Stockholm med SAS (totalt 15) säljs ekonomibiljetter bara på 3 avgångar. Detta är ju som sagt en guldgruva för SAS :)
 
Toppen