Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

@eddo Du får inga notiser om hur andra har budat, varken under eller över ditt bud.
Det är det jag också misstänkte. Har aldrig fått någon notis men det var länge sedan jag lade bud. Kanske är nytt?

Se bild nedan från SAS app.
Screenshot_20241211-214101.png

Ja det är, ekonomiska, helt rätt att köra en mer äkta Auktion.

12 500 bjudet, Go till Business CPH-BKK, hörde jag fler bud? Första andra......

Ja det är, ekonomiska, helt rätt att köra en mer äkta Auktion.

12 500 bjudet, Go till Business CPH-BKK, hörde jag fler bud? Första andra......
Det intressanta är hur de värderar Go till C jämfört med Plus till C. Vinner jag med 8000 från Plus till C mot ditt bud eller ej?

Finns många andra frågor också, t.ex. vad sker ifall ingen budat över men du förlorar för antalet tillgängliga säten minskar? Eller varnar den ifall mitt bud är lägre än ert redan existerande?

Man går ju i princip i riktning mot att värdera buden löpande, istället för bara strax innan avgång, och det innebär en hel massa nya faktorer. Hittils har man ju bara haft en ”hög/låg” indikator på ens bud, men sådant kan man räkna på pris/kabinfaktor/övrigt utan att ens ta i beaktan andras bud.

Man kan nog se både för- och nackdelar. Nackdelarna är ni redan inne på och där håller jag med. Fördelen skulle väl vara att man får veta hur ens bud ligger till och kan ta ställning till om man är beredd att betala mer eller ej. Man behöver inte heller fundera på att höja sitt bud "ifall att" - men det förutsätter ju att det fungerar och att man faktiskt får en notis. Har svårt att tro att jag har högsta bud på alla de avgångar jag lagt bud på, har ofta lagt minimumbud och det känns som att någon bör ha budat högre och/eller att någon EBD lagt likvärdigt bud, men har inte fått någon notis.

Tycker nog själv att nackdelarna överväger fördelarna. Som ni är inne på - hur värderas bud från Go gentemot bud från Plus? Cash vs poäng?

Kommer ju bli en del taktik också - 1 sek innan budgivningen stänger så lägger jag högsta budet med 1 poängs marginal. Det innebär att andra inte hinner reagera och lägga ett motbud även om de skulle vilja gå betydligt högre

Nu är vi inne på spelteori på ett avancerat plan som (kanske) förtjänar en egen tråd...

Tycker nog själv att nackdelarna överväger fördelarna. Som ni är inne på - hur värderas bud från Go gentemot bud från Plus? Cash vs poäng?
Den värderingen har nog SAS redan kodat, eftersom de lär ha en sorterad lista för att fylla platserna från högsta bud till lägsta. Sedan blir det väl lite krångligt att gissa utifrån, men om det går att få snabb feedback på det kan nog några hågade budgivare räkna ut det genom att bjuda över varandra med olika medel på samma flight.

Den värderingen har nog SAS redan kodat, eftersom de lär ha en sorterad lista för att fylla platserna från högsta bud till lägsta. Sedan blir det väl lite krångligt att gissa utifrån, men om det går att få snabb feedback på det kan nog några hågade budgivare räkna ut det genom att bjuda över varandra med olika medel på samma flight.
Cash vs poäng har nog säkert en ganska fast omräkning, men det är knepigare än så. SAS välja att uppgradera Plus till C även om det finns ett Go till C bud som enligt deras egna värdering är bättre, för fler tomma Plus stolar tillåter dem att sedan uppgradera Go till Plus.

Ska bli kul att se vart det går med detta. Har inte riktigt gillat den ”black box” metoden man haft hittils, men ser även stora utmaningar med att gå mot en mer öppen budgivning.

Vad spelar det för roll om någon budar över mig om det finns 10 platser för uppgradering?

Även om man får dessa mail kommer man ju möjligtvis ändå kunna bli uppgraderad.

Eller så kan jag gå in och lägga maxbud, dra tillbaka budet dagen efter, lägga nytt maxbud... Rinse and repeat och alla som budar får då mail varje dag att någon budat högre?

Toppen