Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

palmen

Moderator
Är ganska ny här, men vet någon av er hur SAS personal tilldelar uppgradering. Läste att personal på Kastrup tar beslut, men är lite osäker hur det ligger till. Fråga 2: hur stor betydelse har status EBG/EBD/EBP.
Läs gärna första inlägget i denna tråd, där står det angivet hur stor betydelse det har av att vara EBS/G/D/P. Det är en skön extra boost man har när man kommer upp i status, någon med lägre status kan ju dock fortfarande bjuda mer men det vet man inte.

Tilldelning av platser sker utifrån vem som lagt högst bud. På en flight kanske 5 ska uppgraderas (utifrån olika kriterier som vi inte känner till) och de 5 som lagt högst bud får då uppgradering. Kan ju dock vara så att den som lagt 5e högsta budet är 2 personer och då kanske det går till nästa person på listan. Ibland känns det som om de inte "hinner" göra tilldelning och ingen får uppgradering, men det kan självklart ligga andra strategiska beslut bakom som gör att de väljer att inte uppgradera någon på vissa flighter även om det finns lediga platser.
 

palmen

Moderator
Precis, är säkert så. Nu hade jag bara en SAS VIP Plus som jag knappt betalat något för så det kan säkert spela roll...
Utan att veta men jag tror inte att vilken typ av biljett man bokat spelar roll, om det är en vanlig eller saver eller bokad på annan rea. Om någon har en annan uppfattning om detta så är det väldigt intressant information.
 

Axel55

Medlem
Som sagt det kan ändras när som helst, precis som med vilka flygpriser som helst. Har dock inte sett att man ändrat poängpriset, bara cash.

Om du lägger minimibud på 1000 kronor och någon annan lägger minimibud 2000 kronor kommer ju person 2 dock vara före dig i budgivningen.

Absolut så är det såklart. Därför är det extra intressant att veta varför minibudet hade sänkts. Om det berodde på dålig efterfrågan på högre bokningsklasser så innebär det ju att det är ovanligt bra förutsättningar för att få igenom ett lågt bud. Men det kanske snarare berodde på det JSQ skrev nedan och då kanske det istället är ovanligt dåliga förutsättningar att få igenom ett lågt bud då lägsta bud har varit högre under en period.

Kan vara så att SAS också kör en lite drive på uppgraderingar just nu, se bild nedan. Visa bifogad bild 59477
 

Wendestam

Medlem
Utan att veta men jag tror inte att vilken typ av biljett man bokat spelar roll, om det är en vanlig eller saver eller bokad på annan rea. Om någon har en annan uppfattning om detta så är det väldigt intressant information.

För mig skulle det vara ganska logiskt att jag som i detta tillfället betalat 5000SEK för t.o.r i Plus kanske behöver betala mer för ett bud till Business än en resenär som kanske har betalt 20.000kr för sin Full flex Plus biljett.
Men om någon vet om priset på grundbiljetten spelar roll vore det som sagt väldigt intressant att veta.
 

palmen

Moderator
För mig skulle det vara ganska logiskt att jag som i detta tillfället betalat 5000SEK för t.o.r i Plus kanske behöver betala mer för ett bud till Business än en resenär som kanske har betalt 20.000kr för sin Full flex Plus biljett.
Men om någon vet om priset på grundbiljetten spelar roll vore det som sagt väldigt intressant att veta.
Jag håller med om att det vore "logiskt", men som med mycket annat när det gäller prissättningar på flygbiljetter så verkar logiken vara väldigt frånvarande :)
 
Toppen